Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg Mac Mini


LaStrega

Rekommendera Poster

Bytte för några veckor sedan från pc till en mac mini 1,25GHz med 1gb Minne, men jag upplever den som otroligt seg ibland, segare än min 2 år gamla pc.. T.ex tar det 12-13 minuter att kopiera in en cd-skiva full med mp3/bilder. Att läsa in bilder med minneskortläsaren tar oxå mycket längre tid.

Och ibland är den jätteseg på att öppna program osv. Ska det vara såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar

Är det otroligt mycket bilder du har eftersom det tagit så lång tid?

 

Program ska inte ta lång tid att öppna, vad är det för program som tar lång tid.

 

Minneskortläsaren för mig jobbar snabbt.

Vilket program låter du sköta insamlingen?

 

Edit: med full skiva avser du förstås runt 600 MB...nja det ska inte ta så lång tid..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite småseg kan den nog upplevas, det är ju trots allt en low-end maskin.

 

Kopiera från cd: Den har en 24x läsare, så om jag räknar rätt skulle Minin teoretiskt kunna läsa en full CD på 4 minuter. Kopierar man småfiler så tar det nog betydligt längre tid. Jag har inte min mini här, men kan testa senare i dag och rapoprtera hur min beter sig.

 

Läsa från minneskort: Gör du det via usb? Kolla att läsaren inte har anslutit med USB1. Titta i "Systeminformation"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabb hjälp!

 

med full skiva menar jag 700mb.

 

Jag läser av minneskorten i 2.0 minneskortläsare som sitter i en 2.0 hubb.

vart hittar jag "systeminformation"?

När jag sätter i minneskortet öppnas ju automatiskt iphoto så jag har importerat där (har många frågetecken kring iphoto men det kanske jag inte ska ta upp i den här tråden?)

 

när det gäller att öppna program kan det vara vilket som hellst, och det är inte alltid så, bara ibland. ibland har jag haft många igång och ibland inte så många (brukar ju ha igång åtminstånde itunes, firefox och msn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminformation finns i verktygsmappen. (som i sin tur ligger i program-mappen)

Snabbvägen dit är kringla-skift-U

 

Där under Maskinvara finns info om USB. Kanske lite stökigt att hitta om du är ny på mac, men din läsare ska finnas med "Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek". Då är den inkopplad som USB2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabb hjälp!

 

med full skiva menar jag 700mb.

 

Jag läser av minneskorten i 2.0 minneskortläsare som sitter i en 2.0 hubb.

vart hittar jag "systeminformation"?

När jag sätter i minneskortet öppnas ju automatiskt iphoto så jag har importerat där (har många frågetecken kring iphoto men det kanske jag inte ska ta upp i den här tråden?)

 

när det gäller att öppna program kan det vara vilket som hellst, och det är inte alltid så, bara ibland. ibland har jag haft många igång och ibland inte så många (brukar ju ha igång åtminstånde itunes, firefox och msn)

170820[/snapback]

 

 

Observera att det sitter en ganska seg hårddisk i Minin vilket påverkar reaktionstiden jämfört med en vanlig stationär dator som har en snabbare hårddisk. Om hårddisken har gått i vila och ska vakna till så kan det kännas seegt innan programmet blippar fram. Kryssa ur rutan om hårddiskvila och se om det hjälper.

post-363-1122971445.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta?

(kanske ska tillägga att utöver att jag är nybörjare på mac så har jag rätt dålig koll på datorer rent allmänt.. =P)

 

 

 

USB-höghastighetsbuss:

 

Plats för värdstyrenhet: Inbyggd USB

Drivrutin för värdstyrenhet: AppleUSBEHCI

PCI-enhets-ID: 0x00e0

PCI-revisions-ID: 0x0004

PCI-tillverkar-ID: 0x1033

Bussnummer: 0x5b

 

USB2.0 Hub:

 

Version: 6.0b

Busström (mA): 500

Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek

Produkt-ID: 0x0605

Tillverkar-ID: 0x05e3

 

USB Storage Device:

 

Version: 1.00

Busström (mA): 500

Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek

Tillverkare: Generic

Produkt-ID: 0x3260

Serienummer: 20030903213338562

Tillverkar-ID: 0x0aec

 

USB Receiver:

 

Version: 25.00

Busström (mA): 500

Hastighet: Upp till 1,5 Mbit/sek

Tillverkare: Logitech

Produkt-ID: 0xc50e

Tillverkar-ID: 0x046d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att det sitter en ganska seg hårddisk i Minin vilket påverkar reaktionstiden jämfört med en vanlig stationär dator som har en snabbare hårddisk. Om hårddisken har gått i vila och ska vakna till så kan det kännas seegt innan programmet blippar fram.

