Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorkrig: Apple vs Microsoft


Reefer

Rekommendera Poster

Är det bara jag som ser att apples system profiler ("systeminformation") numera är skrämmande lik Windows motsv? om någon har en Windowsdator i närheten så kan ni gå till start/kör > skriv in "msinfo32" (utan citattecknen) och tryck <enter> så ser ni vad jag menar :lol:

 

Den här tråden är en fri fortsättning på tråden "Panther-prestanda på olika maskiner". Jag lät de inlägg som handlade om Panthers prestanda ligga kvar i den tråden, och tog allt som handlade om vem som var först (Engelbert, Lans, Apple eller Microsoft) och bäst (dito) och la det i den här tråden. Admin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som ser att apples system profiler ("systeminformation") numera är skrämmande lik Windows motsv?

Är den sämre för det? Det gör det väl bara enklare för admins i blandmiljöer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den sämre för det? Det gör det väl bara enklare för admins i blandmiljöer?

Dra ett par djupa andetag thevil, har jag skrivit att den skulle vara sämre pga det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apple härmat ganska mycket från Windows i Panther; Finder ser mer eller mindre ut som en explorer kopia nu; Cmd-Tab är väldigt likt med osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apple härmat ganska mycket från Windows i Panther; Finder ser mer eller mindre ut som en explorer kopia nu; Cmd-Tab är väldigt likt med osv.

Helt rätt och visst har dom det, men det får man inte säga högt på ett macforum, här uttalas PC = "pezee" och Windows = windoze samt Microsoft = M$ B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ett par djupa andetag thevil, har jag skrivit att den skulle vara sämre pga det?

Nä, jag läser mellan raderna som fan läser bibeln.

Sorry.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Jag tycker Apple härmat ganska mycket från Windows i Panther; Finder ser mer eller mindre ut som en explorer kopia nu; Cmd-Tab är väldigt likt med osv.

Helt rätt och visst har dom det, men det får man inte säga högt på ett macforum, här uttalas PC = "pezee" och Windows = windoze samt Microsoft = M$ B)

"Är du inte med oss är du mot oss"

 

:D

 

Det går inte att komma ifrån att vi Mac-användare är överkänsliga för kritik mot Macen, det är bara att fråga vilken journalist som helst som skriver något om Mac eller Apple. Plötsligt flerdubblas mail-floden (iaf de legitima mailen).

 

Å andra sidan tycker jag mig höra ungefär samma tongångar när jag pratar med pc-användare och ser kommentarer från pc-användare.

 

Det är väl bara att konstatera att de som är helt neutrala är så få att de inte märks - eller så diskuterar de inte sina datorer över huvud taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är du inte med oss är du mot oss"

 

:D

 

Det går inte att komma ifrån att vi Mac-användare är överkänsliga för kritik mot Macen, det är bara att fråga vilken journalist som helst som skriver något om Mac eller Apple. Plötsligt flerdubblas mail-floden (iaf de legitima mailen).

 

Å andra sidan tycker jag mig höra ungefär samma tongångar när jag pratar med pc-användare och ser kommentarer från pc-användare.

 

Det är väl bara att konstatera att de som är helt neutrala är så få att de inte märks - eller så diskuterar de inte sina datorer över huvud taget.

 

Fast det finns knappast några Windowsanvändare som har något att invända när PC-tidningar ösar berättigad eller oberättigad kritik mot Microsoft, PC ägare generellt är mycket mer kritiska mot Microsoft än vad macanvändare är mot Apple skulle jag vilja påstå. Så fort deras tredjepartshaxie program nerladdat via Kazaa inte funkar på Windows så är det Microsofts fel.

Som kommen från PC-sidan förbluffas jag hela tiden av maccommunityns vilja att hela tiden ta emot skit från Apple för förmånen att få köra en Mac, sådant skulle inte accepteras på PC-sidan och Microsoft skulle aldrig våga uppträda på det sätt som Apple gör mot sina kunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
PC ägare generellt är mycket mer kritiska mot Microsoft än vad macanvändare är mot Apple skulle jag vilja påstå.

Det tror jag du har rätt i. Själv är jag nästan löjligt entusiastisk till allt Apple gör. Vet int' varför…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Reefer: Du sa ju faktiskt "skrämmande lik", jag skulle också kunna tolka det som att du menar det negativt... ;)

 

Och PC-användare är deffinitivt mer kritiskt inställda mot Microsoft än vad vi är mot Apple, men det har ju sina naturliga orsaker B)

 

Visst har Apple lånat grejer av windows, vore ju skam annars, eftersom Microsoft faktiskt har kommit på en del smarta lösningar som fast user swiching och lite sånt. Men inte är findern så lik explorer? Till att börja med är det inte Safari...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men inte är findern så lik explorer? Till att börja med är det inte Safari...

