Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärm


benkee

Rekommendera Poster

Hej Igen! Jo det finns en hårddisk i den men förre ägaren kan ju tömt den, mitt på bilden finns det en diskett och det blinkar ett frågetecken på disketten. Så då finns det alltså inget typ bios i den här macen, den är typ från -99. Vad behöver man nu då, ett operativsystem för att få igång den eller???? Kan jag inte hänga över hårddisken i min pc och bygla den som slave och kolla om det finns något i den. Kan väldigt lite om mac men behärskar pc betydligt mycket mer. Man tackar igen för svaren. MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen! Jo det finns en hårddisk i den men förre ägaren kan ju tömt den, mitt på bilden finns det en diskett och det blinkar ett frågetecken på disketten. Så då finns det alltså inget typ bios den här macen, den är typ från -99. Vad behöver man nu då, ett operativsystem för att få igång den eller???? Man tackar igen för svaren. MVH benke

363165[/snapback]

Precis! Du behöver ett operativsystem. Antingen kan du köra gamla Mac OS 9, eller så kan du köra Mac OS X. OS X är det nyaste av de två, och den senaste versionen är nu uppe i 10.4.6

 

Du skrev att du har 384MB, vilket kan vara i minsta laget för OS X, men det fungerar. Det är varken lätt eller speciellt billigt att fixa mer minne till de gamla maskinerna. Sådana minnesmoduler tillverkas knappt längre, och priset på begagnatmarknaden är högt.

 

Mac OS 8.5 (har jag för mig) kan man tanka ner gratis från Apple. Någon som har en länk?

Mac OS X kostar runt 1200 inklusive moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Behöver man startdiskett oxå eller det räcker med en cd med operativsystem?

Det är väl vanliga sdram minne, dom brukar finnas många på blocket.

Det står pc-100/128mb på dem som sitter i, och pc 133 brukar vara bakåtkompatibla eller vad det heter så det skall nog gå att fixa. Priset brukar vara typ för ett 256mb runt 180 till 220 kr så det är ju inte så mycket. MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Mac OS 8.5 (har jag för mig) kan man tanka ner gratis från Apple. Någon som har en länk?

Mac OS X kostar runt 1200 inklusive moms.

363169[/snapback]

 

8.5 är inte gratis. Det senaste gratissystemet är system 7.5.3.

Minimum för blådåren är 8.5.1. Den klarar ända upp till OS X 10.4 Tiger.

 

Disketter är ute ur apples universum. Datorn har inte ens diskettenhet. Stoppa in en system-CD och installera. Disketten med frågetecken betyder just att det inte finns någon startskiva tillgänglig.

 

Det kan lösa sig om du nollställer PRAM, som jag tror jag skrev tidigare i tråden. Fast det kanske du redan har gjort.

 

Stoppar du in disken i PCn kommer den vilja formattera om den. Macen har filsystemet HFS som windoze inte läser hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8.5 är inte gratis. Det senaste gratissystemet är system 7.5.3.

Minimum för blådåren är 8.5.1. Den klarar ända upp till OS X 10.4 Tiger.

Jag börjar nog bli senil ;)

Då är det inte mycket att göra, annat än att införskaffa ett exemplar av katten med klös i.

 

Disketter är ute ur apples universum. Datorn har inte ens diskettenhet.

363181[/snapback]

Thank god (Steve Jobs?) for that! Nej, jag är inte Apple-fanatiker, som tillhör en religiös kult. Jag kunde bara inte låta bli ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på dej! Jag skall prova igen. Men det verkar som det inte finns något på disken, men jag vet inte hur en mac fungerar då. Det enda som händer är att det blir vitgrå bild med en pil i det övre vänstra hörnet och en bild av en diskett med ett blinkande frågetecken. Och det verkade enligt mizhou som det saknas operativsystem.MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte tillfälligtvis på något sätt *host* skaffa ett macOS? ;)

Kanske svårt om du inte sitter på bredband…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej du, jo det skall nog gå att (host) fixa ett sådant operativsystem. Finns det inte ett linux som man kan köra med cd-rom, eller man måste ha ett annat installerat för att det skall fungera. MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hej du, jo det skall nog gå att (host) fixa ett sådant operativsystem. Finns det inte ett linux som man kan köra med cd-rom, eller man måste ha ett annat installerat för att det skall fungera. MVH benke

363361[/snapback]

 

Jovisst, finns flera Linux som funkar. Pröva.

 

Typ Yellowdog, Ubuntu och kanske fler som jag inte känner till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har provat att ladda hem linux, men får inte det att fungera. Datorn vill inte som jag vill iallafall, är det någon som har ett gammalt operativsystem att sälja billigt så jag kan kolla om den funkar. Vet inte om jag har gjort rätt, stoppar i skivan och starta om macen och håller nere tangent c???? Slutar bara med den grå bilden med disketten med det blinkande frågetecknet. Vad jag behöver är nog ett riktigt operativsystem, eller?? :(:wacko: MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...