Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorkrig: Apple vs Microsoft


Reefer

Rekommendera Poster

Är inte denna tråd väldigt långt från sitt ämne? (dvs Panther-prestanda på olika maskiner).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppy-DOS från 80-talet? Jag vet inte riktigt vad du har pysslat med, men jag har stött på datorer som inte är speciellt många år vars BIOS inte klarar en helt vanlig CD-spelare, och flera linuxdistar kräver vad jag vet bootdiskett (inte dom stora naturligtvis). Det är väl helt enkelt väldigt olika, men generellt så har du ju naturligtvis rätt. En ny PC med windows behöver inte diskettstation över huvud taget (vilket ju bevisas av att flera tillverkare har börjat sälja datorer utan diskettstation.)

 

Det är konstigt att ingen kan fatta vad man skriver på det här bygget, Windows går alldeles utmärkt att boota upp utan diskettstation. Jag pratar inte om datorer från början av 90-talet och jag skiter fullständigt i toyWin9X/ME, jag har knappt använt dom. Så tidigt som i mitten av 90-talet så kunde min dåvarande dator, en Intergraph med Windows NT 3.5 boota upp från en CD. Windows går alldeles utmärkt att boota upp utan diskettstation Gick det in?

Som vi har påpekat innan det finns Windows som inte bootar på cd att din WinNT 3.5 installation på din låtsas maskin gick att boota på cd är väl inget som säger att alla Win och "låtsasmaskiner" kunnat boota på cd i alla tider.

 

Det var ju mer regler att boota på diskett väldigt länge bland Windows folk och jag vet än idag att det finns folk som ALLTID bootar på diskett. Det kvittar f.ö om cdn är bootbar om inte datorns BIOS kan boota på cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vi har påpekat innan det finns Windows som inte bootar på cd att din WinNT 3.5 installation på din låtsas maskin gick att boota på cd är väl inget som säger att alla Win och "låtsasmaskiner" kunnat boota på cd i alla tider.

Låtsasmaskin? vad [Edit] är det du säger? påstår du att jag ljuger? ta omedelbart tillbaka det där och be om ursäkt, och du ska vara admin, [Edit]!

 

[Edit: Tog bort diverse kraftuttryck. Admin.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen snälla nån, jag har inte påstått att du ljuger men att det är helt uppenbart att alla "låtsasmaskiner" inte kan boota på cd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Det här med Mac vs Windows är ett hett ämne, men jag uppmanar ändå alla deltagare att hålla en sansad ton. Flyttar för övrigt den här tråden till Frisnack, eftersom den faktiskt inte tillför särskilt mycket till något av de andra forumen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill klargöra en sak, det är INTE jag som startat den här tråden, vissa adminer tycker tydligen att det är roligt att sätta mig som författare av någon okänd anledning när dom bröt upp den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag vill klargöra en sak, det är INTE jag som startat den här tråden, vissa adminer tycker tydligen att det är roligt att sätta mig som författare av någon okänd anledning när dom bröt upp den här tråden.

I den ursprungliga tråden pågick helt plötsligt två olika diskussioner, samtidigt. Det blev förvirrande, och jag fick synpunkter på det av andra medlemmar. Då har jag som Admin två val:

 

1. Radera de inlägg som är off-topic (OT).

2. Dela upp tråden.

 

Jag valde att dela upp tråden, eftersom "allt" ska vara tillåtet på de här forumen (se för övrigt gärna vår FAQ). Vi raderar i stort sett bara sån't som är olagligt.

 

Varje tråd börjar med ett inlägg. Författaren av det inlägget står även som författare av tråden. För att den nya tråden inte ska bli helt obegriplig, valde jag det inlägg som jag uppfattade som startpunkten för OT-diskussionen. I det här fallet råkade det vara du Reefer.

 

För att i möjligaste mån markera att det ändå inte var Reefer som fattat beslut om att dela tråden, och egentligen inte menade att starta en ny diskussion med sitt ursprungliga inlägg, markerade jag det i Reefers ursprungliga inlägg.

 

Det finns ingen "skuld" i det här, vi "pekar inte ut" någon. Det är faktiskt både naturligt och önskvärt att trådar spinner iväg - man blir inspirerad av något och diskussionen tar en annan väg - men det blir jobbigt om två diskussioner ska samsas i samma tråd.

 

OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte alls länge sen mina pc-polare klagade på att det inte fanns intern diskettstation på mac...

 

Herregud!!! Det finns annan lagringsmedia idag! Diskett är stenålder, används enbart av speciella orsaker idag.

Man får ju en cd för 3 spänn idag så vad är problemet?

 

Jag gick mediaprogrammet på gymnasiet och i början var många osäkra på macen men efter tre år var 90% stolta mac körare

men lik förbannat så klagade folk på "men jag vill använda diskett"

 

JAg kom ihåg att första året körde vi med syquest 60mb och vi fick max 10 mb var----idag 8 år senare har dom 10gb var!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursprunget till programväxling är väldigt rörigt. Det är inte alls säkert att det är MS eller Apple som uppfunnit det. Apple ska enligt vissa uppgifter dock ha någon slags patent på något liknande från 1987 (men det betyder inte att de var först). Dessutom är cmd+tab i X inte första gången Apple använt sig av den funktionen. Även gamla Mac OS har den funktionen, även om jag aldrig ansåg att det funkade bra som i Windows.

 

Annars håller jag med Reefer till viss del. Det finns en del i Panther som är betydligt mer lik Windows än tidigare. Det reagerade jag på när Panther visades upp för första gången på Steve Jobs keynot. Inte för att det behöver vara dåligt.

 

En sak dock, det har varit mer regel än undantag att Windowsmaskiner INTE har kunnat starta upp från CD. Det är först på senare tid, och det går inte alltid smärtfritt nu heller. Det går i alla fall inte lika bra som med Mac. Det är min upplevelse i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh.. jag tycker mac är skitbra ;)

 

Faktum är att jag tror Apple har allt att vinna på att göra ett så pass avancerat OS som OS X. Den där terminalen och unixkärnan och en hel del andra übergrejer lockar ju alla möjliga människor. Reespect. Själv struntar jag i om det blir likt det ena eller andra, så länge det görs med finess och eftertanke... och med funktionalitet i centrum.

 

Så vissa grejer är likt windows? Japp, skit samma. Windows kommer ändå aldrig vara lika stabilt, bra och genomtänkt som OS X på Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Varför är du så arg Reefer? Nu är det så att det inte bara är "datorer från början av 90-talet" som inte kan boota från CD. Än idag finns moderkort som inte stödjer CD-boot, även om dom naturligtvis är få och inte att rekommendera. Och bara för att du kallar win9x skämt-OS så tror jag inte alla miljontals som använde eller använder det håller med. NT 3.5 var knappast ett konsumentsystem, men Apples konsumentsystem har haft CD-boot hur länge som hellst. Precis som proffs-PC och andra datortyper.

 

Och det är inte heller smutskastning av windows eller microsoft, vi bara konstaterar att många PC-användare än idag vill ha diskettstation, och vi förundras och tycker dom är märkliga, men det gör det inte till smutskastning, vilket du verkar ta det som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...