Jag tycker det är väldigt likt Windows explorer (speciellt om du jämnför med XP versionen).

Angånde Finder <-> Safari vs Explorer <-> Internet Explorer; så är det sant att Finder inte är baserat på Safari; men oandra sidan är safari isjälvaverket bara en "frontend" för apples khtml (webkit) implementation vilken är system global och används av andra program också (jag är dock inte säker på om den används av Finder (har fortfarande inte fått Panther för att verifera), men jag vet att help viewer använder det i panther och Mail.app bland annat. så visst är det samma koncept fast i lite annorlunda tappning på MacOS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer: Du sa ju faktiskt "skrämmande lik", jag skulle också kunna tolka det som att du menar det negativt... ;)

 

Och PC-användare är deffinitivt mer kritiskt inställda mot Microsoft än vad vi är mot Apple, men det har ju sina naturliga orsaker B)

 

Visst har Apple lånat grejer av windows, vore ju skam annars, eftersom Microsoft faktiskt har kommit på en del smarta lösningar som fast user swiching och lite sånt. Men inte är findern så lik explorer? Till att börja med är det inte Safari...

 

Det här är ett macforum, om en Apple-app liknar en Windows-app så är det väl per definition negativt i era ögon? :P

 

Nu är faktiskt inte explorer och internet explorer samma app, vad än Microsoft påstår, det kan jag lätt bevisa genom att helt och hållet ta bort internet explorer på vilket Windowssystem som helst och ändå ha kvar explorer ("utforskaren"), det går om man vet hur ;)

 

Safari är en mycket bra webläsare, jag skulle dock önska att den var lite mer konfigurerbar, men det kommer förmodligen, trots allt så är den bara i sin linda. IE 1 var fullständigt värdelös, på den tiden körde jag Mosaic (och senare Netscape) på Windows :lol:

 

Jag hoppas att Microsoft rippar bra grejor från Mac till Windows som Apple har kommit på om dom är bra, som dom har gjort, och likaledes hoppas jag att Apple rippar bra saker som Microsoft har kommit på till Mac om dom är bra, som dom har gjort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Eller rippar saker som microsoft har köpt från andra och sen lanserat som om dom hade hittat på det :P

 

(har hänt lagom många gånger för att inte bara kalla nersvärtning av "gott rykte")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Tycker man kan påpeka i "vem-var-först-med-vad-debattten" att det är tillåtet att använda andras idéer om de inte är patenterade eller upphovsrättskyddade. Självklart tittar man på vad konkurrenter gör och lånar idéer så friskt man kan. Ibland är det fritt, ibland måste man lösa licenser för att få använda. Det är av godo, bra idéer skall användas. Amerkanska domstolar har sen en svåruppgift avgöra vad som är stöld och vad som är lån av idé. Apple skulle inte tillverka lika bra produkter om inte Microsoft fanns, och ännu mer tvärtom! B)

 

Håkan Lans, som uppfann datormusen och färggrafiken i datorskärmar, har vad jag förstår, fram tills ganska nyligen inkasserat licenspengar på alla färgskärmar som tillverkats. Några skärmtillverkare vägrade dock att erkänna patentet på grund av en teknikalitet i patentförfarandet (Namn på företaget). De amerikanska juristerna lär ha tagit mer betalt för att lösa tvisten än vad Håkan Lans någonsin tjänat på alla sin uppfinningar (inklusive GPS-navigator-system för sjö och flygtrafik).

 

Och här sitter jag som vanligt och kommenterar andras inlägg och inte vad tråden handlade om från början…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apple härmat ganska mycket från Windows i Panther; Finder ser mer eller mindre ut som en explorer kopia nu; Cmd-Tab är väldigt likt med osv.

Helt rätt och visst har dom det, men det får man inte säga högt på ett macforum, här uttalas PC = "pezee" och Windows = windoze samt Microsoft = M$ B)

"Är du inte med oss är du mot oss"

 

:D

 

Det går inte att komma ifrån att vi Mac-användare är överkänsliga för kritik mot Macen, det är bara att fråga vilken journalist som helst som skriver något om Mac eller Apple. Plötsligt flerdubblas mail-floden (iaf de legitima mailen).

