Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av ny skrivare


Anders Mellström
 Share

Rekommendera Poster

Anders Mellström

Har problem med min några år gamla bläckstråleskrivare. Utskrifterna blir ofta randiga eller så blir utskrifterna av dålig kvalitet rent generellt. Jag brukar använda skrivarens rengöringsfunktioner och då blir det bättre, ett litet tag, sedan blir utskrifterna usla igen. Jag använder inte skrivaren speciellt ofta och har fått höra att skrivarhuvudet då torkar varpå utskrifterna blir dåliga. Detta är ganska irriterande, att jag måste köra ett rengöringsprogram innan varje utskrift, bara för att jag inte använder skrivaren regelbundet.

Är det någon som är duktigt på skrivare som kan tipsa om skrivare/skrivartyper där jag inte får detta problem hela tiden? Skall jag kolla laser istället för bläckstråle? Annat som man bör tänka på?

Jag frågar här eftersom jag alltsom oftast upplever att de man frågar i elektronikaffären (de stora kedjorna) inte alltid är de experter som de utger sig för att vara. ?

 

Alla tips emottages tacksamt.

 

/Anders

Redigerad av Anders Mellström
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder annat bläck är original förstår jag om det blir ränder. Byt skrivhuvud om du kan och kör med original bläck. Annars köp en ny skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet... jag köpte laserskrivare som fungerar utmärkt. Jag har en laser- svart-vit och en färgskrivare.


Nackdelen är att färgutskrifter av foton blir dåliga. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just fotografier blir ju som sagt sämre med laserskrivare, men hur ofta skriver man ut foton? Vi gör det ibland, men foton vi ska spara är det egentligen bättre att beställa online, snabbt, ganska billigt (eget bläck är dyrt), och bättre kvalitet.

 

Så, laserskrivare ska man ha, det blir det för oss nästa gång. 

 

Jag tillhör dock stofilerna som skriver ut bilder på skivor så jag håller kvar i min gamla pixma-skrivare tills den verkligen dör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utskrifter känns som stenålder. Har själv inte skrivit ut något på säkert över tio år. För det lilla av pappersfoton jag kan behöva, några stycken under en femårsperiod, går jag hellre till butik. Sparat massor med stålar på så vis.

 

Är utskrifter ändå viktigt så är svartvita laserskrivare svårslagna i tillförlitlighet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, mikaellq säger:

Utskrifter känns som stenålder. Har själv inte skrivit ut något på säkert över tio år. För det lilla av pappersfoton jag kan behöva, några stycken under en femårsperiod, går jag hellre till butik. Sparat massor med stålar på så vis.

 

Är utskrifter ändå viktigt så är svartvita laserskrivare svårslagna i tillförlitlighet.

Ja, problemet är väl att många privatpersoner inte behöver så många utskrifter, vilket gör att bläcket hinner torka? Senast jag behövde en var när jag flög med Ryan air för många år sedan. Då skulle man fortfarande ha boardingcard av papper och jag insåg att det var dyrare att hämta dem på flygplatsen än att köpa en billig skrivare.

Med laser slipper man bläckproblemet.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Älskar min HP MFP281 multifunktions färglaser.

Det är minst lika dyrt med färgtoners till den som med färgpatroner till tidigare bläckstråleskrivare jag haft men den funkar direkt varje gång utan massa rengöringsprogram och kalibreringar stup i kvarten.

 

Pirattoners fungerar dock inte till min HP-skirivare har jag fått erfara. Efter någon firmwareuppdatering är det tydligen stopp för pirattoneners.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Köp en svartvit laserskrivare av märket Brother. Fool proof. Jag har haft en sådan sedan 2009. Får ff uppdateringar.

Den för en tusenlapp hade jag valt. Räcker. Får bra betyg dessutom. Fem tindrande stjärnor! :) 

 

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner/laserskrivare

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Köp en svartvit laserskrivare av märket Brother. Fool proof. Jag har haft en sådan sedan 2009. Får ff uppdateringar.

Jag håller med. Svartvit laser är bäst om man inte skriver ut foton och då är Brother det i särklass bästa valet för Mac. Lång livslängd och väldigt lite strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer in i hyllningskören om Brother. Har en M2020 som fungerat klanderfritt. Anledningen till att jag valde just den är för att toner kassetten är billig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör Brothers toners billigare är att de har en separat utbytbar trumma i sina skrivare.

Canon, HP och Samsung har trumman inbyggd i tonern.

