Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera avi-filer till iMovie10-projekt


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

2022-04-11 15:00, Telly82 säger:

Mpeg4 är ett format som lämpar sig för att lagra/distribuera den färdiga filmen. Det är INTE lämpligt för redigering.

 

2022-04-11 16:38, Alix säger:

Mp4 är väl det som Imovie vill ha och med tanke på att avi-filerna redan har h264 som videocodec är det bästa att konvertera enbart ljudet (om ens det behövs). På så vis bibehålls den redan komprimerade bildkvaliteten intakt. Jag gör sådant (byter container/kodar om ljud) i Ffworks, kostar inte så mycket. Handbrake kan bara koda om rubbet, så vitt jag förstår.

 

2022-04-11 21:23, Telly82 säger:

Det kan jag inte svara på.

Om det går på några sekunder så plockar den ut DV-videon ur behållaren utan konvertering.

Om det tar några (få) minuter så konverteras videon.

(Förutsatt att klippet är några minuter långt.)

 

Även om det är flera år sedan så är Handbrake ett gränssnitt/program som jag känner sedan tidigare - om än dock INTE alla dess features och inställningar. Så jag håller mig gärna i det, så länge det inte ger mig kvalitetsförluster i mitt videomaterial som jag skall redigera. Att det tar lite extra tid (och datorkraft) för en eventuell onödig del av konverteringen (Bild då) är inget problem för mig. Det tar inte många minuter för Handbrake att konvertera 10-60 minuters råmaterial ("DV/AVI"). 

Jag jobbar nog gärna också fortsatt i iMovie, av handhavar/kompetensskäl. 

Om jag tolkar all info jag samlat på mig så skall det vara check på ovan summering. 


Jag googlade mig f ö nu också fram till en sådan slutsats i annat användarforum, om där dock för Adobes produkter. 
"Negligerbar kvalitetsförlust" (via Handbrake) står det som synes. 

 

Skärmavbild 2022-04-13 kl. 09.58.46.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...