Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Protest mot Överförmynderi!


Jerry

Rekommendera Poster

Har du inte hört?

 

Apple har köpt pirabay.org!

399717[/snapback]

 

Och det skulle vara PIRATE inte PIRA. Fan skämt går verkligen förlorade när man stavar fel. :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

brainstorm:

 

forum --> bra reklam för IDG/Macworld/massor av folk som strömmar in hit och ser annan reklam...

 

en jurist hade kanske sagt: "regler är till för att tillämpas"... med andra ord, tillämpas där dom passar...

 

Visst man får väl sätta vilka relger man vill på sitt eget forum, dock ska man inte glömma "människan"/"kunden"/"alla dom som -engagerar- sig här" (eller är engagera ett tabu-ord?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På diskussionsforum råder inte demokrati. IDG äger servern och kan göra precis vad de vill utan att vi har något att säga till om det. Gillar man det inte så använder man inte diskussionsforumet. Passar det inte så har vi medlemmar inget att säga om saken. Det finns massor av fria forumprogramvaror och billiga webbhotell. Starta ett eget diskussionsforum och bestäm helt egna regler.

 

Det kvittar att Bittorrent och Pirate Bay är lagliga. På diskussionsforum råder inte yttrandefrihet. Administratören är i sin fulla rätt att själv besluta om exakt vad som får skrivas. Det är inget konstigt.

 

Jag tycker inte heller om reglerna och håller inte med Andreas om att de är bra, men att börja hålla på och säga att man skulle ha någon rättighet att skriva vad man vill på ett forum och att det är överförmynderi av administratören att sätta regler blir bara fånigt.

 

IDG kan göras ansvarig rättsligt för de diskussioner som förs här. Klart att de har regler. Och vi gör klokt i att följa dem om vi vill ha ett levande forum kvar. All heder till IDG som tillhandahåller det!

399541[/snapback]

 

Nej, IDG blir inte ansvariga rättsligt för om man diskuterar Bittorrent-klienter eller länkar till trackers på diskussionsforumet. Däremot gäller det du säger för lagbrott som t ex hets mot folkgrupp.

 

Men som sagt. MacWorld sätter reglerna även om de må vara fåniga och passar det inte så finns det andra forum för diskussionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OTROLIGT vilken frenesi och kraft och initiativförmåga det uppvisas när "fultankningen" på nätet ifrågasätts. Tänk om denna "ideologiska" kraft frigjordes på andra områden i livet också......... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OTROLIGT vilken frenesi och kraft och initiativförmåga det uppvisas när "fultankningen" på nätet ifrågasätts. Tänk om denna "ideologiska" kraft frigjordes på andra områden i livet också.........  :elaktflin:

399948[/snapback]

 

Skulle snarare vilja uttrycka det som:

Det är OTROLIGT vilken frenesi och kraft och initiativförmåga det uppvisas när "fultankningen" på nätet försvaras. Tänk om denna "ideologiska" kraft frigjordes på andra områden i livet också......... :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är OTROLIGT vilken frenesi och kraft och initiativförmåga det uppvisas när "fultankningen" på nätet ifrågasätts. Tänk om denna "ideologiska" kraft frigjordes på andra områden i livet också.........  :elaktflin:

399948[/snapback]

 

Tänkte just på det också.

I ett tidigare inlägg läste jag om den vidriga skivbranschen som tar våra pengar. Jag kan tänka mig flera branscher som också gör det.. och jag saknar debatten om dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle snarare vilja uttrycka det som:

Det är OTROLIGT vilken frenesi och kraft och initiativförmåga det uppvisas när "fultankningen" på nätet försvaras. Tänk om denna "ideologiska" kraft frigjordes på andra områden i livet också.........  :elaktflin:

399954[/snapback]

:skondans: Precis, Axelman.

 

Jag är också förbluffad...

(Och pratet om Hitlerkopior och att vi alla snart kommer att använa BitTorrent för att tanka från iTunes är ju bara för mycket...) :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä fy fan det här var bland det värsta jag sett på macworld. Nu säger jag upp min långåriga prenummeration på papperstidningen i väntan på att ni skärper er. Det blir dessutom så extra äckligt att ni ger er på BitTorrent som är kanske den demokratiskt viktigaste fildelningstekniken, eftersom den låter alla som inte har tillgång till jättestora dyra fiberlinor dela med sig av t.ex. egenskapade filmer eller programvara.