170831[/snapback]

 

 

Okey.. innan jag skaffade min mini hade jag en bärbar på 2,4 ghz..

 

men det är inte när den varit i vila, det blir så närsomhellst. för en stund sedan hade jag detta igång: Itunes, msn, firefox, photoshop och shakespeer, sen skulle jag skicka över en grej på msn till en kompis och då verkade allt hänga sig totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det KAN vara så att det smartaste är att installera om systemet från skivan som medföljde.....

Fö så står det inte vilket OS du har. Vi skiljer på OS X 10.3 som kallas Panther och OS X 10.4 som kallas Tiger. Du bör ha någon av dem. Du hittar infon längst upp till vänster under äpplet "Om den här datorn". Har du 10.3.0 så bör du omgående ladda hem en nyare version för där kan felet ligga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB Storage Device:

 

  Version: 1.00

  Busström (mA): 500

  Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek

  Tillverkare: Generic

  Produkt-ID: 0x3260

  Serienummer: 20030903213338562

  Tillverkar-ID: 0x0aec

 

Denna biten är nog din kortläsare. Jag gissar att minneskortet kommer upp på skrivbordet som om det var en disk. Och ja, det ser OK ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del har haft problem med Tigern här så om du har en Panther liggande kanske du tjänar på att slänga in den istället. Fast börja med att kolla uppdateringen som Axelman skrev. De versioner som slutar på "0" följs alltid snabbt upp av en uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systeminformation finns i verktygsmappen. (som i sin tur ligger i program-mappen)

Snabbvägen dit är kringla-skift-U

 

Där under Maskinvara finns info om USB. Kanske lite stökigt att hitta om du är ny på mac, men din läsare ska finnas med "Hastighet: Upp till 480 Mbit/sek". Då är den inkopplad som USB2.

170824[/snapback]

Lättare att hitta under äpplet längst upp till vänster, välj "Om den här datorn" och sen trycka "Mer info…"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är detta rätt?

 

 

Systemprogramöversikt:

 

Systemversion: Mac OS X 10.4.2 (8C46)

Kernel-version: Darwin 8.2.0

Startenhet: Macintosh HD

Datorns namn: Martina Adolfssons Mac mini

Användarnamn: Martina Adolfsson (martinaadolfsson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser rätt ut, uppdaterad version av Tiger. Hittar du inget annat fel under felsökandet skulle det inte skada sen med att prova Panther.

 

Har du förresten kontrollerat/reparerat skivbehörigheter i Skivverktyg i Verktygsprogram-mappen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser rätt ut, uppdaterad version av Tiger. Hittar du inget annat fel under felsökandet skulle det inte skada sen med att prova Panther.

 

Har du förresten kontrollerat/reparerat skivbehörigheter i Skivverktyg i Verktygsprogram-mappen??

170921[/snapback]

Jag skulle inte slänga i panther. Personligen tycker jag Tiger flyter på bättre på G4:or, dock med brasklappen att Tiger mer än Panther kräver 512MB RAM... Men eftersom du har 1GB så ska inte det ha någon betydelse...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser rätt ut, uppdaterad version av Tiger. Hittar du inget annat fel under felsökandet skulle det inte skada sen med att prova Panther.

 

Har du förresten kontrollerat/reparerat skivbehörigheter i Skivverktyg i Verktygsprogram-mappen??

