Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med min Mighty Mouse


lybbe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett bluetooth tangentbord med tillhörande Mighty Mouse (även den via BT). Sedan någon vecka tillbaka kan jag inte scrolla uppåt. Hjulet funkar med den scrollar inte. Neråt går dock bra.

 

Har testat starta om maskinen och även stängt av och på musen utan resultat. Någon som varit ute för liknande problem?

 

Är det troligt att det är fel på musen eller är det något i OSX?

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är hittat. Gjorde en snabb sökning på Google (vilket jag borde gjort innan jag skrev inlägget) och det visade sig vara fler med samma problem.

 

Någon drog scrollhjulet mot byxbenet några gånger. Jag testade, och det fungerade. Jag kan scrolla igen. :)

 

Ska den vara så känslig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta dyker upp då och då på min mus!! Då brukar jag "tokrulla" med hjulet åt alla håll och kanter i ett ganska aggresivt rörelseschema och då löser det sig...!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är hittat. Gjorde en snabb sökning på Google (vilket jag borde gjort innan jag skrev inlägget) och det visade sig vara fler med samma problem.

 

Någon drog scrollhjulet mot byxbenet några gånger. Jag testade, och det fungerade. Jag kan scrolla igen. :)

 

Ska den vara så känslig?

 

Lite damm eller snuffs kan väl komma in i varenda scrollmus, det e inget att oroa sig för. Finns ett par trådar om hur man rengör mightyn. Har för mig att någon körde alkohol på en tops... Peppar, peppar funkar min än så länge. Det var ett tillfälle när scroll neråt lade av, men efter scrollning hitan och ditan en liten stund så lossnade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mightyn är vääldigt känslig tyvärr..

 

jag brukar torka av kulan med en duk som är fuktad med t.ex. fönsterputs och då går det igen ett tag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Trodde först att den var helt kass eftersom den inte reagerade alls på scroll uppåt och verkade inte smutsigmen så var ju dock fallet.

 

Ska hålla lite koll på det om det händer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Har testat alla metoder i denna tråd, har haft problemet ett par gånger. Nu hjälper det inte längre att gnugga kulan.

 

Kan scrolla höger, vänster och upp men ej ner. Är det ny mus som gäller nu, service är väl dyrare än musen. Vänta!!! har garanti kvar. :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat alla metoder i denna tråd, har haft problemet ett par gånger. Nu hjälper det inte längre att gnugga kulan.

 

Kan scrolla höger, vänster och upp men ej ner. Är det ny mus som gäller nu, service är väl dyrare än musen. Vänta!!! har garanti kvar. :o

 

Har du provat mitt "damsugar/tandpetar-knep" ?

Jag drar en plasttandpetare runt kulan och försöker "gräva loss" allt inklämt klägg. Sedan trycker jag dammsugaren mot musen (håller munstycket lite snett så att jag samtidigt kan trycka ned kulan)

 

Min mus har alltid vaknat efter denna behandling.. o den har varit "död" flera gånger. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat mitt "damsugar/tandpetar-knep" ?

Jag drar en plasttandpetare runt kulan och försöker "gräva loss" allt inklämt klägg. Sedan trycker jag dammsugaren mot musen (håller munstycket lite snett så att jag samtidigt kan trycka ned kulan)

 

Min mus har alltid vaknat efter denna behandling.. o den har varit "död" flera gånger. :crossfingers:

 

Ska prova dammsugar knepet :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High tech - metoder :irriteradtjej:

 

Apples mus är underbar när den fungerar.. men jag känner mig förflyttad tillbaks i tiden, när alla möss hade en kula (istället för laser) - den kulan kunde man ta ut :) Jag brukade tvätta min med diskmedel och vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gav min upp och jag får inte fart på den. MM är KASS!!! :evilgrin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lol, muskulan är lika varm som min MB, MOUSE RACING FTW! :lol:

Muskul ös! :w00t:

 

:byrakrat: Nej nu är det svammelvarning, men jag kunde inte låta bli att haka på. Åter till ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om detta är ett problem som omfattas av garantin???

Är nu inne på min andra mighty mouse (denna gång trådlös) som inte går att scrolla med. Och då är den bara några månader gammal. Tangentbordet och musen är rena nog att ha i en OP sal på Karolinska men lika väl beter sig kulan som en parkinsonsjuk 80-åring. Jag börjar bli riktigt jä-la trött på att gnugga kulan mot kläder, peta med tandpetare, gnida kulan mot duk med fönsterputs osv. Mightyn är snygg och jag gillar den när den fungerar men till och med en 50-kronorsmus från Biltema fungerar längre än mightyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om detta är ett problem som omfattas av garantin???

Är det så besvärligt så måste du få byta tycker jag. Men Apple lär slingra sig i det längsta. Tillåter de en person att byta så hamnar de i bryderier när halva jordklotet också vill byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mhh, jag är rädd för att Apple skulle hamna i en nästan orimlig situation om de skulle behöva ta ansvar för mightyn eftersom konstruktionen inte är så begåvad. Synd för jag diggar den verkligen annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått byta en mus och fick då en helt ny. Nu är den likadan, vägrar scroll uppåt. KOmmer absolut ta den tillbaka också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta av Er kan inte scrolla uppåt, jag kan inte scrolla neråt. Satt en halvtimme i soffan och rullade kulan hjälpte inte ett dugg. Dessutom provat alla andra knep i tråden. :cry:

 

Med Vänlig Hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kan inte scrolla uppåt längre, förut hjälpte det med att gnugga lite hårt och rulla i alla riktningar. Men nu vägrar den scrolla uppåt. :(

 

Om man köpt via applestore, kommer dom och hämtar upp den gamla och levererar en ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Vi har 30st macar med MM i plugget och tror nog 25 av dom har defekt scroll. Bestämde mig för att införskaffa en razer pro till min mpb. Kan inte annat än rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*morra*

Nu var det min tur då ja...:(

Funkar icke att scrolla neråt...buhuu...

 

*gnugga, gnugga*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...