Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Mac Mini M1 + skärm


gurra87
 Share

Rekommendera Poster

Sen var det något med nanoglas, 

8TB SSD och max minne, de andra tillägen minns jag inte mer än att det var en i9 CPU. Sa att den kostade över 80000kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, iMarc säger:

Att Intel går bort är helt fel. Ett exempel, min systerdotter jobbar inom filmproduktion. Under pandemin är hon tvungen att arbeta ganska mycket hemma och behövde därmed en ny kraftfull dator där allting ska vara kompatibelt och fungera. 
Ekonomiskt var det inget bekymmer men hon blev bestämt avrådd att skaffa en Mac med M1 chip. Så hon köpte för några månader sedan den sista modellen av iMac Intel. Kan tillägga att det handlar om professionell filmproduktion, och hon gör även redigeringar av musikvideos för hennes man som är gitarrist i en rockgrupp. 
Vad många inte vet är att många inom film, bild, musikbranchen etc har flera år gamla Macar och byter inte upp sig förrän det finns ett behov. 
Jag själv hade aldrig köpt en Mac mini med i stort sett noll möjligheter att uppgradera för så dyra pengar dessutom. 
Apple släpper troligen lite nyare Macar snart dessutom antar jag, och då sjunker priset säkerligen lite till på begagnad Intel. 

Trådstartaren deklarerar tydligt att han vill ha en lösning som håller mycket länge. Det gör att jag inte kan rekommendera Intel-baserad lösning. TS ska uppenbarligen göra enkla vardagliga saker som inte kräver bakåtkompabilitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, gurra87 said:

Kan sammanfatta tre möjliga alternativ:

  • Ny Mac mini M1 med 512 gb ssd, 16 gb ram + 27 tum 4k-skärm för totalt 15 000 kr
  • Ny iMac i5 27 tum 5k 512 gb ssd, 8 gb ram för 19 900 kr
  • Begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram för 10 500 kr

Vad tycker ni låter som ett klokast val?

Jag byter sällan datorer och vill ha något som håller länge. Min nuvarande iMac är från 2011..

Om du är beredd att betala 19 900 kr då skiljer det inte mycket mot en iMac (2021) 24" 512GB/8C 4.5K för 20 900 kr  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, gurra87 säger:

Jag köper argumenten helt o hållet.

 

Har dock lyckats få ned priset på en begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram till 9 500 kr. Känns väldigt lockande trots M1 och att få en splitter ny dator istället.. Samtidigt kluven till att köpa en snart fem år gammal dator.. Svårt..

Gör det inte. Du kommer ångra dig. Tänk lite framåt, intel kommer vara passé snart. Det du säger att du ska använda datorn till, så kommer du aldrig vara ens nära några kompatibilitets problem för att du kör M1.

 

Köp antingen en Mac mini M1 eller iMac. Dock springer ju pengarna iväg rätt rejält om du ska ha en iMac med samma specs som du kan få i mini. Den börjar ju på 16k med 256gb hdd och 8gb ram.

 

Medans Mini 11k med 256gb och 16gb ram (jo, du kommer vilja ha det om 3-5 år) och en vettig skärm t ex den jag länka ovan ligger på 2900kr. Gissar på att du använder samma tangentbord och mus som du har idag till din gamla iMac. Så du hamnar på 13,900kr. Sen kan du komplettera med extern hdd längre fram om det behövs. Vilket är billigare än att köpa 512gb hdd i Minin av apple. Du behöver inte så snabb läshastighet ändå för det du ska göra.

 

Kan rekommendera den här om du behöver fler ingångar till Minin. Hur du än vrider och vänder på det kommer du billigare undan med Mini + skärm än en iMac (ny) och då med mer ram i Minin. 

 

Att köpa en gammal iMac med intel och fusion drive borde inte ens vara ett alternativ...Som jag började inlägget med. Tänk framåt. Det blir bara dyrare att byta ut dator oftare, som du får göra med intel iMacen du hittade för 9,5k. Mini M1 kommer hålla längre garanterat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa M1 i dagens läge. Allt är integrerat och möjligheter att uppgradera är minimala, för lite I/O, inget stöd för Bootcamp, väldigt många program är inte kompatibla. Det enda positiva är snabbhet. 
Om man nu tittar på en mini i detta fall så räcker inte 8GB RAM eller den integrerade grafiken om man skulle få intresse av videoredigering, musikproduktion etc, spel är bara att glömma. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, iMarc säger:

Jag skulle inte köpa M1 i dagens läge. Allt är integrerat och möjligheter att uppgradera är minimala, för lite I/O, inget stöd för Bootcamp, väldigt många program är inte kompatibla. Det enda positiva är snabbhet. 
Om man nu tittar på en mini i detta fall så räcker inte 8GB RAM eller den integrerade grafiken om man skulle få intresse av videoredigering, musikproduktion etc, spel är bara att glömma. 
 

Är väl lite att ta i. Går att spela helt klart på den. Själv spelar jag Football Manager och det går snabbare och smidigare än någonsin. Sen finns det massor med folk på YouTube som testar tunga spel, det går helt ok om man inte kör i 4K och givetvis maxar alla inställningar. Sen är det ju inte en spelmaskin...

 

Vi kan ju bara gå efter vad TS efterfrågar och det är varken spelande, musik eller videoredigering.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar och bra argument.

 

Det blev slutligen en begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram för 9 500 kr.

 

Om några år vet jag om jag gjorde rätt eller fel..

 

Tror ändå att det är ett bra val sett till mina behov (och plånboken). Oavsett blir det ett lyft mot min tidigare iMac 2011..

 

Ha det fint alla!

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...