Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TV-licens för TV i datorn


Pocahontas

Rekommendera Poster

Blir säkerligen lag på att man måste ha TV-avgift om man ser på TV genom datorn.

Har man betalt TV-avgift för vanlig TV så gäller den.

 

Men de som trodde sig slippa TV-avgift och hystat ut TV:n får nu pröjsa...

Frågan är..vem skall kolla?????

 

Storebror ser dig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ja det gäller även tuners som man stoppar i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om man får betala TV-avgift om man går omkring och dagdrömmer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Förslaget verkar lite snurrigt, men vad jag förstod av nyheternet ska "en dator med internetuppkoppling" liknas vid en TV. Den som har en TV enbart för att se film måste ju betala för något han inte använder, så det är väl egentligen inte mer orättvist än tidigare. Man kan dock fråga sig vem som nu kommer att slippa att betala. Är det inte bättre att bara ta det på skatten som föreslagits både nu och då? Systemet som det ser ut nu är ju klart bristfälligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det jag menar är att om du har en tuner för att ta in TV-signaler (till exempel en EyeTV) så måste du ändå betala licens. Men att se på web-TV går fritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem
Det jag menar är att om du har en tuner för att ta in TV-signaler (till exempel en EyeTV) så måste du ändå betala licens. Men att se på web-TV går fritt.

373497[/snapback]

Jag förstår dig, och så har det alltid (höhö) varit, alla slags "mottagare" för Radio och TV har varit avgiftsgilla. Det som nu diskuteras är att datorer för att se Webb-TV (det som hittills varit gratis) också ska omfattas av Licensavgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att man inte behöver betala TV-licens om grannen har TV. Man kunde ju i teorin faktiskt ha ett fönster där man kan få syn på grannens TV och på så sätt sitta och smygkonsumera alldeles gratis... :angry:

 

Det har varit dax att slopa licensmodellen LÄNGE nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också har vi det här med att TV1 och TV2 som "skryter" med att dom inte har reklam, men så fort det är fotboll eller något liknande så visas reklamen "programmet presenterades av...."

Det finner jag märkligt. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag förstår dig, och så har det alltid (höhö) varit, alla slags "mottagare" för Radio och TV har varit avgiftsgilla. Det som nu diskuteras är att datorer för att se Webb-TV (det som hittills varit gratis) också ska omfattas av Licensavgiften.

373506[/snapback]

 

Aha okej då hajjar jag. Det låter stört, att web-tv ska licensieras. :wacko: Sossar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonatan Lindström

Det konstigaste fallet jag har hört om är en familj som valde att inte skaffa en digitalbox när det analoga nätet gick ner på deras ort. De var nöjda med att använda TV:n som monitor för video, DVD och X-box. De kan omöjligt ta emot sändningarna men slipper inte undan att betala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose
Undrar om man får betala TV-avgift om man går omkring och dagdrömmer...

373468[/snapback]

 

Det beror på vilken kanal du är intunad på.(Kolla med din husläkare)

Drömmer du i färg blir det lite dyrare. (Men det förstår man ju...) :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig och kommer aldrig betala tv-licens. Är inte den för kanal 1, 2 och 4? Vem fan kollar på de kanalerna ändå. Dom kan gärna ta bort dom från mitt utbud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig och kommer aldrig betala tv-licens. Är inte den för kanal 1, 2 och 4? Vem fan kollar på de kanalerna ändå. Dom kan gärna ta bort dom från mitt utbud.

373751[/snapback]

 

TV-licens är för innehav av TV-mottagare, inte vilka kanaler du tittar på.

De flesta svenskar tittar på 1,2, 4,

 

Har själv Viasat guld, och deras utbud är för det mesta rena dyngan....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Låt webb-TV:n vara helt gratis! Genom den får man ju inte hela TV-utbudet, och dessutom är kvaliteten på bilden inte alls lika hög som från en vanlig TV-sändning. Ibland kan det också vara fel på servern som webb-TV sänds från. Vi betalar ju ändå avgift för våra internetuppkopplingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man betala licens för VARJE burk så lär det bli ganska dyrt för en del företag. :o (Har för mig att någon kompis på jurislinjen på skoj räknade ut vad Stockholms Universitet skulle få betala i TV-licens om alla datorer hade räknats som TV-mottagare, vilket tydligen nu är på väg...)

Om de då får in mer pengar borde rimligen TV-programmen bli mycket bättre, alternativ så sänks avgiften. Vet dock inte om jag håller något av alternativen för troligt. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Jag tror inte att någon vettig människa tycker att det är okej att 8 av de 11 ledamöterna i SVT:s ägarstiftelse dessutom har en uttalad politisk bakgrund. Ägarstiftelsen väljer 5 av de ordinarie ledamöterna i SVT:s styrelse, regeringen väljer 1 ordinarie ledamot. Den sista ordinarie ledamoten i styrelsen är sedan SVT:s VD, vilken utsetts av styrelsen. Av de två suppleanterna är den ena utnämnd av regeringen och den andra av ägarstiftelsen. Att SVT inte behöver konkurrera på konkurrenternas villkor, och att SVT ibland ägnar sig åt ren politisk propaganda känns verkligen inte 2000-tal.

