Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini får Intelprocessor


Simon Grabiec

Rekommendera Poster

Simon Grabiec

Mac Mini får Intelprocessor

 

Mac Mini har tagit ett steg närmare en fullstor dator, och fått en avsevärt mer kompetent processor under huven. Dessutom finns numera stöd för Front Row och fjärrkontroll, även om Minin fortfarande inte är något komplett mediecenter.

 

MacMini_Intel.jpg

 

>> Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Och så blev den dyrare oxå! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag måste ju säga att en bättre födelsedagspresent kunde jag aldrig ha fått!!!

 

Hade bara i min vildaste fantasi kunnat drömma om att minin skulle komma idag! Helt sjukt bra!

 

Nu gäller det bara att öpnna upp plånboken och köpa en.. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är dåligt är ju grafikkortet... (Spontan reaktion)

287917[/snapback]

Fast det ska ju vara bättre än det förra iaf läste jag nånstans. Tycker det är mer värt att ha två minneplatser än "riktigt" grafikkort. Men det bästa hade varit att göra den 10% större och ha båda och en 3,5" hårddisk med lite fart o kapacitet...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på de där SPEC siffrorna (Som jag inte har koll på vad de egentligen säger, men det är det enda som finns att gå på ännu), vad kan man komma fram till då?

 

SPECint_rate_base2000, Integer calculation (estimate)

Mac Mini Core Duo 1,66 GHz: 28,6

Mac Mini G4 1,42 GHz: 6

iMac Core Duo 2,0 GHz: 32,6

iMac G5 2,1 GHz: 10,2

 

SPECfp_rate_base2000, Floating-point calculation (estimate)

Mac Mini Core Duo 1,66 GHz: 25,5

Mac Mini G4 1,42 GHz: 4,6

iMac Core Duo 2,0 GHz: 27,1

iMac G5 2,1 GHz: 13,0

 

Då borde den nya Mac Mini vara snabbare än iMac G5..?

Förutom grafik och hårddisk, eller om de också finns medräknade i dessa siffror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att minin också kör Intel nu. Lite trade-offs blir det ju med tanke på storleken, men det får man ta...men priset!?! Sex och ett halvt lakan för den lilla! Alldeles för dyrt, högst 5k för den minsta och 6,5k för den stora om jag hade fått bestämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att minin också kör Intel nu. Lite trade-offs blir det ju med tanke på storleken, men det får man ta...men priset!?! Sex och ett halvt lakan för den lilla! Alldeles för dyrt, högst 5k för den minsta och 6,5k för den stora om jag hade fått bestämma.

287939[/snapback]

 

Det är väl utropspriset :D

Undrar hur lång leveranstid det blir? Till sommaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Lite oroande att det är parvis minnen.

Köper du en med 512 MB måste man plocka ut båda för att öka upp till 1 GB.

Blir lite dyrt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vette fan men så impad är jag inte. Snacket innan var att man med Intel processorn skulle kunna erbjuda "billigare" datorer, men det blir bara dyrare. Ja ja det blir nog bra när allt kommer omkring.

 

Det är klart men skulle nog vilja testköra en......nä, håller fast vid min lille kämpe länge till. Fungerar så bra så *klappar den lite lätt på huvudet*.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

nu är steget till ett fullfjädrat media center inte långt att gå..

sätt i en 3.5 disk och möjlighet att spela in så har vi en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Jag vette fan men så impad är jag inte. Snacket innan var att man med Intel processorn skulle kunna erbjuda "billigare" datorer, men det blir bara dyrare. Ja ja det blir nog bra när allt kommer omkring.

 

Det är klart men skulle nog vilja testköra en......nä, håller fast vid min lille kämpe länge till. Fungerar så bra så *klappar den lite lätt på huvudet*.

287999[/snapback]

Om det ger oss knädator och billig Mini med kraftigt höjd prestanda, så att till och med en Mac runt 6000 är pigg och snabb (vilket gamla Minin inte är) så har i alla fall pris/prestanda förbättrats. Vill man ha en billig, köp en begagnad Mini eller äldre Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite oroande att det är parvis minnen.

Köper du en med 512 MB måste man plocka ut båda för att öka upp till 1 GB.

Blir lite dyrt.

287985[/snapback]

Que? :blink:

 

Om den levereras med 512, kan jag då inte sätta i en till 512:a för att få 1GB? Är inte det parvis om något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Que?  :blink:

 

Om den levereras med 512, kan jag då inte sätta i en till 512:a för att få 1GB? Är inte det parvis om något?

