Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Mac Mini M1 + skärm


gurra87
 Share

Rekommendera Poster

Tänker slå till på en Mac Mini M1 men är osäker på utförande.

 

Har en gammal iMac sedan tidigare som används uteslutande till surf, office, lyssna på musik och streama.

 

Är inne på 8 GB ram med 512 HD. Är detta tillräckligt tror ni eller bör jag köra på 16 GB ram?

 

Likaså skärm. Vad rekommenderar ni där för mina behov? 27 tum och 4K hade varit riktigt nice..

 

Tack på förhand och god jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker med 8 GB RAM. Den nya ARM-tekniken är inte lika RAM-krävande som IBM/x86.

 

Edit: Fast det klart, är pengarna inget problem ska du förstås skaffa en med 16 GB RAM.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade gått på 16GB ram garanterat, du kan inte uppgradera det senare och 16GB kanske är overkill nu, men inte om 2-3 år. Kan varmt rekommendera en skärm från LG som bara fått fina reviews, speciellt med tanke på att den är riktigt billig. 27" med 4K. Har den själv och efter att ha gjort en del research på billigare skärmar, som ändå håller upp riktigt bra, så var denna självklar. 

 

LG 27UL-500W 

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5137154

Redigerad av Marooned
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, gurra87 säger:

Har en gammal iMac sedan tidigare som används uteslutande till surf, office, lyssna på musik och streama.

 

Så varför inte en ny iMac M1? Det suktar jag efter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

Så varför inte en ny iMac M1? Det suktar jag efter!

Jag hade helst velat ha en ny iMac M1 men priset springer iväg.. tyvärr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Marooned säger:

Jag hade gått på 16GB ram garanterat, du kan inte uppgradera det senare och 16GB kanske är overkill nu, men inte om 2-3 år. Kan varmt rekommendera en skärm från LG som bara fått fina reviews, speciellt med tanke på att den är riktigt billig. 27" med 4K. Har den själv och efter att ha gjort en del research på billigare skärmar, som ändå håller upp riktigt bra, så var denna självklar. 

 

LG 27UL-500W 

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5137154

Tack för tipset på skärm, ska kolla upp denna. 

 

16 GB ram känns som ett klokt val på sikt.. så tråkigt bara att priset springer iväg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, gurra87 säger:

Jag hade helst velat ha en ny iMac M1 men priset springer iväg.. tyvärr

Ok. God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, gurra87 säger:

Tack för tipset på skärm, ska kolla upp denna. 

 

16 GB ram känns som ett klokt val på sikt.. så tråkigt bara att priset springer iväg

Gå på mindre hårddisk. Köp en extern SSD hårddisk längre fram istället. Billigare, dock inte lika rent och snyggt kanske. Men så har jag alltid gjort. Samsung T5/T7 t ex iskarna är grymma och inte dyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Marooned säger:

Gå på mindre hårddisk. Köp en extern SSD hårddisk längre fram istället. Billigare, dock inte lika rent och snyggt kanske. Men så har jag alltid gjort. Samsung T5/T7 t ex iskarna är grymma och inte dyra.

Bara man tänker på att den interna disken i Minin läser över 2500 MB/s och skriver nästan lika fort men att T7 landar på 800-900 MB/s. Så anledningen till att det kostar dyrt med mer SSD i Minin är att den är ohyggligt snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Bara man tänker på att den interna disken i Minin läser över 2500 MB/s och skriver nästan lika fort men att T7 landar på 800-900 MB/s. Så anledningen till att det kostar dyrt med mer SSD i Minin är att den är ohyggligt snabb.

Japp, jag har mina program osv på interna och t ex bilder och sådant på externa. Samsung uppger dock 1050-1,100 MB/s för T7.

 

Allt är relativt, men för det OP ska använda sin dator till låter det inte som att den hastigheten är dålig.

Redigerad av Marooned
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Marooned säger:

Japp, jag har mina program osv på interna och t ex bilder och sådant på externa. Samsung uppger dock 1050-1,100 MB/s för T7.

 

Allt är relativt, men för det OP ska använda sin dator till låter det inte som att den hastigheten är dålig.

Jag talar om uppmätta siffror inte tillverkarnas överdrivna. 1000 MB/s är riktigt bra. Men om man inte vet om att disken i M1-or är 250% snabbare kan man ju bli besviken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat omvärdera min syn på vad gäller snabbhet. Varför köpa en M1 miniraket med få portar, 1 plats för RAM, snålt lagringsutrymme,  när man exempelvis istället kunde få en riktigt mäktig iMac Intel sista modellen med mycket större användningsområde och skärm ingår dessutom. Sen är det stora problem med kompatibiliteten av många programvaror fortfarande till M1 så många vill hellre ha Intel. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har börjat omvärdera min syn på vad gäller snabbhet. Varför köpa en M1 miniraket med få portar, 1 plats för RAM, snålt lagringsutrymme,  när man exempelvis istället kunde få en riktigt mäktig iMac Intel sista modellen med mycket större användningsområde och skärm ingår dessutom. Sen är det stora problem med kompatibiliteten av många programvaror fortfarande till M1 så många vill hellre ha Intel. 

