Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Importera avi-filer till iMovie10-projekt


TommyS
 Share

Rekommendera Poster

Tänkte börja jobba med ett par hemmavideo-projekt och då i iMovie (10.2.5).

 

Catalina (10.15.7).

 

På en extern hårddisk har jag ett antal filer som jag vill använda, bl a i filmformat .avi.
Stöter på patrull.

De syns i listan (när man valt Importera medier) men är "skuggade" och ej klickbara.

Antar att jag nu först behöver konvertera de filerna till annat filformat. 
Hur skall jag då göra för att undvika kvalitetsförlust?
Handbrake? Filformat? 

🤔

 

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 12.33.59.png

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med .avi är att .avi är en behållare. Man har ingen aning om vad behållaren innehåller. Möjligen kan man se det i Handbrake, Quicktime Player eller VLC.

I Handbrake kan du möjligen spara själva innehållet utan behållare och då får du ingen kvalitetsförlust. 

 

Har inte koll på vad iMovie 10 kan importera, så jag vet inte vad du ska konvertera till (om det blir nödvändigt). Det beror nog också på vad ditt övriga råmaterial (film) har för format och vad slutprodukten ska ha för format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
15 minuter sedan, Telly82 säger:

Problemet med .avi är att .avi är en behållare. Man har ingen aning om vad behållaren innehåller. Möjligen kan man se det i Handbrake, Quicktime Player eller VLC.

I Handbrake kan du möjligen spara själva innehållet utan behållare och då får du ingen kvalitetsförlust. 

 

Har inte koll på vad iMovie 10 kan importera, så jag vet inte vad du ska konvertera till (om det blir nödvändigt). Det beror nog också på vad ditt övriga råmaterial (film) har för format och vad slutprodukten ska ha för format.

 MPEG4 ter sig gångbart (och förhoppningsvis även bra) för iMovie10.

Default i Handbrake ser det ut som första skärmdumpen nedan. 

Video Codec: H.264 (x264).

 

Byter man (Video Codec) till MPEG-4 så ser det ut så som i den andra skärmdumpen nedan.

 

Jag gjorde ett konverteringstest med förstnämnda inställning. H.264 (x264).

Jämför filstorleken, i Finder. Något oroande (?).

Som AVI 14,12 GB.

1,55 GB som konverterad till MPEG-4. 

🤔

 

Ser också att man manuellt kan justera bl a Framerate - men har inte kunskap till att veta om det är något som jag bör pilla med. 

 

Huruvida någon av de synliga inställningarna (Handbrake) visar eller kan användas till att spara själva innehållet utan behållare, kan jag inte säga. 

 

Övrigt råmaterial kommer att ha samma förutsättningar. D v s i samma projekt/slutprodukt kommer det inte att blandas in råmaterial av annat filformat. 

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 14.43.37.png

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 14.43.54.png

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 14.44.06.png

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mpeg4 är ett format som lämpar sig för att lagra/distribuera den färdiga filmen. Det är INTE lämpligt för redigering.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Mpeg4 är ett format som lämpar sig för att lagra/distribuera den färdiga filmen. Det är INTE lämpligt för redigering.

OK. Hmmm.

 

Månne är Handbrake inte rätt verktyg för detta då. 

Där finns en output"variant" till ser jag, MKV File. 
Men det gör kanske ingen skillnad, vad gäller det jag nu pysslar med.

 

Du skrev ju att Man har ingen aning om vad behållaren innehåller. Möjligen kan man se det i Handbrake, Quicktime Player eller VLC.

 

Jag har VLC men ser ingen "Visa info" som kan ge svaret. Med Quicktime kan jag överhuvudtaget inte göra något med dessa filer, filmen "ej kompatibel". 

 

Betyder månne dead end. Eller nöja sig med MPEG4. 

😐

 

Annars hade du kanske något tips på för ändamålet bättre konverteringsprogram än Handbrake?

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 15.34.16.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, TommyS säger:

Annars hade du kanske något tips på för ändamålet bättre konverteringsprogram än Handbrake?

"Bättre" vet jag inte, med ffmpeg kan du kolla på.

https://ffmpeg.org/download.html#build-mac

...eller MPEG Streamclip:

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

"Bättre" vet jag inte, med ffmpeg kan du kolla på.

https://ffmpeg.org/download.html#build-mac

...eller MPEG Streamclip:

http://www.squared5.com/svideo/mpeg-streamclip-mac.html

OK, tack. 

 

Kan man man säga något om vilket filformat (ej MPEG4 då) som jag skall söka efter, eftersträva? Vad gäller output, konverteringen från avi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag höll på med iMovie så var det med iMovie 6 och video i standardupplösning. Då var det DV som gällde för redigering.

https://en.wikipedia.org/wiki/DV

 

Numera är det väl Prores som gäller.

https://support.apple.com/sv-se/HT209029

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mp4 är väl det som Imovie vill ha och med tanke på att avi-filerna redan har h264 som videocodec är det bästa att konvertera enbart ljudet (om ens det behövs). På så vis bibehålls den redan komprimerade bildkvaliteten intakt. Jag gör sådant (byter container/kodar om ljud) i Ffworks, kostar inte så mycket. Handbrake kan bara koda om rubbet, så vitt jag förstår.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det har ngn betydelse för den här tråden men jag konstaterade nu att det var mkt länge sedan som jag använde Handbrake - det var en gammal version jag hade.


