Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allt som handlar om Apples M1 macar


ronny
 Share

Rekommendera Poster

En sak jag har undrat över med M1-macarna:

Har de annorlunda/effektivare användning av RAM?

För om man tittar på Macbook Air, Macbook Pro och Mac Mini så är max-RAM 16 GB, vilket verkar blygsamt mot exempelvis iMacens möjliga 128 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, KMN säger:

Har de annorlunda/effektivare användning av RAM?

Ja, det har de. Avhandlas bland annat här: https://www.howtogeek.com/701804/how-unified-memory-speeds-up-apples-m1-arm-macs/

 

”Apple is rethinking how components should exist and operate inside a laptop. With M1 chips in new Macs, Apple has a new “Unified Memory Architecture” (UMA) that dramatically speeds up memory performance.”

 

En normalanvändare behöver definitivt inte 16 GB.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, ronny säger:

Börjar du bli sugen på ny Mac? :) 

Jag för min del är helt obekymrad om OS på externa hårddiskar som ALLTID kommer att göra det enklaste och köra från den interna så som det är avsett, också för maximal prestanda. :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Börjar du bli sugen på ny Mac? :) 

Jag för min del är helt obekymrad om OS på externa hårddiskar som ALLTID kommer att göra det enklaste och köra från den interna så som det är avsett, också för maximal prestanda. :nerd:

Vi behövde en ny kategori 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ja, det har de. Avhandlas bland annat här: https://www.howtogeek.com/701804/how-unified-memory-speeds-up-apples-m1-arm-macs/

 

”Apple is rethinking how components should exist and operate inside a laptop. With M1 chips in new Macs, Apple has a new “Unified Memory Architecture” (UMA) that dramatically speeds up memory performance.”

 

En normalanvändare behöver definitivt inte 16 GB.

Tack för svar, Alix!

Kanske slött av mig att inte leta upp den informationen själv, men ni brukar alltid ha en jäkla koll här på forumet.

Plus att kanske någon annan också har undrat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

M1 är inte som eljest. :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

M1 är inte som eljest. :donjuan:

Precis ... den borde finnas här

 

84E37A84-86FC-4066-80EF-A3484BFEB988.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Imac och mini har båda funnits med såväl PPC som Intel. Mini nu med ARM. Samma kategori hela vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sant @Alix men den hårdvaran är numera pensionerad 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ronny säger:

Det är sant @Alix men den hårdvaran är numera pensionerad 

Intressant, för många Intelmacar är också pensionerade nu. Får inget stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
5 timmar sedan, KMN säger:

En sak jag har undrat över med M1-macarna:

Har de annorlunda/effektivare användning av RAM?

För om man tittar på Macbook Air, Macbook Pro och Mac Mini så är max-RAM 16 GB, vilket verkar blygsamt mot exempelvis iMacens möjliga 128 GB.

Vet inte om det är något man egentligen kan räkna på själv, men M1 innehåller runt 16 miljarder transistorer. Transistorer kan användas till att bygga själva processorkärnorna eller olika sorters minne. Vad gäller minne så kan man, förenklat, välja mellan snabbt (cache)minne som behöver många transistorer eller långsamt (vanligt RAM)minne som behöver få transistorer. Då Apple nu har "byggt en snabbare väg" mellan processor (med ovanligt många kärnor, totalt minst 31) och minne så förändras antagligen datorns optimala kiselfördelning.

 

De 4 snabba CPU-kärnorna har 320 KB L1-cache och delar på 12 MB L2-cache.

De 4 energieffektiva CPU-kärnorna har 192 KB L1-cache och delar på 4 MB L2-cache.

Intels i7-processorer (generation 11) har 80 KB L1-cache per kärna. Hos Intel ligger också RAM-minnet längre bort.

(Siffror från Wikipedia.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...