Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg Mac Mini


LaStrega

Rekommendera Poster

well.. nu har jag ju sagt det ialf =)

så vilken lösning borde vara enklast för mig? ska jag skippa iphoto? eller bara lägga in de färdigredigerade bilderna där för att ha att visa folk å så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Berätta gärna hur det går med minin i fortsättningen också...

det vore bra tråkigt om man bara rapporterade problem här...

hur känns det att arbeta med macen första dagen mm...

 

vi lyssnar gärna på vad du säger... (det är som en del,säger här... att äga en mac

är som att vara gift med den... så jag hoppas att din pojkvän inte tar illa upp

om du sitter vid macen istället för att umgås med honom :whistling: )

170990[/snapback]

 

Härligt! Tjejen hinner skriva 10 inlägg innan det är dags att flörta reda på hennes civilstånd...

Patetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte för några veckor sedan från pc till en mac mini 1,25GHz med 1gb Minne, men jag upplever den som otroligt seg ibland, segare än min 2 år gamla pc.. T.ex tar det 12-13 minuter att kopiera in en cd-skiva full med mp3/bilder. Att läsa in bilder med minneskortläsaren tar oxå mycket längre tid.

Och ibland är den jätteseg på att öppna program osv. Ska det vara såhär?

170799[/snapback]

 

Min mini rippar en CD på lite drygt 3 minuter.

 

Kopierar jag in filer från en cd tar det ca 5 minuter för 500MB. 12-13 minuter låter alltså lite långt. Nu hade jag ingen CD med så små filer som mp3:or, ju mindre filer desto mer tuggande på CD:n.

Men testa att rippa en vanlig musikCD i itunes. Tar det också lång tid, så är det nog något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

well.. nu har jag ju sagt det ialf =)

så vilken lösning borde vara enklast för mig? ska jag skippa iphoto? eller bara lägga in de färdigredigerade bilderna där för att ha att visa folk å så?

171047[/snapback]

Själv så eftersom jag redigerar i PS har jag ingen anledning att använda iPhoto, flyttar bara över mapparna fr kameran till datorn, efetrsom jag fotar RAW så har jag ingen nytta alls av iPhoto, sen när jag omvänt bilderna från RAW till DNG el vanliga .psd filer så är förhandsvisningen lika bra i Finder eller i PS filläsaren. (har en 350D :D)

 

Gick datorn bättre efter du reparerade skivbehörigheterna då? Jag tjötar om Panther eftersom en annan kille - el två - som hade väldiga photoshop-problem - och andra - löste de endast genom att nedgradera till panther, men det verkar vara turbetonat, många har inga problem alls med tigern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mini rippar en CD på lite drygt 3 minuter.

 

Kopierar jag in filer från en cd tar det ca 5 minuter för 500MB. 12-13 minuter låter alltså lite långt. Nu hade jag ingen CD med så små filer som mp3:or, ju mindre filer desto mer tuggande på CD:n.

Men testa att rippa en vanlig musikCD i itunes. Tar det också lång tid, så är det nog något fel.

171058[/snapback]

 

okey.. hur gör man det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så eftersom jag redigerar i PS har jag ingen anledning att använda iPhoto, flyttar bara över mapparna fr kameran till datorn, efetrsom jag fotar RAW så har jag ingen nytta alls av iPhoto, sen när jag omvänt bilderna från RAW till DNG el vanliga .psd filer så är förhandsvisningen lika bra i Finder eller i PS filläsaren. (har en 350D :D)

 

Gick datorn bättre efter du reparerade skivbehörigheterna då? Jag tjötar om Panther eftersom en annan kille - el två - som hade väldiga photoshop-problem - och andra - löste de endast genom att nedgradera till panther, men det verkar vara turbetonat, många har inga problem alls med tigern.

171061[/snapback]

 

ah, kul med en till som fotar =)

då kanske du kan tala om för mig om/vad jag behöver för att göra om RAW-filerna?

då skippar jag iphoto i fortsättningen!

 

 

Grejen är att den har ju inte varit seg hela tiden, utan bara ibland, så jag vet inte riktigt om det är bättre, men den har ialf inte segat sen dess så.. förhoppningsvis hände något =)

 

vad är panther igentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther (10.3) är föregångaren till Tiger. (10.4)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart dyker Petra upp här hoppas jag, hon kan det här med bildhantering :P

En hejare på Photoshop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panther (10.3) är föregångaren till Tiger. (10.4)

171068[/snapback]

 

ok.. men borde inte Tiger vara bättre liksom? känns som att det vore dumt att gå bakåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att Photoshop inte riktigt trivs i den randiga kostymen.

(Det är bara Jarting som gör det :P )

 

Det är möjligt att de jobbar med en uppdatering, under tiden har en del valt att backa ner igen till Panther.

Men nu har du ju köpt din med Tiger inmonterad, och då är det inte lönt att springa till stan och slänga upp 1200:- för ett "gammalt" program.

Det var bara de som haft kvar sina tidigare Pantherskivor som kunde "revertera" som det så fint heter..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. men borde inte Tiger vara bättre liksom? känns som att det vore dumt att gå bakåt?

171074[/snapback]

 

Tiger är en relativt ny version av OS X och bättre på det som Panther var bra på + en bunt nyheter. Det är ju så att system, program, dator och tillbehör möts ju i miljoner kombinationer och det går ju inte att gardera sig för att någon av dessa strular. Det är ju ofta så det blir. Uppgraderingar är ju "lagningar" av dessa missar.....

 

Många gånger kan lösningen vara så enkel som att ominstallera systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att Photoshop inte riktigt trivs i den randiga kostymen.