Har nu uppdaterat och då ser det ut så som nedan. Under dess flik Summary.

 

Med Preset Fast 1080p30.

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 17.53.37.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Mp4 är väl det som Imovie vill ha och med tanke på att avi-filerna redan har h264 som videocodec är det bästa att konvertera enbart ljudet (om ens det behövs). På så vis bibehålls den redan komprimerade bildkvaliteten intakt. Jag gör sådant (byter container/kodar om ljud) i Ffworks, kostar inte så mycket. Handbrake kan bara koda om rubbet, så vitt jag förstår.

Om jag (med begränsad ämneskompetens) förstår dig rätt så är jag i det här fallet "hemma" i de befintliga filerna vad gäller Bild. Men att det (eventuellt) skulle kunna finnas en poäng i att i stället för att jobba med Handbrake, jobba i en mjukvara där jag skall göra om till MP4 (så som iMovie då verkar kräva) men enbart konvertera Ljud?

Detta i syfte att det med Handbrake annars finns en risk i att jag petar sönder Bild?

 

Eller menar du att det bara är onödigt, att konvertera både Bild och Ljud - och att jag av prestandaskäl (?) vid konverteringen skulle kunna göra detta smidigare genom att enbart hålla mig till Ljudkonverteringen? (D v s att det inte handlar om att Handbrake försämrar Bildkvalitén, utan att det just är overkill.)

 

🤔

Så som nedan ser det för övrigt ut under Audiofliken i Handbrake. Möjligt att välja under Codec som synes.

 

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 17.51.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, TommyS säger:

Om jag (med begränsad ämneskompetens) förstår dig rätt så är jag i det här fallet "hemma" i de befintliga filerna vad gäller Bild. Men att det (eventuellt) skulle kunna finnas en poäng i att i stället för att jobba med Handbrake, jobba i en mjukvara där jag skall göra om till MP4 (så som iMovie då verkar kräva) men enbart konvertera Ljud?

Detta i syfte att det med Handbrake annars finns en risk i att jag petar sönder Bild?

 

Eller menar du att det bara är onödigt, att konvertera både Bild och Ljud - och att jag av prestandaskäl (?) vid konverteringen skulle kunna göra detta smidigare genom att enbart hålla mig till Ljudkonverteringen? (D v s att det inte handlar om att Handbrake försämrar Bildkvalitén, utan att det just är overkill.)

 

🤔

Så som nedan ser det för övrigt ut under Audiofliken i Handbrake. Möjligt att välja under Codec som synes.

 

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 17.51.35.png

Svar ja, på både första och andra frågan. Ett redan komprimerat format blir bäst att inte röras alls. Det är dessutom onödigt att ägna tid och datorkraft åt att skapa en sämre film än nödvändigt. Att byta container och eventuellt koda om ljudet tar en bråkdel av tiden. Vad gäller dina möjligheter ber jag dig öppna en av dina avi-filer och ta fram informationen om kodekarna. Se dump:

 

dump.thumb.png.a68dcaad96243421141ba781794a10fb.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Svar ja, på både första och andra frågan. Ett redan komprimerat format blir bäst att inte röras alls. Det är dessutom onödigt att ägna tid och datorkraft åt att skapa en sämre film än nödvändigt. Att byta container och eventuellt koda om ljudet tar en bråkdel av tiden. Vad gäller dina möjligheter ber jag dig öppna en av dina avi-filer och ta fram informationen om kodekarna. Se dump:

 

 

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 19.01.18.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, TommyS säger:

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 19.01.18.png

Den är "DV" för PAL, dvs det TV-system vi har (haft?) i Sverige. Lämpar sig utmärkt för redigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, TommyS säger:

 

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 19.01.18.png

Jag ser att jag har missförstått tidigare inlägg (trött i skallen). Du har ett annat format än h264 i din avi. Du verkar ha DV-filer, alltså okomprimerat format från en handhållen DV-kamera. Då bör du redigera dessa som de är i ett videoredigeringsprogram som stöder detta, och sedan exportera filen i lämpligt format.

Ta en titt på OpenShot. Det är i alla fall gratis. Imovie är snyggt på många sätt, men inte lämpligt i ditt fall.

Redigerad av Alix
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Imovie är snyggt på många sätt, men inte lämpligt i ditt fall.

Varför inte?

Det var väl problem med iMovie '08 till och med '11 (alltså versionerna släppta 2008-2011), men inte från 10.0 (2013), väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Telly82 säger:

När jag höll på med iMovie så var det med iMovie 6 och video i standardupplösning. Då var det DV som gällde för redigering.

