Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mitt pb-batteri är ett jävla skämt


Sekrop

Rekommendera Poster

Hmm… ett batteri till en dator tål upp till 600 uppladdningar och börjar försämras vid 100… varför är datorbatterier så kassa för? Batterierna jag har i tandborsten, till digitalkamerorna, de uppladdningsbara till allt möjligt, där står det att de tål tusentals uppladdningar, om inte tiotusentals, el hundratusentals?! Vafför denna skillnad på datorbatterier just? Eller är de bara mer sanningsenliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Beror på hur man definierar. 600 uppladdningar är inte samma sak som laddningscykler (beroende på vem man frågar) och var drar tillverkaren gränsen för uttjänt? Vid 50 procent av kapaciteten eller vid 5 procent?

 

Samma problematik med digitala systemkameror för övrigt. Canons Li-batterier (511 eller vad de nu heter) där vissa slukar kör slut ett batteri i kvartalet och andra fortfarande får 500-600 bilder på sitt tre år gamla batteri.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ogenhall här!

 

Kan meddela att mitt batteri varit kasst i långt över ett år, har inte gett mer än en halvtimmes trådlös körning på mycket länge...

Jag har misshandlat det från början med att låta det sitta i hela tiden och använda nätadaptern konstant (det är en PB G4, 867MHz som blir HET). Kapaciteten är mao inte alls den som visas i coconut utan rejält lägre... Anledningen till den höga siffran på cyklerna är att den åkt från hemmet till jobbet varje dag och där blivit i och urpluggad ofta. Tror snarast siffran anger hur många gånger batteriet blivit full-laddat, inte urladdat...

 

Har länge tänkt köpa ett nytt, men de är inte gratis, och numera så står datorn mest som en stationär sådan.

 

(stoppade dock i en DL-superdrive häromdagen så jag tänker nog satsa på den ett tag till...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Samma problematik med digitala systemkameror för övrigt. Canons Li-batterier (511 eller vad de nu heter) där vissa slukar kör slut ett batteri i kvartalet och andra fortfarande får 500-600 bilder på sitt tre år gamla batteri.

Jag köpte min första digitala 1999, och till den köpte jag några billiga Biltema-NiMH. Kameran är kass sedan länge, men batterierna rullar på i min nya kamera. Jag får till och med ut fler bilder nu är då, eftersom den nya kameran är så mycket strömsnålare. Ett par hundra bilder på två gamla och mycket flitigt använda Biltema från 1999 är väl rätt bra?

 

Däremot är Sony-DV-kamerans LiIon-batteri nästan värdelöst efter tre års inte speciellt flitig användning. Ibland undrar jag om LiIon är känsligare för ovarsam behandling än NiMH. Det verkar nästan så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, slutsatsen av detta är väl helt enkelt att jag har ett kasst batteri.

Well well, tur att jag sällan jobbar i parken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett flång nytt batteri till min pb 500 för 800 spänn på ebay (inkl frakt och rubbet). Men tänkte prova att bara ha i det i datorn när jag verkligen behöver längre batteritid. Har det liggande i en låda med halv laddning när det inte används. Borde ju vara det bästa ;) Egentligen borde man väl ha det i kylen men så seriös orkar jag inte vara. Statsen på mitt gamla batteri förresten, har ju inte tiger så får köra med iBat istället.

post-9207-1141775001_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min PB12 sen maj 2005, och började spara data i CoconutBattery i augusti 2005.

 

Det låg stadigt ett bra tag, sen började det sjunka ganska ordentligt.. Har iofs ganska många urladdningar/laddningar.

 

Se screenshots:

post-7247-1141856945_thumb.pngpost-7247-1141856957_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att reklamera batteriet.

289438[/snapback]

 

har en PowerBook G4. den är 11 månader gammal och efter 192 laddningscykler var kapaciteten nere på 74% rikigt uselt. Ringde till apple och klagade, fick ett nytt batteri hem till dörren på två dagar :D BRA service!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...