Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tiger på iBook G4?


rickard1234

Rekommendera Poster

rickard1234

På torsdag ska jag hjälpa en kompis o uppdatera hennes iBook G4 från 10.3.? --> 10.4.7.

 

Är det nåt särskilt jag ska tänka på? Kan jag köra samma Tigerskiva som jag hade till min PM G4? Arkiv/install? Hon har inga viktiga filer på HD:n så man kanske skulle formatera o installera från grunden? Vilket är bäst?

 

Förra gången jag skulle hjälpa henne med hennes dator (uppdatera en iMac G3 OS 9 --> 10.2 så dog den. tack vare Firmware-miss!) så nu tänkte jag kolla i förväg så att jag inte dödar hennes andra dator oxå! :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Är det nåt särskilt jag ska tänka på? Kan jag köra samma Tigerskiva som jag hade till min PM G4? Hon har inga viktiga filer på HD:n så man kanske skulle formatera o installera från grunden? Vilket är bäst?

368945[/snapback]

 

Japp! Funkar fint, för det är ju ingen maskinspecifik grej. Det kan nog vara marginellt bättre att formattera innan.

 

Förra gången jag skulle hjälpa henne med hennes dator (uppdatera en iMac G3 OS 9 --> 10.2 så dog den. tack vare Firmware-miss!) så nu tänkte jag kolla i förväg så att jag inte dödar hennes andra dator oxå! :ermm:

 

Det finns inga firmwareuppgraderingar till iBook G4, som tur är. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en separat skiva och inte en modellspecifik ska det gå utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Toppen, tack! ^_^ Då är det bara att köra då! ^_^

369022[/snapback]

 

Japp! ^_^:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag köra samma Tigerskiva som jag hade till min PM G4?

368945[/snapback]

Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

369127[/snapback]

Tänk om han har gjort det redan, han skriver ju hade till min G4 :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

369127[/snapback]

 

Ojdå, polisrazzia. :w00t::ph34r::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

369127[/snapback]

Jag kopierar ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierar ingenting.

369463[/snapback]

Då kan du inte installera heller, för då kopieras filer från system-DVDn till hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Då kan du inte installera heller, för då kopieras filer från system-DVDn till hårddisken.

369630[/snapback]

Vad har du för problem? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Vad har du för problem? :huh:

369849[/snapback]

 

Tänkte just samma sak. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

rickard1234: Kan jag köra samma Tigerskiva som jag hade till min PM G4?

 

Nej, det kan du inte. Det kallas för piratkopiering. Köp en ny skiva! Eller avinstallera (radera) din PM G4 först och överlömna ALLA kopior av systemskivan.

369127[/snapback]

 

Jag tror att Telly82 försöker skoja med den skenhelighet som ibland synes lite klent verklighetsrotad på detta forum D) Ironin var förmodligen inte riktad till dej, rickard1234.

 

Licensernas villkor (krav), som i viss mån kan uppfattas ligga på gränsen till det absurda, framlockar yttringar av viss dubbelmoral på forum sponsrade (delvis) av upphovsrättsinnehavarnas "surt förvärvade" (hrmphfmhm) pengar. Vårt beteende "anpassas" till att matcha de mäktigas särintressen, inte vice versa.

 

Det är klart att du kan använda din, för dina surt förvärvade pengar köpta, Tiger-skiva. Du kan också göra en kopia av den (backup för eget bruk, som det vanligtvis heter) och installera från den, ifall du är jättemån om att inte "slita i onödan" på originalet.

Kör så det ryker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Telly82 försöker skoja med den skenhelighet som ibland synes lite klent verklighetsrotad på detta forum D)  Ironin var förmodligen inte riktad till dej, rickard1234.

369913[/snapback]

Och så finns det bara 27 stycken smajlisar att välja på om man vill förtydliga exempelvis ironi. Ironi har ju som bekant lite svårt att nå fram på bildskärmen... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du kan använda din, för dina surt förvärvade pengar köpta, Tiger-skiva. Du kan också göra en kopia av den (backup för eget bruk, som det vanligtvis heter) och installera från den, ifall du är jättemån om att inte "slita i onödan" på originalet.

Kör så det ryker!

369913[/snapback]

Men man får bara installera på en Mac, den egna.