 

På tal om När jag höll på med iMovie, Telly82. 
Du kommer helt säkert ihåg tråden där vi var flera som diskuterade det här med Interlaced resp Progressivt och iMovieHD vs nyare iMovie-versioner (så som 10).
Jag ser att den är stängd, arkiverad, nu och inte öppen för fler inlägg. 
 
 
I mitt fall så tog videoredigerandet sedan ånyo ett (långt) stopp men den sista slutsatsen (för min del) där blev ju att de egna tester som jag gjorde visade på att det hos mig inte talade för att använda iMovieHD heller för Interlaced material .
Utan att iMovie10 snarare gav ett något bättre resultat. (Upprepar, bilägger, det resultatet här som pdf.)
Råmaterialet (videokamerafilm, mini-DV) var (är) importerat via iMovieHD.
 
Med de slutsatserna i hand så blir det såklart iMovie10 före i alla fall iMovieHD som blir mitt val när det nu (??) blir dags att ta nya tag med videoredigeringen.
Jag vill bara passa på att fråga dig - med tanke på att det förflutit sju år sen de senaste inläggen i den dialogen - om du senare kom till någon ytterligare egen slutsats? Gällande iMovieHD vs iMovie ”nyare”.

 

 

iMovieHD-importerat miniDV-mtrl, redigering i iMovie10 vs i iMovieHD.pdf

Redigerad av TommyS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Telly82 säger:

Varför inte?

Det var väl problem med iMovie '08 till och med '11 (alltså versionerna släppta 2008-2011), men inte från 10.0 (2013), väl?

Därför att Imovie vill bara hantera mp4. Om jag förstår saken rätt? Eller det kanske jag inte gör...

 

https://support.apple.com/sv-se/HT209029

 

--

 

Imovie HD 6 kunde som du skrev hantera DV-filer. Den kan till nöds funka åtminstone i Yosemite. Mer kan man läsa här:

 

https://robertharder.wordpress.com/2010/08/17/imovie-hd-available-here/

 

Där finns den även att ladda ned.

 

--

 

Med det så skriver jag inte mer om detta, är nog lite förvirrad.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, TommyS säger:

om du senare kom till någon ytterligare egen slutsats? Gällande iMovieHD vs iMovie ”nyare”.

Nej.

 

Jag har lagt ner filmandet och redigerandet. Om jag ska redigera en gammal film så kör jag iMovie 6 HD. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Alix säger:

Därför att Imovie vill bara hantera mp4. Om jag förstår saken rätt? Eller det kanske jag inte gör...

 

https://support.apple.com/sv-se/HT209029

Där står under "Följande video-, ljud-, stillbilds- och behållarformat är kompatibla med iMovie på Mac-datorer med macOS Catalina eller senare:"

"DV (inklusive DVCAM, DVCPRO och DVCPRO50)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, om jag förstår er/saken rätt...

 

Jag har DV-filer.

Men i AVI-behållare.

Vilket iMovie inte accepterar. (Uppenbarligen, för det går som sagt inte att importera dem nu.)

 

Så det jag med någon lämplig mjukvara, som då inte är Handbrake (?), skall göra är att plocka bort filerna ur AVI-behållaren.

 

Å där är då två av tipsen ffmeg respektive MPEG Streamclip.

 

Med dem kan man då göra det... och med det så är det då konvertering från avi till DV.

 

Korrekt? 🤔

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, TommyS säger:

Med dem kan man då göra det... och med det så är det då konvertering från avi till DV.

 

Korrekt? 🤔

 

Det kan jag inte svara på.

Om det går på några sekunder så plockar den ut DV-videon ur behållaren utan konvertering.

Om det tar några (få) minuter så konverteras videon.

(Förutsatt att klippet är några minuter långt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det kan jag inte svara på.

Om det går på några sekunder så plockar den ut DV-videon ur behållaren utan konvertering.

Om det tar några (få) minuter så konverteras videon.

(Förutsatt att klippet är några minuter långt.)

MPEG Streamclip funkar tyvärr inte. 

 

Vad gäller FFmpeg så verkar det komplicerat att installera det. Googling ger instruktionsvideo med en massa olika steg i Terminal.

Det var inte det du menade, antar jag.

 

🤔

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 23.40.07.png

Skärmavbild 2022-04-11 kl. 23.42.31.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte heller riktigt med på hur jag skall googla, för att hitta nästa steg/lösning...

 

DV AVI Catalina to DV

 

Eller vad...? 🤔🙄

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Jag ser att jag har missförstått tidigare inlägg (trött i skallen). Du har ett annat format än h264 i din avi. Du verkar ha DV-filer, alltså okomprimerat format från en handhållen DV-kamera. Då bör du redigera dessa som de är i ett videoredigeringsprogram som stöder detta, och sedan exportera filen i lämpligt format.

Ta en titt på OpenShot. Det är i alla fall gratis. Imovie är snyggt på många sätt, men inte lämpligt i ditt fall.

DV är väldigt komprimerat för bilden, ljudet lagras okomprimerat som PCM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...