Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skärm


benkee

Rekommendera Poster

Hej kan man använda en skärm från en pc till en mac, skärmen är en leoptics comfortview 17cp, någon som vet???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ingen skillnad mellan "mac-skärmar" och "pc-skärmar". anslutningen är det viktiga, men det finns adaptrar för någon hundring för att lösa det problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kontakten passar i mac:en så skall det funka alltså eller, kan man använda grafikkort oxå från en pc till mac. Vad är det för processorer i macarna, det står socketA på processorplatsen. tacksam för svar. MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Grafikkort från PC funkar inte. Det krävs en Mac-kompatibel ROM. Går att flasha vissa kort.

 

Macar använder Intels Core Duo-processor, IBMs PPC 970 eller Motorola PPC 74xx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, jag fick tag på en mac g3 350mzh, 12,9gb hdd, och 384 minne, fick den gratis, gratis är ju gott. Så jag provade att starta den med min pc-skärm men skärmen startar inte, fläkt och hdd låter i burken och lampor lyser. Har ingen mus till den, var skall musen kopplas in, hittade bara uttaget till tangentbordet. Kan man sätta i större processor i den. Någon som vet eller kan gissa vad det är för fel???? Tackar på förhand. MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag antar att det är den blå (kallad blådåren).

 

Musen kopplar du in i valfritt USB-uttag. Blådåren har även en uråldrig så kallad ADB för gamla grå möss och tangentbord.

 

Det finns processoruppgraderingar till den, men de är inte prisvärda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är en blå sak, vilka ADB är vet jag inte men du har säkert rätt. Till tangentbordet är det en liten rund anslutning, ser ut som till pc om du vet hur dom ser ut. Du vet inte vad det kan vara för fel eftersom den inte vill starta skärmen. Så om kontakten från min skärm passar i macen så behöver man ingen adapter eller?????? Tackar igen för svaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp min skärm fungerar det är den jag använder just nu, men finns det olika anslutningar på macen på grafikkortet. Kom igen ni vet säkert mer, jag har aldrig varit i närheten av en mac innan, men den fungerar väl kanske precis som en pc. Så då kan det väl vara både grafikkortet, moderkortet, och processorn eller vad som helst som det är fel på??????Mvh benke :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för modell av Macintosh. Powerbook, iMac? En G3 säger oss inte så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS. Tror att man måste sätta på skärmen innan datorn när du kopplat ihop dom, gör du så?

(Om det inte funkar kanske kanske det inte finns ngt fungerande system på den heller, har du en systemskiva att starta ifrån? Troligare kanske ngt fel på skärmkortet el nåt, finns allt i datorn, minnen t ex? Sitter kort och sladdar i?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det rör sig om en PowerMac G3 Blåvit. (Använder IBM 750-processorn i en zif-sockel).

 

Jag googlade på skärmens namn, och det kom upp nåt om drivrutiner för windoze 98. Fast jag har aldrig vart med om att det ska till drivisar för en skärm tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

1. Nollställ PRAM.

 

Starta datorn, vänta tills startljudet har kommit, och håll ner shift + kringla + P + R. Håll ner tills du har hört startljudet ytterligare två gånger.

 

2. Om inte detta funkar, nollställ CUDA-chippet.

 

Öppna datorn, så ser du en knapp benämnd "CUDA" ungefär bredvid batteriet. Tryck snabbt på den. Jag tror datorn ska vara avstängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hej igen då måste det vara imac för powerbook är väl en bärbar va.

Det står power macintosh G3 på den. Här är en länk 

363048[/snapback]

 

Ja det är den, men jag skrev PowerMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är en blå sak, vilka ADB är vet jag inte men du har säkert rätt. Till tangentbordet är det en liten rund anslutning, ser ut som till pc om du vet hur dom ser ut.

363016[/snapback]

På en PC finns det PS2-portar för mus och tangentbord, och de ser ungefär likadana ut som gamla Macars ADB-portar. Det är alltså en ADB-port som du har tangentbordet anslutet till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specifikationen för din Blå/vita G3 hittar du här.

 

Där står också om att det ska vara en adapter för att koppla in en vanlig VGA-skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Benkee pratade om en PC-liknande tangentbordskontakt.

 

Har du kopplat dit en PC-tangentbord? Eller följde det med en ADB-tangentbord?

 

Bilder på ADB-kontakter

Wikipedia om ADB

 

Det ska antingen vara ADB, men helst USB-tangenbord till den. Börja med det. Aldrig PS2.

