Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En gammal iMac 12,1 från 2011 - Startar EJ!


garretblake
 Share

Rekommendera Poster

Kunde inte låta bli att tacka ja till en sån fin Mac med aluminium chassi och allt.

Datorn har stått stilla och oanvänd ett antal år på grund av något som hände, som inte skulle hända. Den slutade fungera helt enkelt.

Programvaran som den var operativ på var OS X 10.9.5.

Undrar bara om det finns någon där ute som har en Startskivan eller har någon bra länk där man kan kanske få igång den igen.

Tips på vad man kan använda den till om man nu vill utnyttja den. Är denna Mac uppdaterings bar eller är det en Mac, som är som den är.

Och sedan byta ut den och ge bort den till någon annan, när man har vuxit ur den.

All kommentarer och tips och råd är mycket uppskattade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt problem på dessa är att grafikkortet slutar fungera och då startar inte datorn. Kan du starta datorn i Target mode? Om den startar i Target mode, kan det vara grafikkortet. https://www.youtube.com/watch?v=zkcTFHc179Q. Det är möjligt att ta ut grafikkortet och baka det i ugnen på 225 grader i 10,5 min. Det fungerar men man vet inte hur länge. Jag har själv bakat grafikkortet 2 gånger. Första gången höll det 2 år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den fysiskt är död kan man prova

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

EFTER man kollat att det inte är glappkontakt på nätsladden.... ;)

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Axelman säger:

Om den fysiskt är död kan man prova

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

EFTER man kollat att det inte är glappkontakt på nätsladden.... ;)

Och om den är psykiskt död... hur gör man då? ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, boevil säger:

Och om den är psykiskt död... hur gör man då? ?

Elchocker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, boevil säger:

Och om den är psykiskt död... hur gör man då? ?

Installerar om OS-et så klart! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, garretblake säger:

Den slutade fungera helt enkelt.

Utveckla.

Vad händer när du trycker på startknappen på baksidan av datorn när strömsladden är ansluten?

Kan du höra något från datorn när du trycker på knappen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla och tack för ert engangemang! Jag har uttryckt mig både dumt och klantigt.

Den går igång med hjälp av den vanliga rutinen men stannar i inloggningen, så att säga.

Jag tror att den behöver en startskiva eller något som gör att man kan ominstallera mjukvaran.

Det är vad jag har fått det förklarat från den som gav mig datorn.

Skulle verkligen vilja få igång den, men vet inte riktigt hur jag kan få tag i dess befintliga operativ system!

Vilket var  operativ på var OS X 10.9.5.

Finns det sådana skivor där ute i etern någonstans.

På den tiden installerade man ju operativsystemet från en CD skiva, till skillnad från idag då man är uppkopplad och får så gott som allt serverat via Applestore.

 

Any suggestions, gott folk?!?!?! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Hans Desser säger:

Ett vanligt problem på dessa är att grafikkortet slutar fungera och då startar inte datorn. Kan du starta datorn i Target mode? Om den startar i Target mode, kan det vara grafikkortet. https://www.youtube.com/watch?v=zkcTFHc179Q. Det är möjligt att ta ut grafikkortet och baka det i ugnen på 225 grader i 10,5 min. Det fungerar men man vet inte hur länge. Jag har själv bakat grafikkortet 2 gånger. Första gången höll det 2 år.

När du beskriver detta att baka grafikkortet trodde jag först att du skojade med mig. Jag har hört det någonstans för länge sedan men då trodde jag inte på det. Vad är det som händer när man utsätter det för 225 grader?

Kan man göra något alls med en iMAC? Jag trodde det var ett slutet chassi som kanske endast Apple tekniker kunde öppna med specialverktyg????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, garretblake säger:

Vad är det som händer när man utsätter det för 225 grader?

Tennlegeringarna som används i de felande lödningarna smälter vid 180–190 grader. Har man tur kopplar allt rätt efteråt.

 

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Tennlegeringarna som används smälter vid 180–190 grader. Har man tur kopplar allt rätt efteråt.

Jaha! Då förstår jag! Men är det inte lite gambling med detta? Det kan ju gå hur som helst?!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, garretblake säger:

Kan man göra något alls med en iMAC? Jag trodde det var ett slutet chassi som kanske endast Apple tekniker kunde öppna med specialverktyg????

Jadå. De är lite finurligt ihopskruvade. De första skruvarna sitter under glasrutan som i sig sitter fast med magneter.

 

TRYClBF1GnTXMyiU.huge

 

Guide: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, garretblake säger:

Jaha! Då förstår jag! Men är det inte lite gambling med detta? Det kan ju gå hur som helst?!?!?!

