Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värde på MDD


Mariana

Rekommendera Poster

Minin funkar über bra till  musik!

Köp ett extern ljudkort bara så har man nästan en studio! :)  :ThumbsUp:

281249[/snapback]

Med eventuellt en snabb extern FW hd :ThumbsUp: . Tyvärr drar priset iväg med allt detta extra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Ja det gör ju det. Men man kan ju skaffa de extra sakerna lite eftersom. Tydligen hittade han ett ljudkort för 900 som dög och sedan får han väl klara sig med Lilleman tills han sparat ihop till en större FW HD. Ja det tål iaf att tänka på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör ju det. Men man kan ju skaffa de extra sakerna lite eftersom. Tydligen hittade han ett ljudkort för 900 som dög och sedan får han väl klara sig med Lilleman tills han sparat ihop till en större FW HD. Ja det tål iaf att tänka på :)

281258[/snapback]

Det gör det, Minin är faktiskt en riktigt trevlig liten dator ^_^ och inte alls lika klen som en del poweranvändare försöker framställa den som. Men hur ni än gör tror jag ni blir nöjda :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag skulle gärna köpa en G4, helst sista modellen som klarar OS9 (så man kan köra båda), men tricket är att på något sätt få skrället tyst. De låter ju som... som en "supertyst" PC. :wacko:

 

(PS: Nej, jag påstår inte att alla PC låter som skit, bara att det är knepigt att köpa och att man lätt blir lurad. Jag har en barebone som det står "super silent" på, och den låter som ett reaplan ungefär. Å andra sidan har jag en gammal Lap Power-PC som är underbart tyst, men omodern. Ack... :cry:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag skulle gärna köpa en G4, helst sista modellen som klarar OS9 (så man kan köra båda), men tricket är att på något sätt få skrället tyst. De låter ju som... som en "supertyst" PC. :wacko:

 

(PS: Nej, jag påstår inte att alla PC låter som skit, bara att det är knepigt att köpa och att man lätt blir lurad. Jag har en barebone som det står "super silent" på, och den låter som ett reaplan ungefär. Å andra sidan har jag en gammal Lap Power-PC som är underbart tyst, men omodern. Ack... :cry:)

281416[/snapback]

 

Jag har just, som du vet tystat ner min G4, och jag är supernöjd. Är lite pill, klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick ner ljudnivån i min MDD rejält genom att byta delta fläktarna i nätagget till papst fläktar, visst dom kostade en slant (fortfarande långt ifrån verax) men nu är fläktljuden ett minne blott, enda som kan störa en på natten är om man tankar mycket då kan det rassla till i gammel diskarna ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raymond snubblade över denna

och fick ner priset till 2000 :) Han får klara sig med den ett tag iaf ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raymond snubblade över denna

och fick ner priset till 2000 :) Han får klara sig med den ett tag iaf ;)

281679[/snapback]

Kanonpris :ThumbsUp:

Denna kan ju uppgraderas en hel del sen också, ett sant klipp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Kanonpris :ThumbsUp:

Denna kan ju uppgraderas en hel del sen också, ett sant klipp

281684[/snapback]

Yepp! En sån har mina fölräldrar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han fick även med en damsugare av killen :unsure: inkludderat i priset. Jag frågade vbarför och det var en som bara gick 20 minuter i sänder sedan måste den vila :lol: passar mig utmärkt sa jag. Den som jag har nu kan gå tills jag blir 100 och nu blir det damsugning med inbyggd fikapaus :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min G4 MDD 1,25 med 2Gig ram för 6800kr för några veckor sedan. Tycker man får hemskt mycket mer dator än vad mini är.

 

Problem med mini, slö hårddisk + liten, max 1 gb ram, extra lådor direkt du ska ha lite kringutrustning som hårddisk eller extra portar tex.

 

Bra med mini, ljudnivå

 

Bra med MDD, MYCKET plats för grejer i lådan!

 

Dåligt med MDD, bullrar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Bra med MDD, MYCKET plats för grejer i lådan!

 

Dåligt med MDD, bullrar!

281846[/snapback]

 

Håller med! Gillar man att "pilla" ska man inte nöja sig med något annat än Powermac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm

Jag gillar att kunna trycka i en extra hårddisk utan problem. Det är knepigt i en iMac eller knädator. Firewire går ju, men det är inte riktigt samma sak som att bygga ut med 250 Gb till i samma låda.

 

Jag får kolla inläggen om fläktar någon gång. Jag tycker aldrig att jag kan matcha vad folk rekommenderar med vad som affärerna har. Det är svårt att bara köpa på chansning när man behöver bra saker. En G4 på en bit över 1 GHz, tyst, och helst OS9-kapabel (även om man löser sådana problem rätt bra med sin Pismo så det är väl inte superkritiskt), det vore inte alls dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en MDD för ett himla liv, även om fläkten är utbytt (det fanns ett utbytesprogram som fungerade dåligt.)