288017[/snapback]

 

 

Kommer med dubbla 256:or! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet eg inte vad jag tycker om den nya minin, jag tor jag skiter i vad det sitter för grafikkort i för jag spelar aldrig spel på datorn ändå. Men att döma av folks reaktion, speciellt på macrumors.com så verkar det som att kortet dom har satt i minin nu är helt off, ett riktigt nerköp alltså. Men jag vet inte...minin har väl aldrig varit en spelmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minin är väl tänkt mera mot mediacenter hållet....

Iofs spelar jag väldigt lite på min iMac oxå!

Har PS2 ifall spel lusten kommer! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vette fan men så impad är jag inte. Snacket innan var att man med Intel processorn skulle kunna erbjuda "billigare" datorer, men det blir bara dyrare. Ja ja det blir nog bra när allt kommer omkring.

 

Det är klart men skulle nog vilja testköra en......nä, håller fast vid min lille kämpe länge till. Fungerar så bra så *klappar den lite lätt på huvudet*.

287999[/snapback]

Med det visste du väl att det var bara prat. Intel är inte billig inte. Apple påstod inte heller att de skulle bli billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg

Äh!

Jag tor faktit inte att intel mac minin är 5x snabbare!

Imacen var ju inte 2-3x snabbare än den gamla imacen så varför skulle mac minin bli det!

Och snart kommer det rapporteras om barnsjukdommar och sånt!

jag skulle vänta två månader innan jag köpte den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh!

Jag tor faktit inte att intel mac minin är 5x snabbare!

Imacen var ju inte 2-3x snabbare än den gamla imacen så varför skulle mac minin bli det!

Och snart kommer det rapporteras om barnsjukdommar och sånt!

jag skulle vänta två månader innan jag köpte den....

288036[/snapback]

 

 

Det är väl bara för att du har en G4 sådan som du hoppas på barnsjukdomar och sånt? :D

har mini G4:an haft några barnsjukdomar för den delen? Tycker att det har varit väldigt tyst på den fronten eller? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
Fast det ska ju vara bättre än det förra iaf läste jag nånstans. Tycker det är mer värt att ha två minneplatser än "riktigt" grafikkort. Men det bästa hade varit att göra den 10% större och ha båda och en 3,5" hårddisk med lite fart o kapacitet...

287932[/snapback]

Hårddisken är en flaskhals, den är mycket långsammare än allt annat i en dator. Därför skulle det vara en bra idé med en något större MacMini och med stor och snabb hårddisk. Sedan tycker jag att den är på tok för dyr! Halva priset vore rimligare och skulle göra MacMini Intel till succé. Då skulle vi få se massor av "swtichers", folk som tröttnat på Windows och Pc och som vill gå över till den ljusa sidan. Apple behöver billiga och prisvärda alternativ, men Mini:n räcker inte ända fram i det avseendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera bekanta ha börjat prata om mac på sista tiden! :)

Vet ej om det är tack vare Intel bytet eller vad det är!

Eller om dom helt enkelt har fått nog av Win!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Det är väl bara för att du har en G4 sådan som du hoppas på barnsjukdomar och sånt?  :D

har mini G4:an haft några barnsjukdomar för den delen? Tycker att det har varit väldigt tyst på den fronten eller? :ermm:

288041[/snapback]

Jag tror det faktist inte varit några större problem... Men en mac mini med ny processor måste ju ha nåt fel! :P

Nä, men datorerna är väll bra på lite olika saker. Jag har bättre grafik och den har bättre processor och möjlighet till mer minne... Och en fjärr.....

Fast vad ska man ha fjärren till egentligen? Jag har ingen nytta av den då jag bor i ett halvstort rum där jag har min säng, tv, dator och bokhylla. Jag hr ingen nytta av e fjärr då jag ändå inte skulle kunna använda den efektivt! Fast sedan är det ju rätt ballt men det är en annan sak! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med det visste du väl att det var bara prat. Intel är inte billig inte. Apple påstod inte heller att de skulle bli billigare.

288029[/snapback]

 

Nja, vad jag kommer ihåg skulle man väl få lite billigare datorer vilke skulle nå ut till en bredare, därmed fattigare, publik. Kan dock ha fel för mig.

 

EN dator som MINI som slagit genom så bra borde snarare bli billigare än dyrare. Tycker jag. Att ta fram nya produkter som är dyrare är ett steg åt fel riktning.

Apple har alltid varit dyra, vilket jag kan tycka är ok, men snikmodellerna som ibook och mini borde ligga lägre än vad de gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...