Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En snabb Panther?


TigerDuck

Rekommendera Poster

Men vad jag undrar, som det aldrig tycks stå, är om man kan få tillbaks Jaguars utseende på Finder då jag inte gillar brushed metal... :(

Du kan få enkla fönster utan borstad metall, men då utan navigeringsfönstret och fönsterikoner.

F_N vad ILLA!! Redan en nackdel med Apples i övrigt nästan perfekta OS... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag undrar, som det aldrig tycks stå, är om man kan få tillbaks Jaguars utseende på Finder då jag inte gillar brushed metal...

Du kan vara helt lugn, missnöjet med borstad metall är så utbrett att en del små hack är klara redan innan du fått din Panther i Macen. Jag vet att bl. a. www.unsanity.com, www.unsanity.org arbetar på frågan.

antimetal2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag undrar, som det aldrig tycks stå, är om man kan få tillbaks Jaguars utseende på Finder då jag inte gillar brushed metal... :(

Du kan få enkla fönster utan borstad metall, men då utan navigeringsfönstret och fönsterikoner.

Det finns väl skins och laddar ner ifall man vill ha tillbaka de i mitt tycke hemska Aquaränderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på en iMac 400 DV med 320 mb ram och kör 10.2. Jag undrar om det är någon som klurat ut hur stor plats Pantern tar på hårddisken. Jaguaren tog väl kring 2 gb är det så att Pantern blir mycket fetare?

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Allvarligt talat... 10.0 var hemskt slött, direkt gräsligt, 10.1 knappt användbart, 10.2 lite mer uthärdligt men absolut inte snabbt. Hoppas verkligen att ni har rätt, att 10.3 är märkbart snabbare, för det behövs!

 

Alla de där namnen på snabba katter är riktigt fåniga om man jämför med verkligheten. OSX är Apples långsammaste OS någonsin. Så länge framför allt Finder badbollar sej hela tiden så kommer i alla fall jag att uppleva det som ännu långsammare än det är. Och då har jag inte nämnt de skandalösa fildialogerna än.

 

Fram till System 6 (en gång i urtiden) hade Apple troligen världens snabbaste GUI, rakt och rent och hårdoptimerat, gjort för att få en 8 MHz-dator att kännas pigg. Sedan dess har man gett upp mer och mer, antagligen genom att, som alla andra, grotta ner sej i komplicerade klassbibliotek.

 

OSX är fortfarande inte mitt huvud-OS. Långsamhet och usel filnavigering är orsakerna. Jag hoppas att Panther ska förbättra båda, men ropar inte hej innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt talat... 10.0 var hemskt slött, direkt gräsligt, 10.1 knappt användbart, 10.2 lite mer uthärdligt men absolut inte snabbt. Hoppas verkligen att ni har rätt, att 10.3 är märkbart snabbare, för det behövs!

...

Alla de där namnen på snabba katter är riktigt fåniga om man jämför med verkligheten. OSX är Apples långsammaste OS någonsin.  Och då har jag inte nämnt de skandalösa fildialogerna än.

Jag kan inte annat än att hålla med, jag var med och testade beta versionerna innan 10.0, då påstods det att det var långsamt pga debugging symboler, vilket jag inte trodde på... har aldrig varit med om att den debugging build varit rent av seg, visst kan det vara lite skillnad men som det påstods då skulle det vara anledning till att det inte var lite snabbt som OS 9 (och tänka sig OS X var 100% PowerPC! massor lov ordade det som det snabbaste och stabilaste systemet någonsin), jag köpte dock aldrig 10.0 utan väntade till 10.1, delvis pga få hadde 10.0 och också pga att jag helt enkelt inte tyckte om det, apple hadde ändrat fruktansvärt mycket från MacOS X Server 1.2 osv (vilka dessutom var betydligt kvickare) dessutom var dom flesta ändringarna sämre i mitt tycke, dels var mycket buggigt samt så hadde dom helt plötsligt bytt ut platinum mot något som såg ut som om man var i en fruktaffär (jag tycker fortfarande aqua är pinsamt fult, hoppas apple väljer att återgå till ett platinum liknande utsende; brushed metal är ok, iallafall installerade 10.1 och tänkte att jag skulle använda det på heltid. och igen vart jag fruktansvärt besviken på systemet, Apple kan säga vad dom vill om OS X... men det är nog det mest slösaktiga operativ system jag använt (både vad det gäller minne (ram/disk) och CPU), jag tycker rent ut av att det är fruktansvärt illa... visst förstår jag apple; dom vill ju sälja ny hårdvara, men på det sätt dom marknadsför OS X är bedrövligt, och konstigt nog går folk på samma visa gång på gång, "nu släpper vi MacOS X <version> med över 100+ nya funktioner" dom flesta "funktionerna" är obetydliga för en normal användare, och ärligt talat; man undrar vad apple håller på med; dom flesta av funktionerna är så små att det knappast borde ta mer än en arbetsdag att implementera dem.

Sedan kom Jaguar på tapeten; och om igen kom nu diskutionerna igång; Jaguar skulle vara mellan 2-10 gånger snabbare än 10.1, det släpptes och jag införskaffade det.. visst var det bättre men knappast så mycket snabbare som påstods. och ska man vara riktigt elak tycker jag inte äns jaguar skulle vara en separat produkt, varken 10.0 eller 10.1 kan betraktas som "slut versioner" i mitt tycke. jaguar är vad MacOS X 10.0 skulle varit.

Och nu kommer snart panther; jag har inte varit med och beta testat detta; men jag har hört från andra utvecklare att panther ska vara snabbare, men hur mycket snabbare varierar från källa till källa, dom flesta säger att det ligger ungefär som MacOS 9 på likvärdig hårdvara.

(tydligen ska hastighets skillnaden vara tydligast på äldre datorer).

Denna gång tänker jag köpa panther, men om apple gör mig besviken igen är det klart sista gången jag köpte MacOS X.

Apple skulle koncentrera sig på att göra systemet mjukt och smidigt istället för "onödiga" funktioner så som grafiska effekter osv, och om dom trots allt envisas med detta BÖR dom tillåta användaren att slå av dessa. (att det sedan finns bromsar i OS X som är mycket svåra om inte omöjliga att gå runt utan att bryta backlänges kompabiliteten med äldre versioner av OS X är en annan sak, MacOS X är helt klart inte tänkt att köras på PowerPC:n iallafall, inte om man tittar på låg nivå.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...