 

I detta fallet var det inte den egna Macen:

"På torsdag ska jag hjälpa en kompis o uppdatera hennes iBook G4 från 10.3.? --> 10.4.7."

 

Att installera utan att betala kallar jag för stöld.

Detta innebär att vi som betalar för våra program måste betala mer för att Apple ska få pengar att utveckla programvara för.

Vi vill väl alla ha bättre program? Betala då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Men man får bara installera på en Mac, den egna.

 

I detta fallet var det inte den egna Macen:

"På torsdag ska jag hjälpa en kompis o uppdatera hennes iBook G4 från 10.3.? --> 10.4.7."

 

Att installera utan att betala kallar jag för stöld.

Detta innebär att vi som betalar för våra program måste betala mer för att Apple ska få pengar att utveckla programvara för.

Vi vill väl alla ha bättre program? Betala då!

369949[/snapback]

2 alternativ. Polisanmäl mig eller prata med en psykolog om dina problem.

 

Om inte nåt av det passar så tycker jag att du ska ge fan i mig i fortsättningen.

 

Och kan du inte svara på en sakfråga i en tråd så låt bli att kommentera. Ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 alternativ. Polisanmäl mig eller prata med en psykolog om dina problem.

 

Om inte nåt av det passar så tycker jag att du ska ge fan i mig i fortsättningen.

 

Och kan du inte svara på en sakfråga i en tråd så låt bli att kommentera. Ok?

370068[/snapback]

"Hans samvete var rent. Han använde det aldrig."

-Groucho Marx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch

QUOTE(nowitch @ 04:09, 2006-07-06)

"Det är klart att du kan använda din, för dina surt förvärvade pengar köpta, Tiger-skiva. Du kan också göra en kopia av den (backup för eget bruk, som det vanligtvis heter) och installera från den, ifall du är jättemån om att inte "slita i onödan" på originalet.

Kör så det ryker!"

 

 

Men man får bara installera på en Mac, den egna.

 

I detta fallet var det inte den egna Macen:

"På torsdag ska jag hjälpa en kompis o uppdatera hennes iBook G4 från 10.3.? --> 10.4.7."

 

Att installera utan att betala kallar jag för stöld.

Detta innebär att vi som betalar för våra program måste betala mer för att Apple ska få pengar att utveckla programvara för.

Vi vill väl alla ha bättre program? Betala då!

369949[/snapback]

 

Så du, Telly82 skulle inte kunna tänka dej att hjälpa t ex dina barn med uppdatering, om du hade en installationsskiva men inte dom? Eller kanske polisanmäla, om de hade "lånat" din skiva medan du var på jobbet och surt förvärvade sura pengar?

 

Men tänk om... rickard1234:s "kompis" egentligen kanske är är hans tilltänkta och hans drömmars kvinna? Tänk om de blir tillsammans, delvis pga hans generösa hjälpsamhet med uppdateringen. Sen får de små underverk till barn, som småningom givetvis kommer att bli trogna och lyckliga Mac-användare? Tänk om de i sin tur, 30 år senare, bidrar till Apples enorma vinsters ytterligare utökning...

Då får ju du, eller dina barn, "bättre" program, i förlängningen av din storsinta inställning.

 

Tänk stort, tänk generöst, tänk kreativt, think different. Det som är stort här i världen sker sällan tack vare pengarna. Finns du på riktigt, förresten? Ta isf av polismössan ett tag, så får du kanske se att det inte var nödvändigt att agera så som du gjort i den här tråden :)

 

Förmodligen kan både rickard1234 och de flesta andra läsa alldeles obehindrat och har kapacitet att fatta egna beslut. Vad du kallar det, är för frågans karaktär ganska ovidkommande, dock tycks det vara mycket viktigt för dej att "kalla" saker.

 

Grabben har ju dödat tjejens ena dator. Ändå får han fortsatt förtroende. Se det som en öppning :w00t: , eller en chans till mer glädje och lycka för invånarna på vår sorgliga, ensamma planet.

Hej på dej :ThumbsUp::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om de blir tillsammans, delvis pga hans generösa hjälpsamhet med uppdateringen. Sen får de små underverk till barn, som småningom givetvis kommer att bli trogna och lyckliga Mac-användare?

