Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddiskbyte Macbook!


andersskarin

Rekommendera Poster

Jag vet att frågan har varit uppe förut, jag har sökt och funnit. Men så igår ringde jag till Macoteket och frågade lite om hur man ska göra för att byta hårddisk i min Macbook 2ghz CD 60gbHDD, jag har ju nämligen fått för mig att det ska vara plättlätt, då säger han jag pratar med att hårddisk ska man aldrig byta själv, det ska man lämna in den för. Men det kunde ju Macoteket hjälpa till med, för den nätta summan av 1000:-.

 

Är inte det lite väl dyrt? När jag läser om det här på MW så verkar det ju vara en relativt enkel operation?

 

Dock så har jag ju problemet med att jag vill ha över allt jag har på min nuvarande hd till den nya, hur gör jag det på smidigast sätt? Jag har en extern USB2 hd där allt skulle få plats, ska jag flytta över allt till den och sen starta datorn med nya hd:n och stoppa i Tiger-skivan? Eller kan man klona den nuvarande hd:n så man slipper installera om allting??

 

Det här blev lite luddigt märker jag, men jag hoppas ni förstår vad jag menar...

 

All hjälp mottages varmt!

 

Mvh. Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

hej

 

nja, att byta hårddisk i en bärbar är väl aldrig lätt egentligen, det finns ju miljoner skruvar. Daniela bytte HD i sin iBook för ett tag sedan, det finns bilder här på forumet som visar ungefär hur. Prova sökfunktionen

 

 

Borde väl gå med Firewirekabel och Flyttassistenten som finns i OS X att flytta över material, själv är jag ingen höjdare inom det området

 

Dock så tycker jag att 1000:- ligger lite väl i överkant. Prova ett annat serviceställe än Macoteket....bor du dessutom i Sthlm lär det väl finnas en uppsjö av datorserviceställen

 

 

hoppas d löser sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var 1000kr bara för själva bytet? Eller ingår då kopiering av innehållet från den gamla till den nya disken? Om det ingår är priset OK, annars för dyrt.

 

Men tänk på att kolla om garantin gäller om en icke auktoriserad verkstad gör bytet.

Du är per definition inte auktoriserad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Att byta hd på en macbook är oförskämt enkelt så det kan du utan problem göra själv.

Macoteket vill bara tjäna pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjukt enkelt att byta hårddisk i en macbook...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det dummaste jag hört... 1000 kr för något som du gör på 1 minut själv. Det är verkligen hur lätt som helst. Då vet jag det, köp aldrig på Macotecet, de lurar sina kunder :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med garantin om man fipplar med ram och hårddiskarna då? Har också tänkt att byta så småningom... (både ram och hdd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med garantin om man fipplar med ram och hårddiskarna då? Har också tänkt att byta så småningom... (både ram och hdd)

489113[/snapback]

Så länge du följer apples instruktioner så behålls garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja alltså ursäkta, men macoteket är fjollor, i stort sett är alla macmänniskor handikappade när det gäller hårdvara, precis som ägare till toyotabilar, det är sjukt enkelt att byta disk i praktiskt taget alla laptops,

 

(ok då du din tönt, visa den modellen där det är svårt, jag vet att du är där ute å vill vara märkvärdig!!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
ja alltså ursäkta, men macoteket är fjollor, i stort sett är alla macmänniskor handikappade när det gäller hårdvara, precis som ägare till toyotabilar, det är sjukt enkelt att byta disk i praktiskt taget alla laptops,

 

(ok då du din tönt, visa den modellen där det är svårt, jag vet att du är där ute å vill vara märkvärdig!!)

489124[/snapback]

 

 

Jag vet inte riktigt om du har rätt att kalla mig tönt, it takes one to know one...

men men, ibook clashell är ingen dans på rosor att byta hårdisk i.

Övriga ibooks är inte heller det nått man ger sig i kast med en trött fredagskväll.

 

men vad vet en tönt som jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lika svårt som för en toyotaägare att byta olja i lådan kanske..säger mycket, lol -_~

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På alla iBook är det åtminstone ganska många saker som måste plockas bort innan man kan komma åt HD´n.

Och det betyder många skruvar i olika storlekar.

Det finns dock många bra guider på nätet för detta, så för den som vill (och inte har garanti på maskinen längre, eftersom ett byte medför att garantin upphör), så är det ett genomförbart projekt.

Så även för PB G4 12".

 

I övrigt är det allt från enkelt till mycket enkelt på alla PB G4 varianter.

Och på MacBook Pro ska det vara ekstremt lätt att byta.

Dock osäker när det gäller MacBook.

 

Sen att kategorisera människor på det viset Dennis.....

Blir väl inte så trevligt här om alla ska hålla på så...

Inte bidrog du med så mycket heller...

Men det blev ju ett innlägg till på dig förstås....

 

:superirriterad:

 

Byt olja på nåt istället...

 

Men har du förresten inte lite minne på din MacBook? Hmmm....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du följer apples instruktioner så behålls garantin.

489115[/snapback]

Javisst.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25097

 

Men var säger Apple att byte av hårddisk i MacBook inte äventyrar garantin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja alltså ursäkta, men macoteket är fjollor, i stort sett är alla macmänniskor handikappade när det gäller hårdvara, precis som ägare till toyotabilar, det är sjukt enkelt att byta disk i praktiskt taget alla laptops,

 

(ok då du din tönt, visa den modellen där det är svårt, jag vet att du är där ute å vill vara märkvärdig!!)

489124[/snapback]

 

Äpp-äpp-äpp... nu silar vi snacket. Äldre iBooks är en utmaning för de flesta att byta hd i. Skruva ned tonläget tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var 1000kr bara för själva bytet? Eller ingår då kopiering av innehållet från den gamla till den nya disken? Om det ingår är priset OK, annars för dyrt.

 

Men tänk på att kolla om garantin gäller om en icke auktoriserad verkstad gör bytet.

Du är per definition inte auktoriserad ;)

488949[/snapback]

 

 

Det var 1000:- enbart för bytet, ville jag ha hjälp med flytt av data skulle det kosta en timmes arbete till.

 

Tack för alla svar! Det verkar som om jag vågar mig på det här själv, ska bara försöka finurla nåt bra sätt att få över allt på den gamla disken..

 

Tack och Bock!

 

Mvh. Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas brukar prata om ett program som heter Disc Copy Cloner (?) som kopierar hela den befintliga HD-n till en annan HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SuperDuper eller Carbon Copy Cloner är det som clonar över, jag föredrar SuperDuper.

Har fungerat perfekt hittills för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter den "gamla" hårddisken i ett firewirekabinett, 2,5" som du köper hos vilken datorhandlare som helst närapå, annars har Macoteket också, så har du en startbar extern HD.

 

När du monterat in din nya hårddisk har du två val:

 

1) Anslut din externa hårddisk. Installera in Mac OS X från din installationsskiva, formattera disken i GUID, installera när det är klart kommer datorn att fråga om du vill överföra alla dina inställningar och ev.program, (det gjorde jag)

 

2) Starta upp från den externa genom att hålla ner alt-tangenten, (du ska ha Superduper installerat då) när du befinner dig på den externa så startar du skivverktyg och formatterar din nya disk i GUID.

Efter det clonar du över allt du har på den externa till den interna.

 

 

Det första alternativet borde du prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är det ju bara att lägga en firewire-kabel mellan de två hårddiskarna. Och sedan startar du genom att hålla in T-tangenten.

 

Sedan kan du välja om du ska flytta bara filer och mappar, eller program också. Sen fortsätter du följer instruktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...