Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värde på MDD


Mariana

Rekommendera Poster

Jag har sett några annonser på blocket och på andra ställen med PowerMacar.

Kan nån vara snäll att tala om vad som är skäligt att betala.

1. PM G4 1GHz

3x256 RAM

80GB HD

Combodrive

Tangentbord, mus

Apple Display 17" med 2 döda pixlar

 

2. PM G4 2x1 GHz

512 RAM

80GB HD

Ej nätverkskort utan PCI kort

Vet inte om det är Superdrive men jag tror det

Utan mus, tangentbod, skärm

 

Vad är rimligt att betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Är dom ungefär lika mycket värda pga att den ena har mer processor men ingen skärm och den andra mindre processor men med skärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Skärmen är nog rätt värdefull. Även med 2 döda pixlar, så är den nog värd 1500 typ. Tror jag.

 

Tipset är att jämföra med minin. Då kan du se hur mycket folk är beredda att betala. Inte köper man din dator om man kan få en mini för lika mycket.

 

Sen får du lägga på för alla komponenter.

 

1. Känns ju som en mini i konfiguration. Dra av garanti, så skulle du ju sätta ut den för upp emot 3500-4000 kronor.

 

2. Dubbla proppar. Det är värt en del. Kanske 4500 totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag såg en quicksilver 2x800 till salu och för den ville de ha 2900, det tycker jag är ett bra pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där 2x1 GHz begärde han 6500 för, men det tycker jag var mycket. Om det är som du säger marcus så kan man kanske bjuda 4500-5000 för den. Skärmen som jag har till G3 blåvita kan man väl använda till en sån där dator. Tangentbord och mus har jag oxå. Tänkte att Raymond skulle få nåt annat än G3, han verkar inte så nöjd med den verkar det som. Han sitter framför min istället :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Haha nej G3 är inte så mycket ju.

 

Du kan använda vilken vga-skärm som helst med en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag ha nåt emellan blådårens skärm och typ denna G4 2x1 :unsure: annat en en sladd alltså :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Måste jag ha nåt emellan blådårens skärm och typ denna G4 2x1 :unsure: annat en en sladd alltså :P

281018[/snapback]

 

Jag tror att G4an har ett grafikkort med en DVI-kontakt och en ADC-kontakt. Du sätter en adapter så att du kan koppla din VGA-skärm till DVI.

 

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=240978

 

Det bör ha följt med datorn, så fråga efter den. Om det är grunt i kassan finns det billigare varianter lite varstans. Typ. Fast jag gillar Apples, och det är en sån jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker blådårens (heter det cinema display?) är fin. Den är inte platt, men fin ändå. Dessutom står den i hörnet på hörnskrivbordet så det finns gått om plats. Ser nästan lite fnuttigt ut med en platt skärm på det skrivbordet Raymond har :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, jag tycker blådårens (heter det cinema display?) är fin. Den är inte platt, men fin ändå. Dessutom står den i hörnet på hörnskrivbordet så det finns gått om plats. Ser nästan lite fnuttigt ut med en platt skärm på det skrivbordet Raymond har :D

281021[/snapback]

 

Ja det är kanske en Studio display du har? Påminner om en iMac, fast mycket större såklart, och trebent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Studio display.

 

StudioDisplay21.jpg

 

Finns i blått med. Troligen har din blådåre den blå, om den är köpt tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog köper man väl hellre en "MDD" än en mini! eller är det jag som är koko!? minin har ju styrka som en PII! :D så nog får man snabbare o bättre möjligheter med en qs/mdd till samma pris (billigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en MDD G4 1Ghz förra hösten med samma specar som din har fast utan skärm för 7000:-. Tycker den funkar bra fast den lät otroligt mycket innan jag bytte fläktar på den, den låter fortfarande men mer som en normal PC nu.

 

Minin har ju ungefär samma specar + airport + ljudlös - minne för runt 5000:-. Går ju tyvärr inte att bygga ut men om du inte har planer på det skulle jag nog tipsa om en sån istället. Då får du ju ilife 06, tiger å garanti med också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Nog köper man väl hellre en "MDD" än en mini! eller är det jag som är koko!? minin har ju styrka som en PII! :D så nog får man snabbare o bättre möjligheter med en qs/mdd till samma pris (billigare).