 

Å andra sidan tycker jag mig höra ungefär samma tongångar när jag pratar med pc-användare och ser kommentarer från pc-användare.

 

Det är väl bara att konstatera att de som är helt neutrala är så få att de inte märks - eller så diskuterar de inte sina datorer över huvud taget.

Kan nog stämma på en del av mina Windoze-vänner.

 

Jag sa:

- Bill Gates kopierade ju från Apple när han gjorde första Windows.

Han sa:

- F-n vad du ljuger, jag borde drämma till dej!

 

Och vid ett annat tillfälle sa jag:

- Det förekommer mycket buggar i Windoze.

Då sa han snabbt:

- Jag har aldrig fått ett endaste felmeddelande, alla säjer att det kommer felmeddelanden men det gör det aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nog stämma på en del av mina Windoze-vänner.

 

Jag sa:

- Bill Gates kopierade ju från Apple när han gjorde första Windows.

Han sa:

- F-n vad du ljuger, jag borde drämma till dej!

 

Och vid ett annat tillfälle sa jag:

- Det förekommer mycket buggar i Windoze.

Då sa han snabbt:

- Jag har aldrig fått ett endaste felmeddelande, alla säjer att det kommer felmeddelanden men det gör det aldrig.

Äldsta grabben började medieprogramet på gymnasiet för ett par år sedan. När de kom in i datasalen och peezee-nissarna fick se att det inte fanns diskettstationer på maccarna blev de förtvivlade. "Hur ska vi nu kunna boota?" (w00t) (w00t) (w00t) Sedan tog grabben kommandot... B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håkan Lans, som uppfann datormusen

Och även här är det tvetydigheter; (liksom vem kopierade vem)

Många (dom flesta) påstår det är Douglas Engelbart, andra att det var Håkan Lans, jag kan inte definera vem som gjorde vad lika lite som alla andra.

Douglas Engelbart var otvivelaktligen först; men hans mus kunde bara röra sig i en axel åtgången, Håkan Lans mus kunde röra sig ibåda samtidigt.

Hur respektive var bygda vet jag heller inte med större nogranhet. Douglas hadde tydligen två hjul ett för varje axel, medans Håkans var något liknande ett digitizer bord (enligt mina källor)...

 

I vilket fall; det är ofta svårt att se vem som var först. och oavsett hur vi än vrider och vänder på det hela har apple kopierat minst lika mycket som microsoft i sina dagar, den stora skillnaden är att microsoft kopierar apple, och apple iregel alla andra (speciellt shareware tillverkare på sista tiden.), frågan är om inte apple's sort av kopiering är värre; men igen så är det svårt att avgöra; som användare gillar jag att få alla funktioner jag vill ha levererade med operativ systemet.

Som programmerare skulle jag hata apple om dom tvingade min produkt i graven pga kopiering; kolla bara iTunes tillexempel (visserligen kopierade inte apple där utan köpte SoundJam och hackade om det lite) men i det stora hela så resulterade i att alla mp3 spelare effektivt dog; jag tror inte det finns en enda media spelare (alá macamp eller dyl) som överlever i ett "klimat" som detta. men som sagt igen; som användare tycker jag det är toppen att få en media spelare för ljud filer med operativ systemet.

 

Safari ett annat exempel, Internet Explorer är nu dött; Omniweb kommer förmodligen dö snart med, lika så Opera, Mozilla osv.

 

Däremot tycker jag apple skulle lägga energi på att implementera vissa av dom funktioner som idag levereras av så kallade haxies.

Oavsett vad Unsanity säger; så orsakar APE problem i vissa situationer; visserligen är den teknik som det använder stabilare än den som tidigare användes av tex libPatch, men fortfarande med för det en risk; dessutom så slösar man resurser när man använder det; pga att man måste installera patchen i varje process som startas (grafiska processer endast dock), tyvärr sålänge apple inte erbjuder en "officiell väg" att patcha processer så kommer dessa "kryphål" att utnyttjas; det finns dock sätt som är värre än APEs, vilket är det att man patchar genom att använda tillägg till kärnan (WireTap från Ambrosia gör detta tex.) detta sätt kan absolut krasha hela systemet; och fyller istortsett samma funktion som "tillägg" i MacOS 7/8/9.

 

Nog talat.

