Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 2009 laddar inte


litenmalin
 Share

Rekommendera Poster

Min Macbook pro 2009 (17”)  har helt plötsligt slutat ladda. Laddaren lyser först grönt och blir sedan röd för att efter det slockna helt. Hur vet jag om det är macen eller laddaren? Vart får jag tag i ny laddare. Tack på förhand! Vänligen Malin Jimheart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Tack snälla för svar. Problemet är dock att macen är stendöd och totalt strömlös🙈

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, litenmalin säger:

Tack snälla för svar. Problemet är dock att macen är stendöd och totalt strömlös🙈

Ok. Det framgick inte av inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Axelman säger:

Ok. Det framgick inte av inlägget.

Nej, jag skulle så klart ha skrivit det. Jag ber om ursäkt för det🥰🙏🏼

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, litenmalin säger:

Tack snälla för svar. Problemet är dock att macen är stendöd och totalt strömlös🙈

Testa @Axelmans tips i alla fall. Det kan funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Testa @Axelmans tips i alla fall. Det kan funka.

Absolut😍, men måste få liv i burken först🙈 Nu lyser laddaren grönt igen helt plötsligt, men macen går fortfarande inte starta😞

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, litenmalin säger:

Absolut😍, men måste få liv i burken först🙈 Nu lyser laddaren grönt igen helt plötsligt, men macen går fortfarande inte starta😞

Ge det lite tid. Har du gjort som det står via länken till SMC? Du behöver inte vänta på något. SMC nollställs och det kontrollerar bland annat laddning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Ge det lite tid. Har du gjort som det står via länken till SMC? Du behöver inte vänta på något. SMC nollställs och det kontrollerar bland annat laddning.

Jag har testat nu men den är stendöd😞 Vågar jag ta bort batteriet?

9ECD1C09-52EB-447C-AE45-38B60858D29C.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, litenmalin säger:

Jag har testat nu men den är stendöd😞 Vågar jag ta bort batteriet?

9ECD1C09-52EB-447C-AE45-38B60858D29C.jpeg

Jag vet inte vad du vill uppnå men du kan ju börja med att koppla bort batteriet från logikkortet. Det ska man göra så fort man har öppnat upp datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Jag vet inte vad du vill uppnå men du kan ju börja med att koppla bort batteriet från logikkortet. Det ska man göra så fort man har öppnat upp datorn.

Det var ju nästa steg om inte dem första fungerade, MEN jag gjorde om de första stegen tre gånger och NUUUUUUU startade den😍😍😍😍 Jag har sagt det förut och jag säger det igen👉🏼 NI ÄR BÄST!!!! Tack snälla!!!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, litenmalin säger:

Det var ju nästa steg om inte dem första fungerade, MEN jag gjorde om de första stegen tre gånger och NUUUUUUU startade den😍😍😍😍 Jag har sagt det förut och jag säger det igen👉🏼 NI ÄR BÄST!!!! Tack snälla!!!

Jättekul! :skondans:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Axelman säger:

Jättekul! :skondans:

Ja😍🙏🏼

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan vara så att ditt batteri inte är OK längre och behöver bytas ut.

Är din dator mycket dammig invändig kan detta även vara ett tecken.

Har fått massor med gamla "häckar" att starta upp bara genom att borsta av logic-korten då damm faktiskt leder ström mellan lödpunkter och därigenom kan dra tjuvström som tömmer batteriet så datorn inte vill starta eller kortsluta så inte datorn inte startar då "startsignaler" från sensorer inte når fram.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Kan vara så att ditt batteri inte är OK längre och behöver bytas ut.

Är din dator mycket dammig invändig kan detta även vara ett tecken.

Har fått massor med gamla "häckar" att starta upp bara genom att borsta av logic-korten då damm faktiskt leder ström mellan lödpunkter och därigenom kan dra tjuvström som tömmer batteriet så datorn inte vill starta eller kortsluta så inte datorn inte startar då "startsignaler" från sensorer inte når fram.

Ja, den börjar ju bli till åren🙈 Hårddisken är bytt en gång så batteriet behöver som du säger kanske också bytas. Antar att ngn av er vet vart jag får tag på ett😁?

Tack snälla för hjälpen. Jag är inte här ofta, men de få gångerna jag är det så får jag alltid så fin hjälp🥰

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kommer du in i datorn - gå till "äpplet" / om den här datorn / systemrapport / ström och skicka gärna en screenshot över infon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Jag kanske har ett liggande.......kollar imorrn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Stereotypen säger:

Kan vara så att ditt batteri inte är OK längre och behöver bytas ut.

 

Det var min åtgärd nummer två efter att ha kört SMC. Är det original har det hängt med bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Stereotypen säger:

Kommer du in i datorn - gå till "äpplet" / om den här datorn / systemrapport / ström och skicka gärna en screenshot över infon.

 

20 timmar sedan, Stereotypen säger:

Kan vara så att ditt batteri inte är OK längre och behöver bytas ut.

Är din dator mycket dammig invändig kan detta även vara ett tecken.

Har fått massor med gamla "häckar" att starta upp bara genom att borsta av logic-korten då damm faktiskt leder ström mellan lödpunkter och därigenom kan dra tjuvström som tömmer batteriet så datorn inte vill starta eller kortsluta så inte datorn inte startar då "startsignaler" från sensorer inte når fram.

Jag lyckades ju igår, men idag skulle jag in i den igen och då är den död igen. Jag har gjort som jag gjorde igår men idag går inte det. Jag ska absolut försöka ta mig in i datorn och jag köper gärna batteriet av dig om du hittar det, för det är ju värt att testa. 
Tycker ändå att det är konstigt, för även om batteriet är slut så borde jag väl kunna starta den med laddaren🤔

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Inte säkert att den går att starta på bara laddaren.

 

Har du kopplat ifrån batteriet från logic-kortet - väntat ca 5 min - kopplat på batteriet och anslutit laddaren - fortfarande inget liv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Stereotypen säger:

Inte säkert att den går att starta på bara laddaren.

 

Har du kopplat ifrån batteriet från logic-kortet - väntat ca 5 min - kopplat på batteriet och anslutit laddaren - fortfarande inget liv?

Nej, för jag vågade inte skruva bort det. Ska jag testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kört ändå för skruvmejslar har jag gott om, men den där skruven går jag bet på😅🙈 Jag kanske tvingas till att lämna in min trotjänare till ngn annan den här gången trots allt. Har lite svårt att lita på att folk gör det dem ska bara🙈

A51B3872-3E97-4097-BB81-7358CE4E8AB3.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag hittade det som behövdes😂 Jag drog it den och nu ska jag bara få tillbaka den😅🙈

2B85A0C3-569F-44E8-91FF-8EE2A7BA37D7.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope! Inget händer här. Vart har jag närmsta PÅLITLIGA macverkstad runt Uppsala? Vet ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kan du se en A-kod på batteriet?

Jag hittade ett batteri - men jag tror det är till en 2010/2011.....(tyvärr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...