Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En snabb Panther?


TigerDuck

Rekommendera Poster

Hello!

Jag och många andra (antar jag) är extremt nyfikan på Panther.... Men jag har en rent hypotetisk fråga: Kommer det att bli snabbare än Mac Os Jaguar. Jag har en Imac Globe 800 mhz, ibland tycker jag att responstiden i Jaguar är ganska seg. Kommer detta att förbättras? Eller måste man ta sina sista surt förvärvade pengar och köpa en g5:a :blush:

 

Ha det goodie!

/TigerDuck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte provat. Men alla jag känner som har provat, och alla rapporter jag har läst, pekar på att det är snabbare, kanske till och med SÄRSKILT på långsammare maskiner.

iMac Globe 800 får nog räknas till en medelsnabb dator.

Jag litar på mina kompisars rapporter och är beredd att tro på att det är kvickare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Säkra källor gör gällande att det är snabbare på nästan allt, och inte långsammare på nåt. Speciellt ska t ex programstarter gå betydligt kvickare. Och inte att förringa är att nya findern ska vara riktigt riktigt bra. Allt som allt kommer det vara ett fantastiskt bra system, överlägset äldre versioner av OS X, och vida överlägset allt annat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det då att jag som sitter på en vit iBook (dual USB) med 500MHz och 320 Mb RAM kan ha nytta av att uppgradera? (Jag kör just nu 10.2.8).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkra källor gör gällande att det är snabbare på nästan allt, och inte långsammare på nåt. Speciellt ska t ex programstarter gå betydligt kvickare. Och inte att förringa är att nya findern ska vara riktigt riktigt bra. Allt som allt kommer det vara ett fantastiskt bra system, överlägset äldre versioner av OS X, och vida överlägset allt annat :D

Fanta-fantaaaa-fantastiskt!

Vi macanvändare har aldrig ett uns av några som helst tendenser till självkritik *lol*

Då kanske man kan behålla sin kära pismo ett tag till :lol:

Ska uppdatera så snart det går!

 

Ha det fett!

/TIger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara. Måste OS 9 ut när Panther ska in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga bara. Måste OS 9 ut när Panther ska in?

Varför tror du det?

Det har vi inte läst om nånstans :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

classic finns fortfarande kvar och jag antar (men vet så klart inte) att man kan boota i 9:an alltjämt. I systeminställningar finns classic och jag vill minnas att det även fanns 9:an som allternativ i byta startskiva. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det då att jag som sitter på en vit iBook (dual USB) med 500MHz och 320 Mb RAM kan ha nytta av att uppgradera? (Jag kör just nu 10.2.8).

Inga problem "grannen" har en sån med panther instalerat. Tror till o med att den blev snabbare B)

 

/Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innebär det då att jag som sitter på en vit iBook (dual USB) med 500MHz och 320 Mb RAM kan ha nytta av att uppgradera? (Jag kör just nu 10.2.8).

Ja, det tror jag. Personligen så kommer jag att köra x.3 på min Ibook 366 Mhz redan den 25 oktober. :D

 

/MG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

knugge: Nejdå, det flyter faktiskt nästan perfekt... på min G5:a :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade en beta av Panther och scrollnigen i itunes och Safari känndes mer flytande än tidigare!!!

 

Även när man drar upp eller förminska ytan på ett fönster kändes mer rappt!

 

Förövrigt: Är Panther en piggare katt än en Jaguar???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt: Är Panther en piggare katt än en Jaguar???

 

Jorå Panthern slår Jaguaren även i "verkligheten" :)

 

"The panther is the largest Lone carnivore in North America. It is known for its strength and speed. In fact - a Panther will often beat the larger Jaguar in battle. Of all the great cats the panther is the one to hunt the most out of proportion to its size. The tiger and jaguar my hunt large animals, but they only hunt prey to about 2-3 times their size. The panther on the other hand is known to hunt animals up to 3-4 times its, giving precedence to the fact that it is one of the most dangerous of hunters. Panthers are also very quite hunters and make little noise when hunting.

 

Panthers are noted to Purr and scream (best description) much like a tabby but 10 times as big and loud. Panthers also have round not slitted eyes. They tend to rely on eyesight for hunting, but have acute hearing and smell."

 

Andra roliga fakta som ni inte visste om panthern hittar man på http://www.bestiary.ca/ ->

 

"The panther is a gentle beast; only the dragon is its enemy. It is a beautiful, multicolored animal; its coat is spotted with white or black disks. After the panther has feasted, it goes into a cave and sleeps for three days. When it wakes up it gives a loud roar, and while it is roaring a sweet odor comes out of its mouth. Any animal that hears the roar follows the sweet smell to reach the panther. Only the dragon stays away, hiding in a hole because it is afraid of the panther. The female panther can only give birth once, because the young in her womb tear at her with their claws, wounding her so that she no longer conceive."

 

Draken måste väl i detta fall vara microsoft, "Any animal that hears the roar follows the sweet smell to reach the panther. Only the dragon stays away, hiding in a hole because it is afraid of the panther", klockrent :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Enligt NE: "Panther, detsamma som svart leopard."