 

Fedora Core, Ubuntu, FreeBSD och alla andra stora linux- och bsd-distributioner levereras på Torrent. Och torrent är antagligen också det mest populära systemet för distribution av linux och bsd. Indymedia och andra stora etablerade gräsrotsmedier och mindre medier använder torrent för att distribuera bland annat dokumentärfilm.

 

Ni har ju till och med ett linuxforum här på macworld, en konstig dubbelmoral om ni då tycker att de inte ska få diskutera det största eller ett av de största systemen för att ladda ner installationsskivor för linux.

 

Opera 9 (knappast någon smal skum produkt) levereras med en inbyggd BitTorrent-klient.

 

Kanske också kan vara värt att poängtera att jag jobbar som just programmerare och filmare. Så jag är självklart intresserad av att det ska gå försörja sig inom de yrkena, men förbud mot torrent är bara korkat.

 

 

Här följer också ett gäng citat från olika betydligt större och mer respekterade källor än macworld:

 

 

Slashdot: BitTorrent Becomes Ever More Legit

"BitTorrent just signed a deal with 4 entertainment distributors to add more than 1,600 titles to its video library. From 'SuperSize Me' to The Three Stooges to Bollywood films, BitTorrent wants to offer the most comprehensive service when it launches its pay service. The best part is that this content will be made available by subscription."

 

"Once distrustful of peer-to-peer technologies, Hollywood

studios appear more willing to partner with companies such

as BitTorrent and video-sharing site Guba.com, which last

month partnered with Warner Bros. to distribute movie titles.

BitTorrent, widely used to both legally and illegally swap

copies of copyright movies, has been aiming to turn its

technology into a tool used for legal services."

 

 

Newsforge.com: Legitimate use, open source, keep BitTorrent out of court

"If someone wants to distribute their own material and it's a lot of bits, the simplest way to do it is BitTorrent," Phil Albert of Townsend and Townsend IP attorneys said. "There's a lot of legitimate uses for BitTorrent outside of the entertainment industry. My gut reaction [to BitTorrent] is, maybe you could use that for illegal movie and music swapping, but its primary purpose is to distribute material legitimately."

 

 

Wikipedia:

 

Legal defenses

There are two major differences between BitTorrent and many other peer-to-peer file-trading systems, which advocates suggest make it less useful to those sharing copyrighted material without authorization. First, BitTorrent itself does not offer a search facility to find files by name. A user must find the initial torrent file by other means, such as a web search. Second, BitTorrent makes no attempt to conceal the host ultimately responsible for facilitating the sharing: a person who wishes to make a file available must run a tracker on a specific host or hosts and distribute the tracker address(es) in the .torrent file. While it is possible to simply operate a tracker on a server that is located where the copyright holder cannot take legal action, this feature of the protocol does imply some degree of vulnerability that other protocols lack. It is far easier to request that the server's ISP shut the site down than it is to find and identify every user sharing a file on a traditional peer-to-peer network. However, with the use of a distributed hash table (DHT), a tracker is no longer required, although they are often still used so that clients that do not support DHT can still connect to the swarm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På diskussionsforum behöver inte råda demokrati, det är helt sant. Ägaren till forumet har all rätt att bestämma vad som får diskuteras och inte, men de flesta seriösa aktörer tolererar det mesta inom forumets ämne som håller sig till svensk lag. Otvivelaktigt rör de flesta frågorna kring BitTorrent sig inom både intresseområdet och i de flesta fall även inom svensk lag. I likhet med MacWorld tillåter inte heller den liknande sidan 99mac diskussion kring piratkopiering, och inte kring var man hittar bra (olagliga) torrentfiler eller liknande - men man tillåter teknisk diskussion kring klienten då den används för mycket mer än bara piratkopiering.

 

Jag tycker att det blir ett väldigt tråkigt diskussionsklimat när man som användare på forumen förväntas acceptera alla regler och att det inte tillåts ens diskussion om reglerna - det är nog det jag irriterar mig mest på i diskussionen.