(Det är bara Jarting som gör det  :P )

 

Det är möjligt att de jobbar med en uppdatering, under tiden har en del valt att backa ner igen till Panther.

Men nu har du ju köpt din med Tiger inmonterad, och då är det inte lönt att springa till stan och slänga upp 1200:- för ett "gammalt" program.

Det var bara de som haft kvar sina tidigare Pantherskivor som kunde "revertera" som det så fint heter..

171079[/snapback]

 

Men jag har inte upplevt några problem med photoshop? eller är det det som gör att datorn blir seg? fast isånafall borde den vara det hela tiden när photoshop är igång?

 

och betala 1200:- för ett gammalt program känner jag verkligen inte för..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey.. hur gör man det då?

171062[/snapback]

 

Starta iTunes

Stoppa i en CD

Den börjar rippa automatiskt (om den inte gör det, tryck på knappen "Importer" uppe till höger i iTunes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har inte upplevt några problem med photoshop? eller är det det som gör att datorn blir seg? fast isånafall borde den vara det hela tiden när photoshop är igång?

 

och betala 1200:- för ett gammalt program känner jag verkligen inte för..

171082[/snapback]

 

Har du kollat så minnestilldelningen är ok i PS? Så inte PS snor för mycket minne för andra progg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att Photoshop inte riktigt trivs i den randiga kostymen.

(Det är bara Jarting som gör det  :P )

 

171079[/snapback]

:w00t::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta iTunes

Stoppa i en CD

Den börjar rippa automatiskt (om den inte gör det, tryck på knappen "Importer" uppe till höger i iTunes

171086[/snapback]

 

Alltså bara spela upp den? det gick på nån sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så minnestilldelningen är ok i PS? Så inte PS snor för mycket minne för andra progg?

171087[/snapback]

 

och hur kollar jag det..? (utgå ifrån att jag inte vet hur jag ska göra saker =P )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående USB, det är inte så att du anslutit USB 2.0-hubben till tangentbordet (USB 1.1)?

171114[/snapback]

 

nej jag har trådlöst och har inga usb-uttag i tangentbordet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trådlöst, inga uttag ens? Då kan man ju inte testa med sladd…

 

RAW, du behöver om du inte redan har det Adobe Camera RAW och Adobe DNG Converter, de ligger tillsammans i samma nedladdning:

http://www.adobe.com/support/downloads/pro...tform=Macintosh

sen beror det på ifall du har PS CS 1 el 2 vilken nedladdning du skall välja. Men eftersom du har en 300 undrar jag om inte PS skall funka ändå el redan har de här? Det är skillnad på 300 och 350 för PS 7 stöder 300:an men inte 350:an. Ja, det är krångligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså bara spela upp den? det gick på nån sekund.

171108[/snapback]

 

Nja, du ska importera den. Du måste nog ta en CD som du inte redan har importerat i iTunes.

(vad den gör när du importerar är att den läser in all musikdata och konverterar till mp3 tex)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabb hjälp!

 

med full skiva menar jag 700mb.

 

Jag läser av minneskorten i 2.0 minneskortläsare som sitter i en 2.0 hubb.

vart hittar jag "systeminformation"?

När jag sätter i minneskortet öppnas ju automatiskt iphoto så jag har importerat där (har många frågetecken kring iphoto men det kanske jag inte ska ta upp i den här tråden?)

 

när det gäller att öppna program kan det vara vilket som hellst, och det är inte alltid så, bara ibland. ibland har jag haft många igång och ibland inte så många (brukar ju ha igång åtminstånde itunes, firefox och msn)

170820[/snapback]

Lite mer tekniskt: Om du arbetar med stora mängder med filer, stora som små, så tar de så kallade "vnodes" slut, de som håller reda på filerna som OSX har temporärt lagrat i minnet för snabbare åtkomst. En lösning är då att öka antal vnodes om datorn har gott om minne, 512MB eller mer.

 

Det har postats lösningar här på MacWorld tidigare men här är det igen.

Öppna ett terminal-fönster (i "Verktygsprogram").

Om du är administratör så skriv "sudo pico /etc/rc" (utan dubbel-fnuttarna) för att redigera rc filen.

Efter echo "Starting virtual memory" så lägg till följande rad:

"sysctl -w kern.maxvnodes=$(echo $(sysctl -n hw.physmem) '33554432 / 2048 * 1024

+p'|dc)" (klipp & klistra in men skippa dubbel-fnuttarna)

Möjligtvis bör du hoppa över detta om du känner dig osäker.

 

En annan möjlighet är att cron-scripten inte fått chansen att köras om du stänger av datorn på kvällarna. Ladda hem OnyX t.ex. Den finns här:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070

Kör åtminstone "Maintenance": Daily, weekly och monthly.

 

En ytterligare möjlighet är att någon fil i Hemmamappen:Bibliotek:Cache är "trasig".

Är problemet tillräckligt störande så kan det vara en möjlighet att slänga allt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och hur kollar jag det..? (utgå ifrån att jag inte vet hur jag ska göra saker =P )

171110[/snapback]

 

Kolla under Photoshop/Preferences/Memory, se även bild. Med 1 GB minne kan du skriva in 60-70% å ändå ha skapligt kvar till annat.

post-363-1123060533.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under Photoshop/Preferences/Memory, se även bild. Med 1 GB minne kan du skriva in 60-70% å ändå ha skapligt kvar till annat.

171413[/snapback]

Oj, jag har 512MB och har ställt in 75%!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du ska importera den. Du måste nog ta en CD som du inte redan har importerat i iTunes.

(vad den gör när du importerar är att den läser in all musikdata och konverterar till mp3 tex)

171176[/snapback]

 

Det tar strax under 10 min för en skiva (ca 40 sekunder/låt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...