Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ritplatta istället för mus?


Tjarven

Rekommendera Poster

Tjarven: tyckte du den var för stor i photoshop, med bildbehandling, oxå?

Blir lite osäker på om jag valt rätt storlek nu, tycker oxå det är skönt att inte behöva flytta handen så mycket..

.. men samtidigt är det väl den gestikulära friheten man vill åt?

Tyckte själv att A5an var något stor i desktopen och tog en A6 istället.

Klart det beror mycket vad man är van vid.

I PS som jag inte kör penna direkt i känns kanske A5 bättre, precitionen blir helt annorlunda faktiskt.

Annars kan du krympa storleken i system inställningarna för pennan.

Klart det blir lite svårt att veta vart plattan slutar och börjar om man inte markerar eller tejpar eller nått när man krymp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen

Ritplattan till höger, tangentbordet i mitten, musen till vänster, använder dessutom vänsterhanden, lärde det av en lärare som sa att då hade man alltid högerhanden fri för eventuella anteckningar. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fem år gamla applemus som kom med den gamla iMacen har börjat bete sig, så jag måste byta. Funderar då på en Wacom Graphire Classic A6. Mac World ger den 9 av 10 i test, och jag verkar vara målgruppen - behöver inte grejer med jätteprecision, har lite känningar av musarm osv.

 

Är den värd sin tusenlapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Muller
Min fem år gamla applemus som kom med den gamla iMacen har börjat bete sig, så jag måste byta. Funderar då på en Wacom Graphire Classic A6. Mac World ger den 9 av 10 i test, och jag verkar vara målgruppen - behöver inte grejer med jätteprecision, har lite känningar av musarm osv.

 

Är den värd sin tusenlapp?

 

Jag skulle lätt betala det tredubbla! Suverän!

Använder den till allt jag gör med datorn och har mightymouse vid sidan av (till vänsterhanden för att variera då jag anv. brädan med höger).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt, byter du till ett mindre bord?

Ofta brukar man ju vilja ha större bord och större ju större skärm dessutom…

Små rörelser är inte bra tror jag, det som gör man får musarm av mus, så stora rörelser med pennan tror jag är bättre än små, men bara vad jag tror, ingen expert.

 

Det är de stora rörelserna som pajar din axel, jag har testat det och det suger!

 

Nej det finns bara en medicin, och det är att resa sig vandra rundor! Man rekommenderar att en tur ska tas var femtondeminut! Det är det enda sättet att skydda sig från musarm och dylikt!

 

Säger jag som har krämper och är rätt oergonomisk! Samt sitter väl en 4 timmar på raken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu prövar jag att dra ner storleken så det liknar en hälften så stor wacom, får se hur det känns i längden.

 

Tusen spänn för att slippa musarm är ju svinbilligt! När axeln är sönder skulle du vilja betala hur mycket som helst för att slippa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att efter jag har läst denna tråden så va jag tvungen att köpa mig en Ritplatta med penna till blev en Wacom Graphire Classic A6.

Lite ovant första timman men fan sicken grej:D

E totalnöjd med denna måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej

Nu har jag läst hela tråden, och det verkar inte vara något tvivel på att Wacom-plattorna är grymma, och att de fungerar i för både desktopoch grafik som t.ex. illustrator och ps.

 

Om ja nu frågar Jochum och tjarven, vad är era sammanfattningar? Är det A5 eller A6 som gäller? Vilken fungerar BÄST i vilket ändamål tycker ni båda?

 

 

jo, sen har jag en fråga som redan frågats i tråden. Menjag förstod inte svaret. Hur förflyttar man musen? Flyttar man pennudden i luften? Eller kan man dra den efter mattans yta, som på en laptop? Eller fungerar både och? Om man flyttar den i luften, ser man musmarkeringen på skärmen röra sig? Kan ni inte förklara i nästan överdriven detaljering hur själva förflyttnningen fungerar?

 

Denna tråd har för övrigt vart kanonbra! Mycket bättre än vilket magasin-test som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag läst hela tråden, och det verkar inte vara något tvivel på att Wacom-plattorna är grymma, och att de fungerar i för både desktopoch grafik som t.ex. illustrator och ps.

 

Om ja nu frågar Jochum och tjarven, vad är era sammanfattningar? Är det A5 eller A6 som gäller? Vilken fungerar BÄST i vilket ändamål tycker ni båda?

jo, sen har jag en fråga som redan frågats i tråden. Menjag förstod inte svaret. Hur förflyttar man musen? Flyttar man pennudden i luften? Eller kan man dra den efter mattans yta, som på en laptop? Eller fungerar både och? Om man flyttar den i luften, ser man musmarkeringen på skärmen röra sig? Kan ni inte förklara i nästan överdriven detaljering hur själva förflyttnningen fungerar?