370076[/snapback]

För den situationen gäller Mac OS i familjepaket. :P:D:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi säger så här:

Du är hos din lokale Appleåterförsäljare. Där blir du vittne till hur en person tar en låda med Tiger från hyllan, gömmer under jackan och försöker smita utan att betala.

Skulle du ingripa då (genom att säga till personalen)?

 

Det skulle jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Om vi säger så här:

Du är hos din lokale Appleåterförsäljare. Där blir du vittne till hur en person tar en låda med Tiger från hyllan, gömmer under jackan och försöker smita utan att betala.

Skulle du ingripa då (genom att säga till personalen)?

 

Det skulle jag.

370081[/snapback]

 

Det ser jag som en helt annan sak, den jämförelsen kan du inte göra. ^_^

Då har du en fysisk vara.

Kopierar man är det bara virtuellt, finns alltså inte..

Har du aldrig tankat ner en låt eller spelat in något från TV eller radio?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man skulle ju ingripa. Men det är så mycket man inte får göra.

 

Har inte orkat läsa själv, men har hört att licensavtalet för Windows säger att du inte får avinstallera eller ominstallera. Dvs, så är din dator körd efter ett tag då det är dags att formatera. Men hur många följer det? (känns som om jag borde leta upp licensen)

 

Kollar du in i din grannes fönster och ser om han laddar hem musik?

Har du stenkoll på hastighetsmätaren så att du aldrig kör en kilometer över hastighetsbegränsningen?

Du kan inte kontrollera allt!

Lagar finns och lagar ska följas, men ibland får man töja lite på dem!

 

Eller säg så här istället, så blir alla nöjda! Tjejen vill prova på Tiger, men hon vill inte lägga ut dem pengarna på att köpa en licens, först prova. Kan hon inte då under prövo perioden låna skivan av Rikard?

 

Har du aldrig laddat hem en skiva för att se om den är bra för att sen köpa den? Man får inte ut hur hela låten låter mha provlyssningen på iTMS...

 

(saknar deleteknappen på min macbook...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

no(s)witch
Om vi säger så här:

Du är hos din lokale Appleåterförsäljare. Där blir du vittne till hur en person tar en låda med Tiger från hyllan, gömmer under jackan och försöker smita utan att betala.

Skulle du ingripa då (genom att säga till personalen)?

 

Det skulle jag.

370081[/snapback]

 

Okay, din inställning är noterad.

Svaret på din fråga fanns redan i mitt förra inlägg: "... Förmodligen kan ... de flesta andra läsa alldeles obehindrat och har kapacitet att fatta egna beslut... " Kanske kunde han ha "vägt" sina ord lite noggrannare, så hade det här sidoproblemet inte uppstått.

 

Men jag är inte beredd att ytterligare lägga krut på att diskutera elementära etik- och moralfrågor här. MWForums huvudsakliga syfte är inte riktigt "kompatibelt" i det här fallet.

Spörsmålet om huruvida det är (o)moraliskt att stjäla är ju inte på något sätt kopplat just till Apple, specifikt.

Det finns andra, riktade fora för diskussioner kring moral och etik.

 

btw, för att anknyta till en tidigare av dej framförd tankegång: det är måånga som betalar myycket till Microsoft. Oj oj, så fiina ( :wacko: ) prylar DE får för pengarna.

Pengarnas "logik" följer, som synes, inte alltid de vedertagna logiska principerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tigrar är inte att leka med ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tala om att jag genom stor generositet bidragit till att folk har köpt ca 100 Macar genom åren och tro mig när jag säger att om min generositet sett ut som Telly82 vill framställa det då hade de flesta av dessa köpt prylar med Microsoftloggan på och hur bra program hade inte det blivit.

 

Att dela med sig av positiva erfarenheter ser ut på många olika sätt, att stjäla produkter ur en butik... då stjäl man produkten från butiksägaren som har köpt den av Apple och som då gör en personlig förlust... helt annan sak. Om jag genom att generöst visa att vi Appleägare hjälper och supportar varandra skapar ett förtroende som gör att våra Macvänner blir positivt inställda till Mac då köper dom fler produkter... av Apple och vips får Telly82 bättre program.

 

Hjälp till istället så blir allla glada :wub::wub::wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...