Quicksilvern är mycket tystare.

Minin är helt klart tystast, men den har ju lite flaskhalsar såsom långsammare hårddisk.

 

Nackdelen med QS är att den har ingen extrafläkt för ex snabbare dvd-brännare.

Det har MDD. (Jag överhettade en 16x dvd i min QS 933.)

 

Min rekommendation är QS 933- 1Ghz med mycket minne för ca 4000-4500 kr.

 

Lycka till

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hårddisken är ju inte svår att byta på Minin, bara att köpa en snabb 2,5" 7200 varvare och trycka i, visst garantin ryker men ändå. Minnet kan man ju bara maxa till 1GB lite slött kanske, men det räcker ju till om man inte ska använda sin dator till alltför tunga abeten. Men jag håller helt med på att det är roligare när man kan bygga ut lite och uppgradera de flesta komponenter ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min MDD 1 Ghz dual, 768 RAM och 80 gb hårddisk för 6000 kr i oktober. Jag kan säga att det inte är lika vanligt att MDD:n dyker upp på 2nd hand marknaden som för den vanliga Quicksilvern...

 

Budade dock innan på en Quicksilver 833 MHz (om jag minns rätt) som han skulle ha 5000 kr för. Ringde till olika Mac butiker och frågade om priset var ok och de sa att Quicksilverns 2nd hand värde låg runt 5000 kr (i oktober alltså).

 

Så 6000 kr för ovan nämnda MDD tyckte jag va ett bra köp. Snabb, snygg och högljudd! Vad mer kan man begära från en dator?

 

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingemar Ragnemalm
Min rekommendation är QS 933- 1Ghz med mycket minne för ca 4000-4500 kr.

Tyvärr är det lite för långsamt för att få bort ungarna från min G5. (Enda datorn i huset som orkar köra Lego Star Wars.) Det kanske får bli en Mini eller iMac G5. Dyrt spel, det där. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inkräktar på denna tråden men den passar även min fråga.

Egentligen är det väl ingen riktig fråga eftersom jag redan har bestämt mig, nästan...

Jag har möjlighet att köpa en PowerMac Quicksilver 800 Mhz, superdrive och 768 Mb Ram för 2700 kr. Jag har letat och letat men det är det bästa priset jag kan hitta förutom en dual 800 som jag snubblade över men inte hann köpa.

Vad tycker ni?

Är det ett OK köp? Jag sitter just nu på en iBook 1 Ghz, är det någon som vet hur dessa två modeller står sig mot varandra.

Allt jag egentligen vill ha är en bekräftelse på att det är en helt ok dator eftersom jag behöver rättfärdiga mina inköp på något sätt. :blink: Är fattig student :(

Att det är en Mac är tillräckligt argument egentligen. :D:D:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag tycker det är ett bra pris.

 

Quicksilver 800 Mhz med det RAMet för 2700... OK! ^_^

 

Fast den är inte snabbare än din iBook. Snarare tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav 2000 kr för

 

1 st PM G4 2x1,25ghz fw800 2gb RAM, 64mb Radeon9000. Endast DVD-R. Hårddisk saknades

 

Maskinen har fått en 80gb+100gb hd och en DVD-RW DL

 

Sedan har den fått ny kylning för att göra den viskande tyst :ThumbsUp:

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag gav 2000 kr för

 

1 st PM G4 2x1,25ghz fw800 2gb RAM, 64mb Radeon9000. Endast DVD-R. Hårddisk saknades

 

Maskinen har fått en 80gb+100gb hd och en DVD-RW DL

 

/Fred

283646[/snapback]

 

Det var ett vrakpris. :w00t::w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att den skulle vara snabbare hade jag nog inte väntat mig, det är synd att den inte har något L3 minne.. Det första som skall göras är dock att stoppa in 1.5 Gb minne. Sen har den charmen av en PowerMac och allt vad det innebär. Jag kan alltid köpa en processor med L3 cache när jag blir lite rikare, eller ännu hellre en dual processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen var det ett paket på 4500.

 

De andra 2500 var en Barebone Shuttle med en AMD 2300 ghz, 512mb ram, 80gb hd samt ett 128mb Geforce Ti med TV out. Logitech fjärr

 

För ett par veckor sedan blev det en iMac600 snow och en iMac400 blue ??. Båda med 40gb disk. 768 resp 364 mb ram. En med CD-R och den andra med DVD-R

 

En 80gb disk och en 2,5" 40gb disk. En 8 portars HP hub tror jag det var också

 

Det var 2000 för det paketet

 

/Fred

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...