 

 

 

 

Ang. skärm:

 

Det följde med drivisar till min Samsungskärm med om man skulel använda den till Windows. Då får man tex tilt-möjligheter och kalibreringsprogramvara (värdelöst). Så att några drivisar ska det inte behövas.

 

De två anslutningarna är troligen VGA och ADC eller DVI. Beror på vad det är för grafikkort :)

 

 

Men du har redan fått bra tipps om att zappa pram och cuda-saken. Det rekommenderar jag med :) Sen kan du prova med en annan monitor.

 

Vad säger gamla ägaren? Har datorn funkat för honom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Specifikationen för din Blå/vita G3 hittar du här.

 

Där står också om att det ska vara en adapter för att koppla in en vanlig VGA-skärm.

363076[/snapback]

 

 

Vad jag vet (inte mycket) så menas det en adapter från VGA till gamling-Apple-kontakten. Det var ju med dessa modeller Apple slopade flera av sina egna & gamla portar.

 

Rätta mig om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet (inte mycket) så menas det en adapter från VGA till gamling-Apple-kontakten. Det var ju med dessa modeller Apple slopade flera av sina egna & gamla portar.

 

Rätta mig om jag har fel.

363082[/snapback]

Du har så rätt så, och det var just den gamlingkontakten som satt på Blådåren, i alla fall enligt den dokumentation jag länkade till i mitt förra inlägg.

 

ADC kom först på efterkommande modeller. Och DVI kom efter ADC på Macarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tackar för all hjälp, vet inte var jag skall börja, tangentbord hade jag, ser nästan ut som ps2:an. Trodde bara att den till musen skulle se likadan ut. Någon adapter till skärmen behövs nog inte för sladden till skärmen passar. Provade att nolla pram och cuda tror jag iallafall, förmodlingen typ som att nolla c-mos i pc:en.

Och nej jag har inte försökt med ett pc-tangentbord då hade man fått vrida den svarta plast grejen som sitter i kontakten 90 grader för att få i den.

Men hur som så lyckades jag få igång den, det blir en vitgrå bild på skärmen med en pil i det vänstra övre hörnet och en liten diskett mitt på rutan sen händer det inte mer.

Är det en startdiskett som krävs, jag vet inte om det finns något på hårddisken.

Hur kommer man in i bioset på en mac, en pc håller man in t.e.x delete under startprocessen så kommer man in i bios.

Vet inte om jag fick med allt. Tack igen MVH benke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur som så lyckades jag få igång den, det blir en vitgrå bild på skärmen med en pil i det vänstra övre hörnet och en liten diskett mitt på rutan sen händer det inte mer.

Är det en startdiskett som krävs, jag vet inte om det finns något på hårddisken.

Det finns alltså inget operativsystem. Sitter det ingen hårddisk i? Om de gamla Macarna hittar en skiva, så brukar det inte komma upp en diskett. Antingen startar den då från hårddisken, eller så blir det ett blinkande frågetecken, som betyder att den hittar en skiva, men att det inte finns något operativsystem på den.

 

Hur kommer man in i bioset på en mac, en pc håller man in t.e.x delete under startprocessen så kommer man in i bios.

Vet inte om jag fick med allt. Tack igen MVH benke

363145[/snapback]

Det finns ingen motsvarighet till bios på de gamla Macarna. På lite nyare maskiner finns något som kallas Open-Firmware, men pilla inte i det, om du inte vet vad du gör. Du får bara en prompt, ungefär som i Kommandotolken i Windows, och där gäller det att du kan de kommandon du ska skriva, annars kan du förstöra maskinen för gott.

 

[edit: korrigerade felstavning]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen
Du har så rätt så, och det var just den gamlingkontakten som satt på Blådåren, i alla fall enligt den dokumentation jag länkade till i mitt förra inlägg.

 

ADC kom först på efterkommande modeller. Och DVI kom efter ADC på Macarna.

363090[/snapback]

 

 

Menar alltså att det sitter helt vanlig VGA i blådåren. Och för att kunna ansluta till dom äldre skärmarna (som fortfarande då var många) så skickades det med en VGA->gammel-port-adapter.

 

Så tror jag :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar alltså att det sitter helt vanlig VGA i blådåren. Och för att kunna ansluta till dom äldre skärmarna (som fortfarande då var många) så skickades det med en VGA->gammel-port-adapter.

 

Så tror jag :P

363161[/snapback]

Du har rätt i det, eftersom han tydligen fick skärmen att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...