170921[/snapback]

 

testade att kontrollera skivbehörigheter, detta kom upp i textrutan:

 

Kontrollera behörigheter för ”Macintosh HD”

Bestämmer korrekta filbehörigheter

Vi använder särskilda behörigheter för filen eller katalogen ./Library/Widgets. De nya behörigheterna är 16877

Fel behörigheter på ./Library, ska vara drwxrwxr-t , de är drwxrwxr-x

Fel behörigheter på ./System/Library/Sounds/Submarine.aiff, ska vara -rw-r--r-- , de är -rwxrwxrwx

Fel behörigheter på ./private/var/log/secure.log, ska vara -rw------- , de är -rw-r-----

Vi använder särskilda behörigheter för filen eller katalogen ./usr/lib/php/build/acinclude.m4. De nya behörigheterna är 33060

 

Behörighetskontrollen slutförd

Behörigheterna har verifierats eller reparerats på den valda enheten.

 

 

 

 

tryckte även på reparera och då kom det här upp:

 

Reparerar behörigheter för ”Macintosh HD”

Bestämmer korrekta filbehörigheter

Vi använder särskilda behörigheter för filen eller katalogen ./Library/Widgets. De nya behörigheterna är 16877

Fel behörigheter på ./Library, ska vara drwxrwxr-t , de är drwxrwxr-x

Ägare och grupp korrigerade på ./Library

Behörigheter korrigerade på ./Library

Fel behörigheter på ./System/Library/Sounds/Submarine.aiff, ska vara -rw-r--r-- , de är -rwxrwxrwx

Ägare och grupp korrigerade på ./System/Library/Sounds/Submarine.aiff

Behörigheter korrigerade på ./System/Library/Sounds/Submarine.aiff

Fel behörigheter på ./private/var/log/secure.log, ska vara -rw------- , de är -rw-r-----

Ägare och grupp korrigerade på ./private/var/log/secure.log

Behörigheter korrigerade på ./private/var/log/secure.log

Vi använder särskilda behörigheter för filen eller katalogen ./usr/lib/php/build/acinclude.m4. De nya behörigheterna är 33060

 

Behörighetsreparation slutförd

Behörigheterna har verifierats eller reparerats på den valda enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tycker jag att programmet Bildinsamling är bättre att använda för att föra över bilderna från minneskorten.

Alla mina bilder samlar jag sedan i olika mappar i mappen Bilder som finns i Hem.

 

Öppna mappen Program, och du finner Bildinsamling

(Som du kanske märkt kan du sortera allt i Finder >Innehåll>Placera> Bokstavsordning)

 

Klicka på Bildinsamling, har du ingen kamera eller minneskortläsare ansluten får du ett meddelande om det, men det bryr du dig inte om just nu.

I Findermenyn under Bildinsamling finns inställningar.

Under Kamera kan du välja " När kamera ansluts, öppna Bildinsamling."

När du sedan nästa gång ansluter din kortläsare, eller kamera, så får du frågan var du vill att Bildinsamling ska lägga korten.

Har du då gjort mappar redo, för detta väljer du det.

 

Hur du lägger upp din sortering väljer du givetvis själv.

När du sedan vill att iPhoto skall "ta hand om dem" importerar man bara från den valda mappen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för snabb hjälp!

 

med full skiva menar jag 700mb.

 

Jag läser av minneskorten i 2.0 minneskortläsare som sitter i en 2.0 hubb.

vart hittar jag "systeminformation"?

När jag sätter i minneskortet öppnas ju automatiskt iphoto så jag har importerat där (har många frågetecken kring iphoto men det kanske jag inte ska ta upp i den här tråden?)

 

när det gäller att öppna program kan det vara vilket som hellst, och det är inte alltid så, bara ibland. ibland har jag haft många igång och ibland inte så många (brukar ju ha igång åtminstånde itunes, firefox och msn)

170820[/snapback]

 

Berätta gärna hur det går med minin i fortsättningen också...

det vore bra tråkigt om man bara rapporterade problem här...

hur känns det att arbeta med macen första dagen mm...

 

vi lyssnar gärna på vad du säger... (det är som en del,säger här... att äga en mac

är som att vara gift med den... så jag hoppas att din pojkvän inte tar illa upp

om du sitter vid macen istället för att umgås med honom :whistling: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan tycker jag att programmet Bildinsamling är bättre att använda för att föra över bilderna från minneskorten.

Alla mina bilder samlar jag sedan i olika mappar i mappen Bilder som finns i Hem.