 

Bort med TV-avgiften nu! :ph34r::ph34r::ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon vettig människa tycker att det är okej att 8 av de 11 ledamöterna i SVT:s ägarstiftelse dessutom har en uttalad politisk bakgrund. Ägarstiftelsen väljer 5 av de ordinarie ledamöterna i SVT:s styrelse, regeringen väljer 1 ordinarie ledamot. Den sista ordinarie ledamoten i styrelsen är sedan SVT:s VD, vilken utsetts av styrelsen. Av de två suppleanterna är den ena utnämnd av regeringen och den andra av ägarstiftelsen. Att SVT inte behöver konkurrera på konkurrenternas villkor, och att SVT ibland ägnar sig åt ren politisk propaganda känns verkligen inte 2000-tal.

 

Bort med TV-avgiften nu!  :ph34r:  :ph34r:  :ph34r:

373807[/snapback]

hållr med bort med skit avgiften medans man ändå håller på kan man ju tjata på skatten med :P vem fan vill ha den :P inte jag ialf :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jakob.bohem

Om piratpartiet blir vågmästare i riksdagen kommer ju all media i alla fall att bli "fri" :) -Då blir det skattefinansierad Public service-TV..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att någon vettig människa tycker att det är okej att 8 av de 11 ledamöterna i SVT:s ägarstiftelse dessutom har en uttalad politisk bakgrund. Ägarstiftelsen väljer 5 av de ordinarie ledamöterna i SVT:s styrelse, regeringen väljer 1 ordinarie ledamot. Den sista ordinarie ledamoten i styrelsen är sedan SVT:s VD, vilken utsetts av styrelsen. Av de två suppleanterna är den ena utnämnd av regeringen och den andra av ägarstiftelsen. Att SVT inte behöver konkurrera på konkurrenternas villkor, och att SVT ibland ägnar sig åt ren politisk propaganda känns verkligen inte 2000-tal.

Nja, nu är det ju inte bara SVT av alla statliga verksamheter som har politiskt tillsatta styrelser. I själva verket är det ju rätt vanligt. Och tanken är ju att detta ökar - inte minskar - demokratin. Om du inte gillar vad SVT gör, så rösta för en annan regering! Dvs om du tror att det skulle hjälpa.

 

Bort med TV-avgiften nu!  :ph34r:  :ph34r:  :ph34r:

373807[/snapback]

Där håller jag med dig! Lägg avgiften på skatten (men fan inte på konsumenterna genom reklam, tack!). Det är rättvist. Det nuvarande systemet är helsjukt. Varför ska jag som ensamstående som tittar max en timme om dagen betala lika mycket som tex en hel trebarnsfamilj som kanske tittar sammanlagt 15 timmar eller mer om dagen (alltså räknat på att alla fem glor in i burken en timme på morgonen och två på kvällen)???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg avgiften på skatten (men fan inte på konsumenterna genom reklam, tack!). Det är rättvist. Det nuvarande systemet är helsjukt. Varför ska jag som ensamstående som tittar max en timme om dagen betala lika mycket som tex en hel trebarnsfamilj som kanske tittar sammanlagt 15 timmar eller mer om dagen (alltså räknat på att alla fem glor in i burken en timme på morgonen och två på kvällen)???

374934[/snapback]

 

Hur skulle det bli rättvisare med en skatt på din inkomst om du tittar tv i en timme on dagen med stora inkomster och sen får en barnfamilj som tittar på tv i 15 timmar om dan med sämre inkomster? Mera skatter behövs inte. Koda SVT och låt de som vill betala för det, fast tror att svt skulle få knapert med pengar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det bli rättvisare med en skatt på din inkomst om du tittar tv i en timme on dagen med stora inkomster och sen får en barnfamilj som tittar på tv i 15 timmar om dan med sämre inkomster? Mera skatter behövs inte. Koda SVT och låt de som vill betala för det, fast tror att svt skulle få knapert med pengar då.

375267[/snapback]

Jamen det är väl rättvist! Nu har jag iofs inte speciellt hög inkomst, men om jag hade haft det så skulle ju jag betala mer än dem som har lägre inkomst - så funkar ju skatten (som förvisso gärna kunde varit ännu mer progressiv än den är idag). Om man kodar svt blir det ju just låginkomsttagarna som inte har råd som kommer bli lidande. Skatt är rättvist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste det mest rättvisa vara ett kort som du stoppr in i TV:n, datorn eller vad du nu väljer att titta på. Där registreras hur många timmar eller i mitt fall minuter :P som man tittar på varje dag. Debitering efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koda SVT och låt de som vill betala för det, fast tror att svt skulle få knapert med pengar då.

375267[/snapback]

Då blir det ju knappast "public service".

 

Fast jag föredrar SVT framför reklamkanalerna med sina evinnerliga reklamavbrott. Kollade en film på TV4, den var tablålagd för 2 timmar, men egentligen är filmen bara 1:30, resten är reklam. Skrämmande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns surt att betala licensen när man vet att så många medvetet skolkar. Därför tycker jag att det enda rätta är att alla betalar via skattsedeln. Annars spelar ju en tv finansierad av folket en viktig roll i demokratin, för oberoende kvalificerad information, utbildning och nyheter. Reklamkanalernas enda mål är ju att få dig att sitta kvar till reklampausen börjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...