Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern mikrofon


gugge100

Rekommendera Poster

Jag har en eMac, och vill spela in med en extern mikrofon. Har försökt men får det inte att funka. Jag stoppar in pluggen i ljudingången, ställer om i ljudinställningarna till att ta emot ljud på linjeingången, startar garageband och väljer ett nytt spår med inställning på vokaljud. Men inget händer. Däremot funkar det utmärkt med den inbyggda mikrofonen. Behöver man någon anordning mellan den externa mikrofonen och ljudingången? Nån som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ingången är en Line in, inte micingång. Du behöver en förstärkt signal. iMic är en bra lösning som kostar runt 400 eller nåt. Sök på Apple eller macoteket eller nåt liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

man kan köpa miccar som är till för Mac på ebay.co.uk eller ebay.com

Brukar ligga runt 100-lappen+frakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Jonatan gav ett ett bra förslag. Jag tror att att jag har en så´n mikrofon som du kan få av mig. Låt mig bara leta liet grann... Jag använder den den ändå inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
man kan köpa miccar som är till för Mac på ebay.co.uk eller ebay.com

Brukar ligga runt 100-lappen+frakt.

230832[/snapback]

 

Notera att problemet inte är inkompatibilitet med Mac, utan att Macar inte _har_ mikrofoningångar, utan enbart line in. Du måste alltså ha en mikrofon med batteri i eller nåt, så att den kan ge tillräcklig signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra och uttömmande svar till en som vet väldigt lite. Har redan köpt flera mikrofoner som inte funkat... De är till salu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att problemet inte är inkompatibilitet med Mac, utan att Macar inte _har_ mikrofoningångar, utan enbart line in. Du måste alltså ha en mikrofon med batteri i eller nåt, så att den kan ge tillräcklig signal.

230866[/snapback]

ehum....du haver fel, line-in på mac har en extra kontaktyta lite längre in i line-in kontakten som förstärker signalen, det är därför man bara kunda använda Apples egna miccar förritiden, det är helt enkelt en förlängd kontakt till miccen.

Från Apple.com

"It is a line-level input device with a longer connector than Apple's previous microphone, and it receives its power from the computer." observera kontakten.

http://cgi.ebay.co.uk/Apple-Microphone-Bra...1QQcmdZViewItem

 

Dock så kan man köpa ett USB ljudkort på Biltema för 169:- eller samma på Clas Ohlson för 199:-, funkar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Varför funkar inte då min apple-mikrofon med lång pinne, (G3 B/W-stil), i min MDD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför funkar inte då min apple-mikrofon med lång pinne, (G3 B/W-stil), i min MDD?

231633[/snapback]

Du, det var en riktigt bra fråga.

Det finns tre alternativ:

1.Nåt med sladden

2.Självaste kontakten i datorn är trasig

3.Fel inställningar i Systeminställningar->Ljud->ljud-in(men du verkar kunna mycket om systemet, så det måste ju vara en av ovanstående isf) alt. glömt höja volymen i inställningara(har hänt mig innan :P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1.Nåt med sladden

2.Självaste kontakten är trasig

231635[/snapback]

Mikrofonen funkar utmärkt i min Pismo. :wub::wub:

3.Fel inställningar i Systeminställningar->Ljud->ljud-in(men du verkar kunna mycket om systemet, så det måste ju vara en av ovanstående isf) alt. glömt höja volymen i inställningara(har hänt mig innan :P )

Döm själv:

post-493-1132677875.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Aha, okej, du menar att kontakten i datorn är trasig? Kanske det, fast jag har linat in min gitarrförstärkare i den, och det funkade.

 

Då talar vi ju line, och inte mikrofon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men att koppla den med en vanlig 3,5mm är ju inte samma sak, den extra långa kontakten är ju till för att den ska få ström längst ut på pluggen.

Förstärkaren må vara trasig, jo, är den i riktigt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, men att koppla den med en vanlig 3,5mm är ju inte samma sak, den extra långa kontakten är ju till för att den ska få ström längst ut på pluggen.

Förstärkaren må vara trasig, jo, är den i riktigt? :P

231675[/snapback]

 

Ja jag har tryckt in den ordentligt.

 

Får väl anta att det är nåt trasigt då. :unsure::unsure::unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade på Apple efter att ha rotat ett tag, det var som h*lv*t*!!

 

Note: While the Apple PlainTalk mic included with earlier Power Macintosh computers does provide line-level input, it does not use a standard 3.5 mm stereo miniplug, and cannot be used with the Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors) audio line-in port.

Du får nog spela in med Pismon, den är ju iaf tyst å trevlig :)

 

P.S: samma dritt gällde tydligen eMacen, sånt slöseri på en bra uppfinning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Okej, tack för det. Då kan jag sluta undra.

 

Spelar ju iofs inte in musik med den, utan till det har jag mitt audiophile och ska skaffa mig en riktig mikrofon. ^_^:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

biltema.se har en mediahub som fungerar på mac/pc

 

utan krångel, pris 49.90:-

 

Har använt den till snart allt inom ljud/tv/video/dvd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS! lite ombyggd för tv-media som är lätt att göra på denna modell.

 

Är beskrivet nånstans på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var precis och köpte ett headset på claes ohlson och upptäckte samma grej. Det funkar inte i inlinen. Men , varför får man in signal om man kopplar hörlurarna och pratar i line in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

En mikrofon är ju en högtalare bakvänd, så det ska gå åt båda hållen. Det är egentligen bara fråga om mjukvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mikrofon är ju en högtalare bakvänd, så det ska gå åt båda hållen. Det är egentligen bara fråga om mjukvara.

232768[/snapback]

 

Jo, att en mikrofon är en omvänd högtalare är jag med på, men hörlurarna ger väl inte mer förstärkt signal till line-ingången än vad en död mick gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Jo, att en mikrofon är en omvänd högtalare är jag med på, men hörlurarna ger väl inte mer förstärkt signal till line-ingången än vad en död mick gör?

232814[/snapback]

 

Nja hörlurarna måste ju föreses med ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja hörlurarna måste ju föreses med ström.

232815[/snapback]

 

Men hur förses dom med ström då? Jag använder ju ett par vanliga hörlurar (standard iPodlurar) direkt in i ingången.. kontakterna på micken och lurarna är ju identiska..

 

det finns säkert ett enkelt och logiskt svar på det hela men frågar man inte får man inget veta... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga högtalare / hörlurar behöver förses med ström, om dom inte är aktiva då. Men det är ju fortfarande isåfall slutsteget som blir försett med ström och inte själva högtalaren. Man kan ju teoretiskt säga att högtalare ska matas med ström men med varierande frekvens och amplitut, dvs inte bara 230V/50Hz, dels blir det tokhögt och dels blir det väldigt tråkigt att lyssna på bara 50Hz.

 

En högtalare eller hörlur fungerar som en bakvänd dynamisk mik, sen finns det ju andra typer av mikar som kräver ström men som ändå inte ger starkare signal, men det hör inte riktigt hemma här.

Vill du ha upp en miksignal till line nivå så får du skaffa dig en mikförstärkare av något slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, då är jag med på noterna :)

 

Det hela beror alltså på att hörlurarna då blir en dynamisk mikrofon?

 

btw, vad innebär det att en mikrofon är dynamisk?

spelade i band tidigare som brukade prata om dynamiska mikrofoner, men jag bara höll med för att inte verka okunnig.. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...