Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mitt pb-batteri är ett jävla skämt


Sekrop

Rekommendera Poster

Hej hopp.

Jag är väldigt nöjd med min pb, förutom en sak. Batteriet räcker bara en och en halv timme nu för tiden, och jag har verkligen inte överanvänt det. Är det vanligt att batteritiden ryker så snabbt på powerbooks? Datorn är väldigt sällan avslagen, eller i viloläge, kan det påverka såpass mycket att halva den förväntade kvaliteten har rykt så här snabbt? Med förväntad kvalitet menar jag att batteriet borde väl ha en ungefärlig tid på 3 timmar fortfarande. Och nu är den på 1,5. Nykalibrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra så här på rak arm om det är batteriet som är kass, eller om det beror på dina inställningar.

 

Om du laddar ner programmet Coconut Battery så kan du kolla om batteriet är nytt, så att det är dig eller datorn det är fel på, eller om det är så att batteriet har tjänat ut.

 

Ta gärna en bild av resultatet och klistra in, så kan våra lokala experter ge en diagnos. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att CocoanutBattery först menade att ursprungskapaciteten var 4600 (men med en asterisk som förklarade att det var ett uppskattat värde, den kunde tydligen inte mäta så högt...), nu är ursprungskapaciteten 4400. Så ursprungskapaciteten har sjunkit 200 nånting. Det är väldigt mystiskt.

 

post-8943-1141269555_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterier slits ju ut om man kör med laddaren i utan att behöva det, men i ditt fall har det ju minskat drastiskt i kapacitet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du kalibrerat ditt batteri?

Dvs låtit det ta helt slut, och skärmen slocknar, därefter sätta i laddaren och låta det gå upp till 100%. Sedan koppla ur laddaren.

Batterier beräknas klara 600 laddningar sen är det slutkört.

Finns några trådar här i forumet som beskriver "Batteriskötsel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min iBook G4 som är två år gammal och det är mycket bättre!

 

Men ditt batteri igen har haft många fler laddningscyklar än det som sitter i mitt!

 

men nåt konstigt verkar det vara iaf!

post-7217-1141285067_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

81 laddningscykler är ganska många cykler och då har det tappat i kapacitet. Vid 100 cykler är det sällan mer än 1 timme kvar. Vid 150 cykler är det oftast under en kvart.

 

Håller med om att det inte är särskilt imponerande. Det finns de som får ut 2-3 timmar på sju år gamla batterier till sin PBG3/Wall Street.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är från min gamla iBook G3 och där håller batteriet minst i 3h!

Men den börjar ha några år på naken oxå! :D

 

Men den har ändå mindre laddningcyklar än Sekrop PB G4!

Hur är det möjligt! Va gör du riktigt med datorn?

post-7217-1141309819_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ständigt ikopplad laddning och stationärt användande:

289270[/snapback]

 

 

Oj då vilken gammal version av Coconut jag har! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då vilken gammal version av Coconut jag har!  :unsure:

289281[/snapback]

 

Jag prenumererar på Versiontracker Pro och håller mig därför ständigt uppdaterad!! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker håller man sig up to date och andra sen int.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. vad innebär egentligen laddningscykler, och vad skulle då det här innebära för min PB, jag verkar ju ha överlägset flest. Datorn knallar dock på en bra bit över 4 h....post-7994-1141317483_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddningcykel är livslängden på ett batterie! Brukar stå ett visst antal ggr som man kan ladda dom och sen tappar dom sitt värde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. vad innebär egentligen laddningscykler, och vad skulle då det här innebära för min PB, jag verkar ju ha överlägset flest. Datorn knallar dock på en bra bit över 4 h....post-7994-1141317483_thumb.png

289409[/snapback]

 

Överlägset flest?

 

SLAGET!!!

 

(285...)

PBG4.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överlägset flest?

 

SLAGET!!!

 

(285...)

PBG4.tiff

289418[/snapback]

 

 

Dom verkar ändå vara i slaget bra skick va det ser ut som! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ogenhall och hammern berätta hur de har burit sig åt för att hålla batteret i så gott skick efter så många cykler.

 

Ni kanske t o m skulle kunna hålla kurser. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte ogenhall och hammern berätta hur de har burit sig åt för att hålla batteret i så gott skick efter så många cykler.

 

Ni kanske t o m skulle kunna hålla kurser.  :P

289421[/snapback]

 

Inte konstigare än att hålla krukväxterna vid liv, prata kärleksfullt osv :P:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hopp.

Jag är väldigt nöjd med min pb, förutom en sak. Batteriet räcker bara en och en halv timme nu för tiden, och jag har verkligen inte överanvänt det. Är det vanligt att batteritiden ryker så snabbt på powerbooks? Datorn är väldigt sällan avslagen, eller i viloläge, kan det påverka såpass mycket att halva den förväntade kvaliteten har rykt så här snabbt? Med förväntad kvalitet menar jag att batteriet borde väl ha en ungefärlig tid på 3 timmar fortfarande. Och nu är den på 1,5. Nykalibrerad.

288868[/snapback]

Prova att reklamera batteriet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va inne o läste i forumet och hittade lite om hur man ska sköta om batterin!

 

nr1 https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&...atterisk%F6tsel

 

nr2 https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=25&t=12397&hl=

 

Och det är Pocahontas som har skrivit om det tidigare! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Batterier slits ju ut om man kör med laddaren i utan att behöva det, men i ditt fall har det ju minskat drastiskt i kapacitet

288873[/snapback]

"Laddaren", menar du nätadaptern?

 

Det här är ett praktexempel på det eviga problemet med hur man ska sköta batterier. Mitt recept för att hålla batterierna med liv är att alltid köra med nätadaptern när man kan, så man undviker att köra ur och ladda upp igen - dvs slösa cykler - och att hålla det i den sunda änden, fullt. Andra tror att det är bättre att köra helt ur och upp igen, för att undvika minneseffekt (något som vi knappast har sedan vi lade av med NiCd).

 

Alla har olika idéer om hur det är, och olika personers "fakta" motsäger ofta varandra. Jag tror det är Pocahontas som menar att ett batteri är slut på tre år vad man än gör, medan jag har ett par batterier från 1999-2000 som är riktigt bra - det bästa driver en Pismo i över två timmar! Och det sitter normalt i en dator med nätadaptern i.

 

Det är nog bara att ta i trä, korsa fingrarna och köra på det sätt som passar ens behov utan att sörja för mycket när det tar livet av ett batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara att ta i trä, korsa fingrarna och köra på det sätt som passar ens behov utan att sörja för mycket när det tar livet av ett batteri.

289719[/snapback]

Det, och så skall man inte heller förvänta sig att batteriet håller för evigt. T.o.m. uppladdningsbara batterier är och förblir förbrukningsvaror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Apple använder olika underleverantörer för sina batterier. Dessa har i sin tur släppt ifrån sig celler av varierande kvalitet vilket har gjort det här med batterier till något av ett lotteri. Inte minst som det finns tillverkningsomgångar som kan överhettas... :rolleyes:

 

Sedan har vi själva beteendet hos användaren som påverkar en hel del. Den som i lever på batteridrift flera dagar får räkna med nytt batteri varje halvår eller ännu oftare.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...