281039[/snapback]

 

Minin är ju typ som en MDD. Fast MDDn kan ha två processorer. Och man kanske uppskattar en dator som man kan sitta bredvid utan hörselskydd, eller om man (som jag) meckar den så den blir tyst. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jag köpte en MDD G4 1Ghz förra hösten med samma specar som din har fast utan skärm  för 7000:-. Tycker den funkar bra fast den lät otroligt mycket innan jag bytte fläktar på den, den låter fortfarande men mer som en normalt PC nu.

281041[/snapback]

 

Du kanske kan hitta nåt nyttigt i mitt projekt?

 

http://my.mac.se/marcus/mdd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa en begad PM G4 nu när Minin finns. Att för samma pengar få en NY dator med allt vad det innebär av garantier och nyaste programvaror slår PowerMacens flexibilitet. Skillnaden i fart är försumbar mot allt det andra godiset man får med minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan hitta nåt nyttigt i mitt projekt?

 

http://my.mac.se/marcus/mdd

281045[/snapback]

 

Tackar! Men jag har nog trixat klart med min. e rätt nöjt faktiskt. Efter bytet av PSU-fläktarna så blev den rätt bra. Bytte även chassifläkten på den vilket fick ner ljudet endel också. Vid nästa datorköp kommer låg ljudnivå vara bland det viktigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Tackar! Men jag har nog trixat klart med min. e rätt nöjt faktiskt. Efter bytet av PSU-fläktarna så blev den rätt bra. Bytte även chassifläkten på den vilket fick ner ljudet endel också. Vid nästa datorköp kommer låg ljudnivå vara bland det viktigaste.

281062[/snapback]

 

Japp. Det är riktigt skönt när man faktiskt kan ha den bredvid sig. Nu står min under skrivbordet, och jag kan knappt höra den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte min MDD 1,25 single i somras för 8500:-. 1,75 GB minne och en 17 platt Apple-skärm, inga döda pixlar, allt var i mint condition. Det var betydligt billigare än motsvarande konfiguration i en mini.

 

Men - det var ju mer än ett halvår sedan, priserna borde väl ha gått ner något nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
jag köpte min MDD 1,25 single i somras för 8500:-. 1,75 GB minne och en 17 platt Apple-skärm, inga döda pixlar, allt var i mint condition. Det var betydligt billigare än motsvarande konfiguration i en mini.

 

Men - det var ju mer än ett halvår sedan, priserna borde väl ha gått ner något nu...

281107[/snapback]

 

Inklusive skärmen var det ett bra pris, skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Den där 2x1 GHz begärde han 6500 för, men det tycker jag var mycket. Om det är som du säger marcus så kan man kanske bjuda 4500-5000 för den. Skärmen som jag har till G3 blåvita kan man väl använda till en sån där dator. Tangentbord och mus har jag oxå. Tänkte att Raymond skulle få nåt annat än G3, han verkar inte så nöjd med den verkar det som. Han sitter framför min istället :P

281015[/snapback]

6500 får du en mini för!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6500 får du en mini för!

281144[/snapback]

men MDD är lätt att trycka in fler diskar och internminne i... men det är klart, känslan av att köpa nytt är också ganska skön! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag mailade ett bud på 5000 och lär knappast få den 2x1GHz för det antar jag, men chansa kan man ju alltid. Jag förklarade oxå att om han kunde/ville släppa den för det fick han maila eller ringa mig. Det har han inte gjort, så jag får väl leta vidare. Ett alternativ är naturligtvis en mini. Tror han skulle vara hyffsat nöjd med den oxå. Nu vill han ju hålla på med musik och eventuellt spela in och då kanske inte minin är det rätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Jag mailade ett bud på 5000 och lär knappast få den 2x1GHz för det antar jag, men chansa kan man ju alltid. Jag förklarade oxå att om han kunde/ville släppa den för det fick han maila eller ringa mig. Det har han inte gjort, så jag får väl leta vidare. Ett alternativ är naturligtvis en mini. Tror han skulle vara hyffsat nöjd med den oxå. Nu vill han ju hålla på med musik och eventuellt spela in och då kanske inte minin är det rätta.

281247[/snapback]

Minin funkar über bra till musik!

Köp ett extern ljudkort bara så har man nästan en studio! :):ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...