(Finns säkert undantag hos samtliga tillverkare)

 

Finns väl fördelar och nackdelar med båda alternativen.

 

Scannerfunktion är riktigt skönt att ha även om det bara är några gånger per år :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Det som gör Brothers toners billigare är att de har en separat utbytbar trumma i sina skrivare.

Dessutom har jag aldrig behövt byta trumman, på drygt elva år. Har ändå skrivit ut en hel del under de åren. Flera tonrar har gått åt. Min har också multifunktion med skanner och kopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, SirKnasen säger:

.....

Scannerfunktion är riktigt skönt att ha även om det bara är några gånger per år :)

Har man en iPhone så är den inbyggda scannern i appen Anteckningar i iOS riktigt bra!

En stabil svart vit laserskrivare är ett bra tips. Usb till dator eller nätverk, wifi, AirPrint är olika möjligheter. Ska man bara skriva några dokument om året är väl usb till datorn enkelt, stabilt och inte så jobbigt koppla in. Slipper betala för funktioner som inte används.

Ska det vara ett fåtal färgfoton om året? Beställ hos fotolab.

Ska det vara fåtal färgrika dokument/affischer/brochyrer om året? Låt en reklamfirma eller liknande skriva ut. Brukar gå med mail eller usb-minne t ex

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde tidigare Canon bläckstråle skrivare och de har ärligt talat fungerat ganska bra men när de står i månader utan att användas så kommer de också att strula. Men det sista har det varit lite si och så med supporten för gamla skrivare från Canon.  

 

Skaffade laser för att kunna skriva ut arkivbeständiga dokument. Valde faktiskt också Brother med tanke på att pappas Samsung inte längre supportades för Mac och Brother verkade ha lång Mac support. Så långt har den fungerat bra. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga om hur välja skrivare. Är verkligen laserskrivna dokument åldersbeständiga? Det har dom inte varit medan bläck är det.

Min Canon skrivare MG6350 från 2013 började nyligen krångla med den mystiska felkoden 1403DSC01434.thumb.jpeg.0fd3f50dd09c217d64f7291478f9a12a.jpeg

 

Det fanns många råd på Youtube men också de med slägga av irritation. Och dit hör jag nu också. Det är något bagatellfel på skrivarhuvudet men det går inte att få någon hjälp att rätta till det. Canons Nordeuropa reparationsverkstad i Mölndal var oförstående avvisande. Så gammal skrivare!!! Den har fungerat alldeles utmärkt o visar inga tecken f öv att vara gammal. Det är nationalekonomisk skandal att inte kunna få hjälp. 

Jag vill gärna ha bläckstråle för arkivbeständighetens skull. Efter mycket vånda och omöjligheter att förstå vilken skrivare att välja. Det är en uppsjö att välja på och förmodligen fungerar alla på samma sätt som min från 2013 men har lite olika utsida. Testerna på nätet ger ingen logisk vägledning. Det är väl heller inte meningen ur tillverkarens eller säljarens synpunkt. Jag köpte en Canon TS8251 (etikettmetoden). Den fungerar precis som den gamla varje sig bättre eller sämre. 

Den gamla kommer jag att skänka till Servicecenter på Slottsskogsgatan i Gbg o hoppas någon fixare begriper att rätta till felet.  

Hoppas fler kan berätta om sina skrivarerfarenheter. Som det är nu, en slit o slängprodukt med mycket sofistikerad konstruktion, rimmar illa med ett hållbart samhälle  där resurserna skall räcka till många kommande generationer.   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Björn Åberg säger:

Är verkligen laserskrivna dokument åldersbeständiga? Det har dom inte varit medan bläck är det.

Jag är säker på att laserutskrifter är arkivbeständiga, medan det är si och så med bläckstråleutskrifter.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkivbeständighet

Citat

I Riksarkivets författningssamling definieras kraven för statliga myndigheter i fråga om tekniska krav för kopiatorer, laserskrivare, telefaxar m.m. senast i RA-FS 2012:8. Alternativ standard är ISO 11798. Sektionen för Informationslagring på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstituts avdelning för Kemi och Materialteknik tar varje år fram en förteckning över certifierad skrivmateriel där allt från papper och pennor till laserskrivare som certifierats att uppfylla kraven i Riksarkivets föreskrifter räknas upp.

(Min fetstil)

Notera avsaknaden av bläckstråleskrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag är säker på att laserutskrifter är arkivbeständiga, medan det är si och så med bläckstråleutskrifter.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Arkivbeständighet

(Min fetstil)

Notera avsaknaden av bläckstråleskrivare.