 

Denna tråd har för övrigt vart kanonbra! Mycket bättre än vilket magasin-test som helst.

Som det är nu så kör jag pennan när handleden känns konstig eller just bara varierar.

Jo man sveper med pennan strax över plattan det får muspekaren att förflytta sig.

Man kan ställa in den att fungera som vanlig mus, man måste drag och släpa pekaren vilket kanske är lite jobbigt.

Man vänjer sig att köra plattan i pennmode där sätter man ner pennan i ena hörnet hamnar pekaren där.

På det sättet går det snabbt att förfytta sig.

 

Sumarum känner jag att när man dubbelklickar snabbt med spetsen på ikoner tex så vill gärna det bli en förflyttning av ikonen och då händer det inget.

Samma när man snabbt klickar på en ikon (klick på plattan) vill den samtidigt röra på sig och då registreras inte klicket.

En teknik som kanske sätter sig att pennan ska studsa i klicken snabbt och rörelsefritt i sidled på markerade objekt.

 

A5 el. A6? Nja jag tyckte A5 var förstor i desktopen och bytte faktiskt till mindre A6.

Sen är det en smaksak om man vill förflytta handen mycket, det gillar inte jag riktigt.

När man ritar är en större platta bättre tycker jag så precitionen blir bättre.

Just nu kör jag pennan på endast min primära 24tummare det blir knepigt att täcka både 19t och 24t med den lilla plattan.

Sen vill man gärna ha plattan i center mot skärmen som blir att sätts pennan i mitten på plattan så är det i linje med skärmen det är skönast.

 

Skrolla på hemsidor tycker jag är skönast att ställa in scroll på undre knappen på pennan och trycka in den samtidigt som man drar på plattan upp eller ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte wacom släppt sin nya A6a Bamboo som är tänkt som en ersättare till classic bordet.

Wacom Bamboo

Precis den tål att titta något extra på. Snygg men mindre Macíg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ritplattan till höger, tangentbordet i mitten, musen till vänster, använder dessutom vänsterhanden, lärde det av en lärare som sa att då hade man alltid högerhanden fri för eventuella anteckningar. :nerd:

haha känner igen det där :P.... min lärare sa det till mig när jag hade med mig min PowerMac jag hade förr, jag försökte men klarade det inte :P.. har inte orkat träna heller .P... och nu har jag platta så nu är jag fri när jag behöver ändå LOL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjarven! Du vet väl att du kan ställa in områdets storlek pennan ska uppfatta dubbelklicket inom? Ställ upp värdet en-två pixlar kan du missa dubbelduttandet några pixlar och han fattar ändå.

Själv använder jag iofs oftast tumknappen för dubbelklick.

 

Frågan om storleken vet jag inte riktigt, man behöver inte så stor som man tror tror jag, men ritar man mycket ska man nog ha lite större som tjarven skrev.

 

Sen vill jag omformulera tjarvens beskrivning en aning, om man ska dra en en fil till en mapp t ex så drar man filen med pennspetsen mot den glatta ytan, lite jobbigt att lyfta pennan, sen när man släpper filen i mappen lyfter man bara upp pennan en-två centimeter så släpper den greppet om filen. Det är nämligen så att man kan lägga ett häfte el fotografi på plattan och kalkera med pennan på, så magnetfältet "räcker" ungefär en cm. Det är väldigt intuitivt, svårare att beskriva. Enkelt uttryckt fungerar den som en penna på papper helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjarven! Du vet väl att du kan ställa in områdets storlek pennan ska uppfatta dubbelklicket inom? Ställ upp värdet en-två pixlar kan du missa dubbelduttandet några pixlar och han fattar ändå.

Själv använder jag iofs oftast tumknappen för dubbelklick.

Fick för mig att Dubble Click Distans var hur snabbt man ska klicka mellan klicken. Var det den du menade jag hittar ingen annan inställning?

På nått sätt när jag sätter ner pennan snabbt så blir det en släpa dra har svårt att hålla pennan still.

Att inte underlaget vart lite mer stramare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hitta rätt, den är det, ordet "distance" borde ge en ledtråd. :D

Jag har min på mitten, men har man liten bräda så blir ju det området relativt mindre oxå så du kanske borde dra upp ännu mer.

 

På min gamla platta tejpade jag fast ett ritpapper för att jag tyckte plast mot plast gled onaturligt lätt, nu har jag inte orkat det utan vant mig lite vid glattheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...