Du har en poäng.. Jag har inte alls tänkt på det alternativet.. Ska verkligen överväga detta

 

Oavsett vad jag köper kommer det vara enorm skillnad mot min iMac 2011..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan sammanfatta tre möjliga alternativ:

  • Ny Mac mini M1 med 512 gb ssd, 16 gb ram + 27 tum 4k-skärm för totalt 15 000 kr
  • Ny iMac i5 27 tum 5k 512 gb ssd, 8 gb ram för 19 900 kr
  • Begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram för 10 500 kr

Vad tycker ni låter som ett klokast val?

Jag byter sällan datorer och vill ha något som håller länge. Min nuvarande iMac är från 2011..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en laptop?

En MacBook Air M1 är ju lika snabb som en MacMini eller iMac med M1

Det finns fina skärmar med inbyggd USB-hubb och laddning av datorn genom en enda kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, SirKnasen säger:

Varför inte en laptop?

En MacBook Air M1 är ju lika snabb som en MacMini eller iMac med M1

Det finns fina skärmar med inbyggd USB-hubb och laddning av datorn genom en enda kabel.

Det blir ett fjärde alternativ 😅

Har tänkt en mer stationär station, har inget behov av en bärbar men visst kan jag koppla in smidigt till en skärm så hade det också funkat.

 

Har du något förslag på skärm med inbyggd usb-hub?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, gurra87 säger:

Kan sammanfatta tre möjliga alternativ:

  • Ny Mac mini M1 med 512 gb ssd, 16 gb ram + 27 tum 4k-skärm för totalt 15 000 kr
  • Ny iMac i5 27 tum 5k 512 gb ssd, 8 gb ram för 19 900 kr
  • Begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram för 10 500 kr

Vad tycker ni låter som ett klokast val?

Jag byter sällan datorer och vill ha något som håller länge. Min nuvarande iMac är från 2011..

Om det ska hålla länge går allt med Intel bort. Apples M1 är oerhört mycket mer kraftfull och samtidigt mycket mer energisnål. Har betydelse nu när elpriset skenar.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus att Apple har bytt arkitektur på macOS och programmen i och med övergången. Så framtiden finns i Apples M1 och dess efterföljare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Axelman säger:

Plus att Apple har bytt arkitektur på macOS och programmen i och med övergången. Så framtiden finns i Apples M1 och dess efterföljare.

Jag köper argumenten helt o hållet.

 

Har dock lyckats få ned priset på en begagnad iMac 2017 i5 27 tum 5k, 1 tb fusion drive, 16 gb ram till 9 500 kr. Känns väldigt lockande trots M1 och att få en splitter ny dator istället.. Samtidigt kluven till att köpa en snart fem år gammal dator.. Svårt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, gurra87 säger:

Inte bra? Långsamt?

Nej respektive ja och förr eller senare krånglar det. En ganska stor operation krävs för att rätta till och byta till SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Intel går bort är helt fel. Ett exempel, min systerdotter jobbar inom filmproduktion. Under pandemin är hon tvungen att arbeta ganska mycket hemma och behövde därmed en ny kraftfull dator där allting ska vara kompatibelt och fungera. 
Ekonomiskt var det inget bekymmer men hon blev bestämt avrådd att skaffa en Mac med M1 chip. Så hon köpte för några månader sedan den sista modellen av iMac Intel. Kan tillägga att det handlar om professionell filmproduktion, och hon gör även redigeringar av musikvideos för hennes man som är gitarrist i en rockgrupp. 
Vad många inte vet är att många inom film, bild, musikbranchen etc har flera år gamla Macar och byter inte upp sig förrän det finns ett behov. 
Jag själv hade aldrig köpt en Mac mini med i stort sett noll möjligheter att uppgradera för så dyra pengar dessutom. 
Apple släpper troligen lite nyare Macar snart dessutom antar jag, och då sjunker priset säkerligen lite till på begagnad Intel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Att Intel går bort är helt fel. Ett exempel, min systerdotter jobbar inom filmproduktion. Under pandemin är hon tvungen att arbeta ganska mycket hemma och behövde därmed en ny kraftfull dator där allting ska vara kompatibelt och fungera. 
Ekonomiskt var det inget bekymmer men hon blev bestämt avrådd att skaffa en Mac med M1 chip. Så hon köpte för några månader sedan den sista modellen av iMac Intel. Kan tillägga att det handlar om professionell filmproduktion, och hon gör även redigeringar av musikvideos för hennes man som är gitarrist i en rockgrupp. 
Vad många inte vet är att många inom film, bild, musikbranchen etc har flera år gamla Macar och byter inte upp sig förrän det finns ett behov. 
Jag själv hade aldrig köpt en Mac mini med i stort sett noll möjligheter att uppgradera för så dyra pengar dessutom. 
Apple släpper troligen lite nyare Macar snart dessutom antar jag, och då sjunker priset säkerligen lite till på begagnad Intel. 

Vad exakt är orsaken till att hon blev avrådd en M1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, SirKnasen säger:

Vad exakt är orsaken till att hon blev avrådd en M1?

Kompatibilitetsproblem, problem med olika programvara de använder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...