 

(ursäktastavfelen; jag klantade mig och spillde dryck i mitt tangntbord så det är lite konstigt just nu.

såg även theevil kommenterade på samma sak som mitt orginal inlägg)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldsta grabben började medieprogramet på gymnasiet för ett par år sedan. När de kom in i datasalen och peezee-nissarna fick se att det inte fanns diskettstationer på maccarna blev de förtvivlade. "Hur ska vi nu kunna boota?"  (w00t)  (w00t)  (w00t) Sedan tog grabben kommandot... B)

 

Det går alldeles utmärkt att boota Windows utan diskettstation, det är nog floppy-DOS från 80-talet som du tänker på, någon borde kanske tala om det för din grabb och hans kompisar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldsta grabben började medieprogramet på gymnasiet för ett par år sedan. När de kom in i datasalen och peezee-nissarna fick se att det inte fanns diskettstationer på maccarna blev de förtvivlade. "Hur ska vi nu kunna boota?"  (w00t)  (w00t)  (w00t) Sedan tog grabben kommandot... B)

 

Det går alldeles utmärkt att boota Windows utan diskettstation, det är nog floppy-DOS från 80-talet som du tänker på, någon borde kanske tala om det för din grabb och hans kompisar.

Tidigare än Win98 går väl inte och boota från cd, eller så var det Win95 nån seanre utgåva där det kom cd boot.

 

Sen ska ju BIOS stödja det osv också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare än Win98 går väl inte och boota från cd, eller så var det Win95 nån seanre utgåva där det kom cd boot.

 

Sen ska ju BIOS stödja det osv också.

Har en Toshiba Laptop med Win 95: For å boote fra CD må jeg først boote fra en spesiell floppy-diskett som laster inn drivere for CD-ROM spilleren, og siden gir beskjed til maskinen at den skal boote videre fra CD'en

 

Har også en Compaq (alias DumPakk) med Win 98: Her kan jeg boote direkte fra CD-en.

 

Uansett hvilke maskiner jeg booter fra CD, kan jeg kun reinstallere OS'et fra CD'en. Når jeg booter Mac'en fra CD, kan jeg jo delvis bruke maskinen på normal måte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Floppy-DOS från 80-talet? Jag vet inte riktigt vad du har pysslat med, men jag har stött på datorer som inte är speciellt många år vars BIOS inte klarar en helt vanlig CD-spelare, och flera linuxdistar kräver vad jag vet bootdiskett (inte dom stora naturligtvis). Det är väl helt enkelt väldigt olika, men generellt så har du ju naturligtvis rätt. En ny PC med windows behöver inte diskettstation över huvud taget (vilket ju bevisas av att flera tillverkare har börjat sälja datorer utan diskettstation.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppy-DOS från 80-talet? Jag vet inte riktigt vad du har pysslat med, men jag har stött på datorer som inte är speciellt många år vars BIOS inte klarar en helt vanlig CD-spelare, och flera linuxdistar kräver vad jag vet bootdiskett (inte dom stora naturligtvis). Det är väl helt enkelt väldigt olika, men generellt så har du ju naturligtvis rätt. En ny PC med windows behöver inte diskettstation över huvud taget (vilket ju bevisas av att flera tillverkare har börjat sälja datorer utan diskettstation.)

Till och med Solaris9 bootade upp på cdrom på min gamla Sparc :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Apple härmat ganska mycket från Windows i Panther; Finder ser mer eller mindre ut som en explorer kopia nu; Cmd-Tab är väldigt likt med osv.

"Cmd-Tab är väldigt likt med osv."

 

Det är väl en jävla skillnad rent estetiskt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Floppy-DOS från 80-talet? Jag vet inte riktigt vad du har pysslat med, men jag har stött på datorer som inte är speciellt många år vars BIOS inte klarar en helt vanlig CD-spelare, och flera linuxdistar kräver vad jag vet bootdiskett (inte dom stora naturligtvis). Det är väl helt enkelt väldigt olika, men generellt så har du ju naturligtvis rätt. En ny PC med windows behöver inte diskettstation över huvud taget (vilket ju bevisas av att flera tillverkare har börjat sälja datorer utan diskettstation.)

 

Det är konstigt att ingen kan fatta vad man skriver på det här bygget, Windows går alldeles utmärkt att boota upp utan diskettstation. Jag pratar inte om datorer från början av 90-talet och jag skiter fullständigt i toyWin9X/ME, jag har knappt använt dom. Så tidigt som i mitten av 90-talet så kunde min dåvarande dator, en Intergraph med Windows NT 3.5 boota upp från en CD. Windows går alldeles utmärkt att boota upp utan diskettstation Gick det in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...