Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini får Intelprocessor


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vilken chock! Apple släpper en dator med integrerat grafikminne(med ramet).... SKANDAL!

 

Nä minns hur diskussionerna gick när det var minneshanteringen i "det nya Os" (MacOsX) som var på tapeten. Flera Applepersoner uttalade sig och sa att huvudsaken är att användaren upplever datorn som smidig och användarvänlig!

 

Den behöver inte vara utrustad med det senaste. Upplevelsen är det viktigaste! Spelare bör titta på en spelkonsoll eller kraftigare maskin!

 

Kan inte tänka mig att den nya minin är på något sätt långsammare än tidigare G4 modell!!

Visst! Vi får tänka som om det inte fanns något annat än "intelprogram" för inte tar windowssidan med i specarna hur snabb datorn är med program från en annan plattform, eller?

 

Dock tror jag att modellen med "core duo" borde prestera bättre grafikmässigt om det nu handlar om att processorn ska sköta minnesskyfflandet, det finns ju då två processorer för uppgiften.

 

Är nog fortfarande positiv till de nya intelburkarna men väntar ett år med eget inköp......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Jag är nyfiken på hur den nya Intel Mac Minin står sig mot den nya Intel iMacen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, den har en egen grafikprocessor, den delar bara på en viss del av minnet? Men eget VRAM el nåt hade den visst eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara parade minnen har nog att göra med att vid tillverkningen av elektroniska komponenter inte alltid blir "rätt". Det kan skilja på prestandan med flera % från specifikationerna på två likadana minnen.

Då det talas om parade komponenter eller i det här fallet minnen så är det minneskretsar som är uppmätta så att dom ligger på samma värde och säljs i par och kostar lite mer än två minnen som slumpmässigt valt ut.

Parade komponenter "drar" med andra ord jämt med varandra och det ger en bättre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det ska vara parade minnen har nog att göra med att vid tillverkningen av elektroniska komponenter inte alltid blir "rätt". Det kan skilja på prestandan med flera % från specifikationerna på två likadana minnen.

Då det talas om parade komponenter eller i det här fallet minnen så är det minneskretsar som är uppmätta så att dom ligger på samma värde och säljs i par och kostar lite mer än två minnen som slumpmässigt valt ut.

Parade komponenter "drar" med andra ord jämt med varandra och det ger en bättre prestanda.

289363[/snapback]

 

Jag tror nog att de använder parade minnen för att på så sätt kunna utnyttja den extra prestandan dual chanel innebär. Något som jag gissar är extra viktigt för grafikens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att de använder parade minnen för att på så sätt kunna utnyttja den extra prestandan dual chanel innebär. Något som jag gissar är extra viktigt för grafikens skull.

289371[/snapback]

Att man använder parade komponenter inom elektronik industrin är vedertaget sen lång tid tillbaka då det gäller produktion av högpresterande apparater.

Datorer om något hör till den kretsen.

Brände sluttrissorna på ena kanalen på min stereoförstärkare för några år sen.

För att det inte skulle bli skillnad på höger och vänster kanal så var jag tvungen att byta trissor på båda kanaler och använda mig av parade komponenter.

Så parade komponenter är inget som är specifikt för minnen.

Var inne på macgurus och kollade minnen till 9600 och dom rekomenderar parade minnen även till den maskinen som har 12 minnesplatser. Skulle kunna öka prestandan med upp till 15% om jag inte missminner mig.

Och visst blir grafiken gladare av parade minnen, hela maskinen trivs bättre med komponenter som matchar varandra fullt ut.

PC snickare brukar inte tänka på detta då dom jagar runt efter bästa pris på delar till sitt hem bygge vilket gör att deras burkar inte klarar att prestera det dom egentligen skulle.

Detta kan vara ett av skälen till att Apple stoppade klonerna på den tiden det begav sig.

Apple har högre krav på sina kompnenter än de flesta konkurenter och kastar inte in vad som helst för att få en billig maskin.

Parade komponenter är en viktig del i att få mest möjligt ut av den färdiga produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ett komplett mediacenter säger man. Det som saknas är alltså TV-ingång och inspelningsmöjligheter?

 

Men i Sverige där vi är på väg mot Digital-TV i rasande fart kommer vi ändå behöva ha en burk som avkodar den digitala signalen. Om den burken heter Eye-TV med tillhörande programvara så är man ju hemma, eller?

 

Att Macen skulle komma med inbyggd dekoder för vårt digital tv-nät förefaller inte särskilt troligt.

 

Så vad väntar vi på? Är inte Mac-mini det bästa mediacenter vi kommer att kunna få? Eller är jag helt ute och cyklar? :)

 

 

Bosse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på macgurus och kollade minnen till 9600 och dom rekomenderar parade minnen även till den maskinen som har 12 minnesplatser. Skulle kunna öka prestandan med upp till 15% om jag inte missminner mig.