 

Självfallet står det MacWorld fritt att fortfarande ha totalförbud mot all diskussion kring BitTorrent, och det står redaktionen lika fritt att inskränka forumbesökarnas rätt att diskutera reglerna på forumet, men då bör man vara tydliga med att man inte accepterar diskussion kring redaktionens uppsatta regler. Det är dock en hållning som känns ganska främmande i vårat samhälle, normalt sett. Den typen av regeldogmatism som uppvisas i tesen "följ reglerna för reglernas skull" tror jag kommer att göra MacWorlds forum tråkigare och skrämma bort seriösa debattörer som vill ha ett öppet diskussionsklimat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men då bör man vara tydliga med att man inte accepterar diskussion kring redaktionens uppsatta regler.

401626[/snapback]

Men den typen av diskussion tillåts ju! Du har just postat i den diskussionen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder en... ska vi säga, negativ, stämning till att det överhuvudtaget diskuteras.

 

"Nu är det väl ändå så att regler är till för att följas, och forumet ägs av IDG och har MacWorlds chefredaktör sagt att vi inte ska diskutera fildelningsprogram så får vi så snällt acceptera detta." - pocahontas

 

"Klart att de har regler. Och vi gör klokt i att följa dem om vi vill ha ett levande forum kvar." - extralars

 

"Life's a bitch and the you follow the rules." - Carlisle_united

 

"Vad är det som är så svårt att acceptera och följa regler. När ni har ett eget forum så kan ni välja att låta folk prata om vad som helst, tillsdess..." - Carlisle_united

 

Som sagt, jag tycker bara det är tråkigt att stämningen kring att över huvud taget ha en diskussion kring reglerna verkar vara halvt paria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag tycker bara det är tråkigt att stämningen kring att över huvud taget ha en diskussion kring reglerna verkar vara halvt paria.

401636[/snapback]

 

Men det har ju diskuterats om och om igen, argumenten är lika från båda sidor, en "never ending story", och då inget nytt tillkommit på hela tiden, vad är då meningen! MacWorld har tagit ställning, alla argument har varit uppe otaliga gånger, det är endast formuleringarna som skiljer.

Och när det finns hur mycket som helst i ämnet på andra ställen, vari ligger då problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, IDG blir inte ansvariga rättsligt för om man diskuterar Bittorrent-klienter eller länkar till trackers på diskussionsforumet. Däremot gäller det du säger för lagbrott som t ex hets mot folkgrupp.

399937[/snapback]

Det förstnämnda skrev jag inte heller, det var din slutsats att jag menade så. Ibland skriver man medvetet lite luddigt för att skrämmas... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte orkat läsa igenom allt men jag säger:

 

Det finns forum för allt. Hitta dom man tycker om och om det (man vill prata om) inte passar in på ett forum så hitta ett där det gör det.

 

Face fact!

 

God natt också! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att göra några direkta jämförelser, kommer jag att tänka på vilken dålig stämning det blir när jag nekar mina barn att äta godis. Mitt nekande och reglerna är bara irriterande moment för dem att tillfredsställa godissuget. De tycker att jag tjatar när jag påpekar vilka regler vi har satt upp, de regler som de en gång gick med på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att göra några direkta jämförelser, kommer jag att tänka på vilken dålig stämning det blir när jag nekar mina barn att äta godis. Mitt nekande och reglerna är bara irriterande moment för dem att tillfredsställa godissuget. De tycker att jag tjatar när jag påpekar vilka regler vi har satt upp, de regler som de en gång gick med på.

401953[/snapback]

 

En ganska rolig jämförelse, men med en liten skillnad - de allra flesta här på forumet är inga barn och är vana att få äta godis - eller diskutera fildelning, blommig falukorv eller fan och hans mormor - när de vill. Nu tycker jag förvisso att vi får diskutera fildelning, men det har funnits en tendens att redaktionen har börjat lägga sig i vilka ämnen som diskuteras - tex annonsblockering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är väl ftp-piratning lite oavnligare. Klart det _går_, men långsökt.

Hehe vad tror du folk använde innan Napster, DC och de andra?

Vad tror du folk använder om man INTE vill tanka ner saker via publika nätverk?

Framförallt, vad tror du folk använder om man vill köra snabb, krypterad trafik?

Ledtråd: det är INTE Torrents...

 

Men i alla fall, IDG har satt reglerna, bara till att följa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...de allra flesta här på forumet är inga barn...

401995[/snapback]

Nej, inte de flesta. Men vad ska omdömet bli om dem som accepterar regler för att få ta del av något bra, och när de har tagit till sig av det gôttaste, vill de också ha det som reglerna inte tillät? Det må förlåtas, men det är barnsligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...