Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern mikrofon


gugge100

Rekommendera Poster

Har detta med generatorprincipen att göra?

Dvs, rörelseengeri (ljudvibrationer mot hörluren) omvandlas till elektrisk energi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, då är jag med på noterna :)

 

Det hela beror alltså på att hörlurarna då blir en dynamisk mikrofon?

 

btw, vad innebär det att en mikrofon är dynamisk?

spelade i band tidigare som brukade prata om dynamiska mikrofoner, men jag bara höll med för att inte verka okunnig.. :blushing:

233098[/snapback]

En dynamisk mikrofon fungerar ganska exakt som en omvänd högtalare, dvs den behöver ingen extern matning med ström utan den fungerar som så att ett tunt membran sätts i svängning när man pratar in i miken, och det skapas pyttesmå elektriska signaler som först vidare till nästa grunka som då behöver vara en mikförstärkare som förstärker upp de pyttesmå elektriska signalerna till starkare signaler....typ. Jag är ingen jätteexpert :) Men dynamiska mikar är dom som är tåligast och minst känsliga för rundgång. Just för att man måste vara c:a minst 1dm från ljudkällan med dom annars tar dom knappt upp något. Man brukar säga att man måste käka upp miken, dvs du slickar konstant på den när du sjunger i den :)

Sen används dom ofta live till sång just för dom tål att slängas i backen några gånger innan dom går sönder ungefär. Även om man inte bör slänga dom i backen med vilje.

 

Den andra typen av vanliga mikar är kondensatormikar, där sitter det en konding i miken som kräver sk phantommatning på +48V. Membranet sätts lättare i svängning och tar upp mer av rummet. Tar även upp mer transienter och låter bättre i högre registret generellt sett. Vanligt live också som överhäng på trummor tex eller där miken sitter någorlunda still. Är mer känslig för rundgång eftersom man inte behöver vara lika nära miken.

Sen får man inte tappa dom i backen heller, då är risken stor att dom pajar.

 

Sen finns det även elektretmikar som fungerar ungefär likadant som kondingar. Och Bandmikrofoner som har ett "band" istället för membran, dom är ännu mer känsliga än kondingarna och tappar man den i backen är man kokt.

 

 

Har detta med generatorprincipen att göra?

Dvs, rörelseengeri (ljudvibrationer mot hörluren) omvandlas till elektrisk energi?

233236[/snapback]

Precis, sen om själva "omvandlingen" är så enkel som ett par kablar på var sida om membrandet på miken vet jag inte riktigt men skulle tro det. En högtalare skickar du ju in elektriska signaler i istället som gör att membranet / membranen sätts i svängning i samma takt som den elektriska signalen. Så kopplar du en högtalare till en mikförstärkarer så får du en dynamisk mik, men du får skrika ganska friskt för att lyckas sätta högtalarmembranet i svängning så att du får in nån signal överhuvudtaget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...