Då snackar dom goja. 9600:an hade inte dual channel-minneskretsar. Det enda som detta handlar om är just detta. Allt flum om "parade komponenter" spelar egentligen ingen roll. En dator blir inte snabbare av att man stoppar två likadana hårddiskar i den, om man inte RAID:ar dom. På samma sätt blir datorn inte snabbare av parade minnen om den inte kan köra dual channel. Dessutom hjälper inte dual channel om man inte har lagom mycket bandbredd in i processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parade och parade, men visst var det så att på 8600/9600-tiden så skulle man gärna köra med parvisa minnen av samma typ alla fall? Inte nödvändigtvis identiska tvillingar men med samma beteckningar alla fall…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då snackar dom goja. 9600:an hade inte dual channel-minneskretsar. Det enda som detta handlar om är just detta. Allt flum om "parade komponenter" spelar egentligen ingen roll. En dator blir inte snabbare av att man stoppar två likadana hårddiskar i den, om man inte RAID:ar dom. På samma sätt blir datorn inte snabbare av parade minnen om den inte kan köra dual channel. Dessutom hjälper inte dual channel om man inte har lagom mycket bandbredd in i processorn.

290914[/snapback]

 

Flum. Ja det kan man kanske kalla det för när du blandar ihop olika saker.

Prata med en TV reparatör eller eltekniker så kan han kanske förklara för dig vad det innebär med parade kompnenter.

En HD är något helt annat än arbetsminne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

PowerMacintosh 9500 hade parvis montering av minnen. 12 slots totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tufft, den hade visst det. (http://searchdocs.info.apple.com/article.html?artnum=18870&coll=ap) Anledningen till att jag inte kunde hitta det förut var för att jag letade efter fel ord. På den tiden kallade dom det "interleaved". Nåja... Det förändrar inte det faktum att det inte hjälper att ha parade komponenter om inte resten av hårdvaran kan ta vara på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Varför allt snack om att minin är dyrare? Den billigaste modellen förut hade inte bluetooth och Airport. Om man la tilld et blev den lika dyr som den billigaste idag, som har detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Varför allt snack om att minin är dyrare? Den billigaste modellen förut hade inte bluetooth och Airport. Om man la tilld et blev den lika dyr som den billigaste idag, som har detta...

291382[/snapback]

Som sagt, jag tycker det är svårt att kalla den dyr, och dina argument är ju riktigt starka. Jag hade inte tänkt på det, den är egentigen inte höjd alls, det är bara enklaste budgetmodellen som skippats.

 

Däremot kan ju den som har ont om pengar önska att det fortfarande fanns en budgetkonfiguration med 30 Gb IDE-hårddisk, 10 Mb Ethernet, ingen Airport, ingen Bluetooth, ingen Front Row, och vad mer man kan skala bort. Fast helst inte med mindre minne, vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast helst inte med mindre minne, vad?

En Mac med för lite minne är inte en billigare Mac. Det är bara en dålig Mac... Men visst har du rätt. En sak som den nya minin vore väldigt lämpad till är minikluster. Med Core Duo-processorn är den rätt snabb (den får nästan 500 i Cinebenchrendering, att jämföra med ~120 som min 1.33GHz G4:a får), och den är väldigt liten, tyst och drar lite ström. Idealisk för folk med ont om plats och pengar, med andra ord. Ett kluster behöver dock varken trådlöst nätverk eller Bluetooth. Hade man kunnat få en Core Duo-mini utan trådlöst för $699 istället hade den varit ännu bättre till detta syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Min gissning är att budget-Minin tagits bort eftersom det var mer efterfrågan på modeller med Bluetooth och Airport, så att Apple fokuserar på lite färre modeller. Det borde väl vara sunt? Om nu superbudget inte är så populärt som budget-plus så får de ju anpassa sig. De kunde förstås ha varit lite tydligare på det, att det inte är någon höjning utan bara att basmodellen är nedlagd. Mer för samma pengar, det är rätt bra försäljningsargument.

 

Men är det verkligen samma pris? Om jag jämför de mest lika modellerna som Macoteket har kvar, Superdrive, Airport, Bluetooth, 80 Gb, då är Intel en tusenlapp dyrare. Har G4-modellen sänkts eller är där en liten höjning trots allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp
Min gissning är att budget-Minin tagits bort eftersom det var mer efterfrågan på modeller med Bluetooth och Airport, så att Apple fokuserar på lite färre modeller. Det borde väl vara sunt? Om nu superbudget inte är så populärt som budget-plus så får de ju anpassa sig. De kunde förstås ha varit lite tydligare på det, att det inte är någon höjning utan bara att basmodellen är nedlagd. Mer för samma pengar, det är rätt bra försäljningsargument.

 

Men är det verkligen samma pris? Om jag jämför de mest lika modellerna som Macoteket har kvar, Superdrive, Airport, Bluetooth, 80 Gb, då är Intel en tusenlapp dyrare. Har G4-modellen sänkts eller är där en liten höjning trots allt?

291469[/snapback]

 

Oj, ursäkta!

 

Jag jämförde bara de amerikanska priserna där den minsta G4-modellen kostade 499$ utan BT/AP och 618$ med och den billigaste nu kostar 599$ (med BT/AP)

 

G4-minin utan BT/AP kostar 5200 på macoteket, alltså samma pris som applestore på svenksa apple store (innan den togs bort) Jag har för mig att man fick lägga till drygt 900 kr för BT/AP i sverige. Detta gör alltså Mac minin 300 kr dyrare nu än förut. Vad detta beror på (efterosm de amerikanska priserna är samma som förr) är nog valutaändringar (kronan blir svagare och dollarn starkare). Allt är som vanligt. Inflationen motsvarar ungefär löneförhöjningen -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En så lite skillnad får man räkna med. Kan vara högre säkerhetsmarginal för RAM-prisförändringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...