Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tiger på iBook G4?


rickard1234

Rekommendera Poster

rickard1234

Ni som känner mig vet att jag inte brukar ta i så hårt (iaf inte här på forumet), men nu blev jag irriterad. Jag håller med er alla andra som skrivit förutom, självklart, Telly82.

 

Jag har en nolltolerans för idioti & personliga påhopp. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Ni som känner mig vet att jag inte brukar ta i så hårt (iaf inte här på forumet), men nu blev jag irriterad. Jag håller med er alla andra som skrivit förutom, självklart, Telly82.

 

Jag har en nolltolerans för idioti & personliga påhopp. :huh:

370120[/snapback]

 

:ThumbsUp::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kålhuvud.

 

 

B.D :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en nolltolerans för idioti & personliga påhopp. :huh:

370120[/snapback]

Men du som skriver att jag ska prata med en psykolog bara för att jag tycker att folk ska göra rätt för sig, det tycker jag är ett personligt påhopp.

 

Det finns något som kallas "immateriella rättigheter". Ni skulle kanske kolla upp vad det innebär.

 

Ni har skrivit vad ni tycker.

Jag har skrivit vad jag tycker.

Slut på diskussionen.

Inga sura miner.

OK?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

369127[/snapback]

Med det mått I mäten åt andra; med det mått skall mätas åt Eder...

 

Kulle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nu ämnet ändå råkade glida över i en mer etisk diskussion kan jag inte låta bli att reflektera över något litet med anledning av de spörsmål som uppkommit...

 

Först och främst är det, enligt mitt synsätt, under de flesta omständigheter, en ganska blåögd hållning att vara ohejdat solidarisk med företag som i första hand har kommersiella intressen. Huruvida sådana (kommersiella intressen) överhuvudtaget är en viktig drivkraft när det gäller teknisk utveckling är om inte osant, så åtminstone en i många avseenden tvehövdad sanning. Många viktiga innovationer verkar ju ha tillkommit trots, eller tack vare, bristande ekonomiska framgångar. Exempelvis gick ju Apple på knä under delar av 90-talet, men lyckades ändå fortsätta att utveckla bra datorer.

 

Dessutom har teknikutvecklingen historiskt knappast rent allmänt drivits på av stora företag (deras roll har väl snarare varit att på olika sätt försöka roffa åt sig andras uppfinningar i kraft av att ha mycket pengar), åtminstone inte när det gäller mjukvara, och möjligen inte heller när det gäller hårdvara.

 

Om man allt detta till trots väljer en väldigt företagslojal hållning (som många macanvändare på olika sätt verkar gor, oftast dock med ett mer nyktert och nyanserat resultat än upphovsrättsivraren ovan), bör följande beaktas:

 

Kan det vara en tillfällighet att (nytto-)mjukvarutillverkare mest skjuter skrämskott när det gäller "piratkopiering", och i stort sett helt väljer att strunta i att ingå i de konglomerat (av skiv- och filmbolag, dataspelstillverkare osv) som på olika sätt utövar påtryckningar för att juridiskt sätta åt fildelare?

 

Jag tror inte det, utan är snarare böjd åt att förespråka den teori som handlar om att många mjukvarutillverkare i själva verket gärna ser mellan fingrarna med privat "piratkopiering" för att intäkterna från privatmarknaden är förhållandevis små jämfört med dem från företags- och myndighetslicenser.

 

Om jag varit marknadsstrateg på ett mjukvaruföretag hade jag nog i alla fall sett privat piratkopiering som ett ganska bra sätt att marknadsföra mina produkter på den så kallade, och numer omhuldade, "gräsrotsnivån", vilket får till följd att användarna väljer att använda programmen yrkesmässigt och på så sätt ger mjukvaruföretagen möjlighet att dra in betydligt mer licenspengar än om de hårdnackat skulle ge sig efter vanligt folk.

 

Jag "har hört" att vissa företag använder den här strategin på ett väldigt genomtänkt sätt (genom att exempelvis lobba och underlätta utbyggnaden av snabba bredbandsuppkopplingar (snabb anslutning = mer nedladdning)), men jag kan givetvis inte nämna några namn.

 

För i så fall är jag övertygad om att de skulle komma efter mig... Ähum... Nåja. Det om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ganska intressant diskussion.

 

Personligen tycker jag apple har rimliga priser på sin programvara och jag betalar gärna för att få bra produkter till bra pris. Däremot så håller jag med alla på forumet att man faktiskt får benda lite på reglerna ibland.

 

När det gäller piratkopiering så är det antagligen det bästa som hänt musik och film industrin på de senaste 10 åren. Jag och de vänner jag pratat med tycket att det är ganska ohållbart att en film ska kosta 250-300 kr att köpa från DVD hyllan. Även att en musik skiva ska kosta 160-200 Kr.

 

Vilken makt kan konsumenterna använda för att ändra dessa priser. Ja, rent nationalekonomisk om alla skulle köpa cd skivor lagligt skulle efterfrågan höjas merkant och priserna stiga ännu mer. Däremot, om man tvärt om, piratkopierar musik så försvinner efterfrågan. Mindre efterfrågan leder till att de företag som säljer musik och film måste sänka sina priser. Naturligtvis så är lagarna skrivna så att detta är olagligt. Men det kanske är lagarna det är fel på!

 

Hursomhälst, jag tycker pris på musik och film är helt felaktiga, så tills priserna landat på en vettig nivå kommer jag att förespråka att piratkopiera!

 

Jag vill naturligtvis påpeka att jag föredrar det lagliga alternativet. Men det är dags att göra en förändring! Det verkar som Svenskarna ligger långt fram i detta tänkandet och på sikti tror jag vi kan påverka marknaden.

 

Etik etik... Men det är kul att läsa vad ni andra har för åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

masterbuilder

. . . om jag nu får ha en åsikt. . . ? . . . Tack!

 

Apple sålde till mig, 1999, en dator som inte fungerat på det sätt jag tänkt mig och, som jag tror, heller inte fungerat som Apple har tänkt sig. Inte förrän 10.3 tyckte jag att det var tillfredställande. Varför ska man egentligen behöva betala för någonting som avhjälper en undermålig produkt? Att det är ännu värre i Windows-världen är ju ingen större tröst. Först 10.3->10.4 tycker jag att man får ett mervärde värt att betala för, dessförinnan har det bara varit korrektioner eller att man tagit sig ur en återvändsgränd (OS9-Mac OSX).

 

För många kanske ett datorköp är lite av ett köp-slit-släng-äventyr men för mig är det en investering som ska räcka i många år och det minsta man kan begära är att man har ett fungerande operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...