Det verkar ställas krav på vad som faktiskt kan sägas vara laserskrivare som ger arkivbeständiga laserutskrifter. Det talas om certifiering. Jag har ingen aning om vilka de är, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Björn Åberg säger:

....Jag vill gärna ha bläckstråle för arkivbeständighetens skull...

 

Se tidigare inlägg om Riksarkivet.

det finns certifiering för produkter som fyller kraven. Tidigare sp.se

se gammal artikel https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.322525/har-hittar-du-alla-skrivare-som-ger-arkivbestandiga-utskrifter

 

efter många klick kan du hitta aktuell lista på ri.se

en speciell lista bara för skrivarbläck finns. Här är listan för utrustning för enfärgad skrift

http://publiccert.extweb.sp.se/sv/Product/List/1091
Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där hann du före mig med några sekunder Sefr! Jag hade precis letat upp samma länk som du!

 

Kan tillägga då istället: Ursprungligen testades material av SP, Statens Provningsinstitut och listan över godkänt material publicerades alltid som som SFS (Svensk författningssamling) nr. 1 varje år. SP har bytt namn flera gånger, och heter alltså numera RI.SE.

 

Det har funnits, och kanske finns, bläckstråleskrivare som var godkända för arkivbeständig skrift, men jag har aldrig riktigt trott på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström

Tack för alla intressanta tips om ny skrivare. Färglaser är ju ganska kostsamt, skulle man annars kunna tänka sig en bläckstråleskrivare som kostar lite mer? Tror ni en sådan inte torkar på samma sätt som en billigare?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Anders Mellström säger:

.... Färglaser är ju ganska kostsamt, skulle man annars kunna tänka sig en bläckstråleskrivare som kostar lite mer? Tror ni en sådan inte torkar på samma sätt som en billigare?

Kostsamt? Vad är din gräns?

 Jag har en äldre HP färglaser, 10 år, 1000 utskrifter per tonersats. Per år inom min budget.

Här ett aktuellt exempel, under 2000 kr, 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/skrivare/laserskrivare/laserskrivare-farg/brother-farglaserskrivare-hl-l3210cw

Håller minst 10 år om du skriver sällan.

Bläck torkar..., dyrare skrivare, fler patroner, dyrare bläck. Skriv ofta, helst dagligen, inga problem med torka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Mellström
9 minuter sedan, sefr säger:

Kostsamt? Vad är din gräns?

 Jag har en äldre HP färglaser, 10 år, 1000 utskrifter per tonersats. Per år inom min budget.

Här ett aktuellt exempel, under 2000 kr, 

https://www.cyberphoto.se/foto-video/skrivare/laserskrivare/laserskrivare-farg/brother-farglaserskrivare-hl-l3210cw

Håller minst 10 år om du skriver sällan.

Bläck torkar..., dyrare skrivare, fler patroner, dyrare bläck. Skriv ofta, helst dagligen, inga problem med torka.

Ja, skrivaren är i sig inte så dyr, men det tillkommer ju toner på 2000:-. Eftersom jag skriver ut sällan så känns den investeringen inte värd. Kommer antagligen ta många år innan jag kommer upp i 1000 utskrifter.

Det är därför jag undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Anders Mellström säger:

Ja, skrivaren är i sig inte så dyr, men det tillkommer ju toner på 2000:-. Eftersom jag skriver ut sällan så känns den investeringen inte värd. Kommer antagligen ta många år innan jag kommer upp i 1000 utskrifter.

Det är därför jag undrar.

Hur tänker du nu?

I köpet ingår standardtoner, se beskrivningen, dubbelkolla med försäljare.

....Egenskaper:

  • Utskriftshastighet på upp till 18 sidor per minut
  • Papperskapacitet på 250 ark
  • Trådlös nätverksanslutning
  • Skriv ut direkt från din mobil eller surfplatta
  • 256 MB minne
  • Medföljande toner – Bk: 1 000 sidor*, CMY: 1 000 sidor vardera (*Den uppskattade patronmängden anges i enlighet med ISO/IEC 19752)

Om du skriver ut normalt täta dokument får du ut cirka 1000 ark.  När de är slut så behövs nya toner, men då kanske du köper ny skrivare som också innehåller toner. Priset då? ingen aning, kineserna kanske har dubbel lön mot oss då, men fabriken i Botswana kanske har låga totalkostnader. Eller så skriver Amazon ut åt dig och levererar med drönare samma dygn.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...