 

De latinska namnen:

 

Leopard: panthera pardus

Jaguar: panthera onca

Tiger: panthera tigris

Lejon: panthera leo

 

Den är svart eftersom den har mycket melanin, ett färgpigment, i pälsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt: Är Panther en piggare katt än en Jaguar???

 

Jorå Panthern slår Jaguaren även i "verkligheten" :)

 

"The panther is the largest Lone carnivore in North America. It is known for its strength and speed. In fact - a Panther will often beat the larger Jaguar in battle. Of all the great cats the panther is the one to hunt the most out of proportion to its size. The tiger and jaguar my hunt large animals, but they only hunt prey to about 2-3 times their size. The panther on the other hand is known to hunt animals up to 3-4 times its, giving precedence to the fact that it is one of the most dangerous of hunters. Panthers are also very quite hunters and make little noise when hunting.

 

Panthers are noted to Purr and scream (best description) much like a tabby but 10 times as big and loud. Panthers also have round not slitted eyes. They tend to rely on eyesight for hunting, but have acute hearing and smell."

 

Andra roliga fakta som ni inte visste om panthern hittar man på http://www.bestiary.ca/ ->

 

"The panther is a gentle beast; only the dragon is its enemy. It is a beautiful, multicolored animal; its coat is spotted with white or black disks. After the panther has feasted, it goes into a cave and sleeps for three days. When it wakes up it gives a loud roar, and while it is roaring a sweet odor comes out of its mouth. Any animal that hears the roar follows the sweet smell to reach the panther. Only the dragon stays away, hiding in a hole because it is afraid of the panther. The female panther can only give birth once, because the young in her womb tear at her with their claws, wounding her so that she no longer conceive."

 

Draken måste väl i detta fall vara microsoft, "Any animal that hears the roar follows the sweet smell to reach the panther. Only the dragon stays away, hiding in a hole because it is afraid of the panther", klockrent :P

Det amerikaner kallar "Florida panter" är en ras av puma (utrotningshotad). En svart leopard i Afrika kallas panter och i Asien kallas alla leoparder för panter.

Typiskt amerikanskt att kalla puma för panter. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Puma = puma concolor, har ingen med pantrar att göra alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Speciellt ska t ex programstarter gå betydligt kvickare.

 

2) Och inte att förringa är att nya findern ska vara riktigt riktigt bra.

1) Japp, apple har trixat lite här med för att få upp hastigheten, vilket man ska vara observant på som utvecklare (bibliotek blir inte initerade förrän när en symbol addresseras, smart. men program som räknar med detta (DYLD_BIND_AT_LAUNCH) kommer få problem).

 

2) Jag har hört blandade uppgifter om detta, själv tycker jag det ser ut som "Utforskaren" i Mac kläder. men visst kan den fortfarande vara bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok gott folk.

Nu har jag egna erfarenheter att rapportera.

Panther ÄR snabbare.

Jag har en PowerBook G4 Titan 400mhz med 640mb ram, dvs en 2,5 år gammal dator med ett gammalt 8megs grafikkort, dvs inte hårdvaruaccelererad Quartz Extreme-grafik. Jag var bara tvungen att smygtitta på Panther på den, och det känns som varenda litet klick går snabbare. Allt går lite snabbare helt enkelt. Och många småsaker tillsammans blir till ett rejält lyft.

Snabbt snabbt snabbt.. bra bra bra. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju undra varför man kallar äldre gråhåriga kvinnor för Pantertanter :lol:

Det finns väl inga gråa pantrar!

 

En och annan puma har man ju sett, men färgen på dem varierar kolossalt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok gott folk.

Nu har jag egna erfarenheter att rapportera.

Panther ÄR snabbare.

Jag har en PowerBook G4 Titan 400mhz med 640mb ram, dvs en 2,5 år gammal dator med ett gammalt 8megs grafikkort, dvs inte hårdvaruaccelererad Quartz Extreme-grafik. Jag var bara tvungen att smygtitta på Panther på den, och det känns som varenda litet klick går snabbare. Allt går lite snabbare helt enkelt. Och många småsaker tillsammans blir till ett rejält lyft.

Snabbt snabbt snabbt.. bra bra bra. :lol:

Kan bara hålla med. Till och med på en G5:a märker man hastighetsskillnad mot Jaguar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag undrar, som det aldrig tycks stå, är om man kan få tillbaks Jaguars utseende på Finder då jag inte gillar brushed metal... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad jag undrar, som det aldrig tycks stå, är om man kan få tillbaks Jaguars utseende på Finder då jag inte gillar brushed metal... :(

Du kan få enkla fönster utan borstad metall, men då utan navigeringsfönstret och fönsterikoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mors

Är också nyfiken på om det kommer att funka, och i så fall hur.

G3 Desktop 333(266)/448.

Är man tvungen t.ex. att ha USB el. FireWire?

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...