 

Öppna mappen Program, och du finner Bildinsamling

(Som du kanske märkt kan du sortera allt i Finder >Innehåll>Placera> Bokstavsordning)

 

Klicka på Bildinsamling, har du ingen kamera eller minneskortläsare ansluten får du ett meddelande om det, men det bryr du dig inte om just nu.

I Findermenyn under Bildinsamling finns inställningar.

Under Kamera kan du välja " När kamera ansluts, öppna Bildinsamling."

När du sedan nästa gång ansluter din kortläsare, eller kamera, så får du frågan var du vill att Bildinsamling ska lägga korten.

Har du då gjort mappar redo, för detta väljer du det.

 

Hur du lägger upp din sortering väljer du givetvis själv.

När du sedan vill att iPhoto skall "ta hand om dem" importerar man bara från den valda mappen

170967[/snapback]

 

 

Tack! ska göra så, det låter som att det passar mig bättre =)

men behöver jag lägga in dem i iphoto över huvudtaget sen då? är det inte bättre att ha dem kvar där man lägger dom? eller vad är vitsen med iphoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna hur det går med minin i fortsättningen också...

det vore bra tråkigt om man bara rapporterade problem här...

hur känns det att arbeta med macen första dagen mm...

 

vi lyssnar gärna på vad du säger... (det är som en del,säger här... att äga en mac

är som att vara gift med den... så jag hoppas att din pojkvän inte tar illa upp

om du sitter vid macen istället för att umgås med honom :whistling: )

170990[/snapback]

 

 

*ler lite* det ska jag göra =)

har ingen pojkvän så jag kan spendera precis så mycket tid jag själv vill med min mini ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! ska göra så, det låter som att det passar mig bättre =)

men behöver jag lägga in dem i iphoto över huvudtaget sen då? är det inte bättre att ha dem kvar där man lägger dom? eller vad är vitsen med iphoto?

170994[/snapback]

 

Att köra iPhoto är ett enkelt sätt att hanskas med bilder. Du laddar in dem, hanterar dem och gör enkel bildbehandling. Du kan göra album via nätet som du får hemskickad i brevlådan mot en smärre peng. Det är ett enkelt universalverktyg för nybörjaren. Med en hobbykamera så är det bara att tuta och köra. Har du högre krav så väljer du andra program.

 

Många kamerafabrikanter, Nikon tex, har ett eget prog där man kan göra samma saker men har en annorlunda bilddatabashantering. Det är efter tycke och smak..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vitsen för mig med många mappar i Bilder, är att jag datummärker mina mappar, veckovis eller månadsvis mm.

Det händer ju att man tar många bilder av samma motiv, för att ha och gallra bland, därför tycker jag det är onödigt att dra in dem i iPhoto.

 

iPhoto är bra på många vis, köra Bildspel med egen vald musik till osv..

men då vill man ju bara ha "bra bilder" i bildspelet.

 

Skaffar du sedan en iPod Photo, så tankar man in sina bildspel till den, och spelar upp dem i TV...häftigt.. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där fattade jag inte..... det är ju bara att gallra ur bilder i iPhoto och släng in dem i ett album och köra bildspelet........ har du missat det eller har jag missat nåt....??? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köra iPhoto är ett enkelt sätt att hanskas med bilder. Du laddar in dem, hanterar dem och gör enkel bildbehandling. Du kan göra album via nätet som du får hemskickad i brevlådan mot en smärre peng. Det är ett enkelt universalverktyg för nybörjaren. Med en hobbykamera så är det bara att tuta och köra. Har du högre krav så väljer du andra program.

 

Många kamerafabrikanter, Nikon tex, har ett eget prog där man kan göra samma saker men har en annorlunda bilddatabashantering. Det är efter tycke och smak..........

171020[/snapback]

 

*hehe* Jag har en canon eos 300d, fotar väldigt mycket och det är photoshop som gäller för mig när jag redigerar.. =)

(smygreklam.. www.lastrega.se =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du inte skriver vad och hur du fotar så vet man ju inte vad du har för krav........ :)

 

Kollade din hemsida så nu vet jag... :w00t::w00t::w00t::w00t::w00t:

 

Smygreklam....

2IMG_2570%20(kopia).jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...