Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskbyte Macbook!


andersskarin

Rekommendera Poster

Javisst.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25097

 

Men var säger Apple att byte av hårddisk i MacBook inte äventyrar garantin?

489208[/snapback]

<i>Adding DRAM, VRAM or other user-installable upgrade or expansion products to an Apple computer is not considered a modification to that Apple product.</i>

 

Hur kan inte hårddisk räknas in i user-installable upgrade när de skickar med instruktioner i hur man själv byter hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Annars är det ju bara att lägga en firewire-kabel mellan de två hårddiskarna. Och sedan startar du genom att hålla in T-tangenten.

 

Sedan kan du välja om du ska flytta bara filer och mappar, eller program också. Sen fortsätter du följer instruktionerna.

489345[/snapback]

 

Detta kräver ju dock att man måste montera in den andra disken i en annan mac med samma standard som Macbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jovisst har jag på tok för lite minne i min macbook, ibland är den långsammare än en gammal 286a, iofs snackar vi olika program, men du förstår nog... sitter bara å funderar på om det är värt pengarna, visserligen toppenbilligt just nu på komplett....

 

ena dagen tycker jag att 2000kr tar mig från ett land till ett annat, då jag reser mycket, å andra dagen tycker jag att 2000kr är ett litet pris att betala för att slippa slita av mig håret :-) så det svänger! hehe

 

jo för tusan, jag tillförde min åsikt (det är ju det forum handlar om?) om att macmänniskor generellt är handikappade när det gäller hårdvara, å det med all rätt iom att de valt macintosh, det har ju varit svårt att uppgradera, leka å sådär, som vi pcmänniskor gjort, men allt är ju ett val, det är ju inget medfött direkt.

 

å angående inlägg, ta för tusan bort 10st på mig då, det spelar mig ingen roll :-) man har inget mer å säga till om för det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<i>Adding DRAM, VRAM or other user-installable upgrade or expansion products to an Apple computer is not considered a modification to that Apple product.</i>

 

Hur kan inte hårddisk räknas in i user-installable upgrade när de skickar med instruktioner i hur man själv byter hårddisken?

489446[/snapback]

I så fall är det OK. (Men eftersom jag inte äger någon MacBook och inte hittat något på Apples hemsida om hur man byter disk så måste jag fråga.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar denna tråden lite då min fråga handlar om hårddiskar för macbook.

 

Jag känner att mina 60gb börjar tryta lite, raderar saker för att få plats med nytt osv samt att jag vill kunna göra BackUp på mina bilder, arbeten, projekt, musik osv. Nu är då frågan om man skall satsa på en större intern hårddisk eller en extern disk.

 

Detta vill jag kunna göra:

 

Lagra mina filmer, musik, cdskivor och foton utan att platsen skall tryta.

Jag vill ha en partion för windows samt utrymme för att kunna lagra lite små program för windows.

 

Jag vill kunna göra backup på mina bilder och arbeten och annat viktigt.

 

Alt 1: Köpa en 160 gb eller en 200gb intern samt ett chassi till min 60gb och använda som BU-enhet

http://se.pricerunner.com/computing/storag.../853766/details

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317452

Pris: ca 300+1700 = 2000 kr (1500 kr med en 160gb)

 

Alt 2: Köpa en extern 3.5" 320gb med FW (annars går väl inte windows från den?)

1000/1300 kr 260/320 gb

 

Vad tycker ni? Jag gillar iofs att ha alla saker med mig alltid då jag ofta tar med mig datorn. Iofs arbetar jag mest då och inte kör så mkt musik osv. Tycker iofs att då jag har en laptop vill man ju alltid kunna vara "bärbar" och mobil. Skulle vara ytterst tacksam för era synpunkter och tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp dig en rejäl extern firewiredisk på 500 GB, lägg lagervaran där

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan installera en intern disk på 200gb som snurrar i 4200rpm, eller 160gb å 5400rpm(det du har nu, tror jag..) då är du ready to go

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du kan få windows att fungera på en extern disk, oavsett om det är firewire eller inte. Vad du får göra är att flytta filerna du har på din interna nu till den och sen installera windows på platsen som blir lös då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...