Det är helt riktigt. Gambling! :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en startbar USB-pinne/hårddisk via din MacBook Pro och testa, då får du svar om det är disken i iMacen eller om det är grafik-kortet som är paj.

 

Ibland är det samma symptom och ibland olika.

 

Kan du logga in från USB och datorn verkar fungera, är det disken som är trasig, kommer du inte till inloggningen - så är det grafik-kortet som är trasigt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, garretblake säger:

Jaha! Då förstår jag! Men är det inte lite gambling med detta? Det kan ju gå hur som helst?!?!?!

Om kortet redan är trasigt så kan det ju bara bli bättre. Jag menar antingen är det fortfarande trasigt eller så har en liten spricka i en lödning lagat sig och kortet fungerar igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Om kortet redan är trasigt så kan det ju bara bli bättre. Jag menar antingen är det fortfarande trasigt eller så har en liten spricka i en lödning lagat sig och kortet fungerar igen.

Återigen! KAN man öppna en iMac eller måste man skicka in den till en Apple verkstad?

Jag startade just precis upp Macen. Snabb på att starta sig och uppstarts ljudet fungerade och läs som det skulle, den ville att jag skulle aktivera musen och tangentbordet, vilket jag gjorde och sedan kommer det upp ett fönster. I det fönstret (överst) står det OS X VERKTYGSPROGRAM.

Där finns det 4 olika alternativ;

• Återskapa från en Timemachine - säkerhetskopia. 

• Ominstallera MAC OS X

• Skivverktyg - att reparera eller återskapa en skiva.

• Sök hjälp på nätet.

 

Dessa alternativ har prövats men ingenting händer enligt den förre ägaren.

 

Anyone???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Jadå. De är lite finurligt ihopskruvade. De första skruvarna sitter under glasrutan som i sig sitter fast med magneter.

 

TRYClBF1GnTXMyiU.huge

 

Guide: https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+21.5-Inch+EMC+2428+Hard+Drive+Replacement/5954

HÄFTIGT!!!!!! Kan man tänka sig! Jag är imponerad!!!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Axelman säger:

Om den fysiskt är död kan man prova

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

EFTER man kollat att det inte är glappkontakt på nätsladden.... ;)

Länken du angav fungerade inte, tyvärr! "Missing link" stode det bara!

Vad är SMC för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Alix säger:

Hur man skapar en startbar installerare på en USB-sticka:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Det är High Sierra som gäller för den modellen.

Helt otroligt! Det finns ju en massa förgångna Mac OS system att hämta. Jätte impad!

Vill bara säkerställa en sak;

När man ladder ner det gamla operativsystemet, vill den inte då installera den på min befintliga Mac?, eller kan man välja att systemet lägger sig på en extern HD, som en USB sticka?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, garretblake säger:

Helt otroligt! Det finns ju en massa förgångna Mac OS system att hämta. Jätte impad!

Vill bara säkerställa en sak;

När man ladder ner det gamla operativsystemet, vill den inte då installera den på min befintliga Mac?, eller kan man välja att systemet lägger sig på en extern HD, som en USB sticka?

Jag vet inte vad din befintliga mac har för slags operativsystem, men om installeraren öppnar sig kan du stänga ned den. Och sedan göra en USB-sticka enligt anvisningarna.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Alix säger:

Hur man skapar en startbar installerare på en USB-sticka:

https://support.apple.com/sv-se/HT201372

 

Det är High Sierra som gäller för den modellen.

Och så vill jag tacka dig personligen Alix som ger så specifika kunskaper och ideér. Du serverar upp allting väldigt lättförståeligt och generöst. Är du en Moderator? Om inte så är det dax. Jag röstar verkligen på dig!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Jag vet inte vad din befintliga mac har för slags operativsystem, men om installeraren öppnar sig kan du stänga ned den. Och sedan göra en USB-sticka enligt anvisningarna.

Tack igen Alix. Going through the procedures as we speak.....

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, garretblake säger:

Återigen! KAN man öppna en iMac eller måste man skicka in den till en Apple verkstad?

Jag startade just precis upp Macen. Snabb på att starta sig och uppstarts ljudet fungerade och läs som det skulle, den ville att jag skulle aktivera musen och tangentbordet, vilket jag gjorde och sedan kommer det upp ett fönster. I det fönstret (överst) står det OS X VERKTYGSPROGRAM.

Där finns det 4 olika alternativ;

• Återskapa från en Timemachine - säkerhetskopia. 

• Ominstallera MAC OS X

• Skivverktyg - att reparera eller återskapa en skiva.

• Sök hjälp på nätet.

 

Dessa alternativ har prövats men ingenting händer enligt den förre ägaren.

 

Anyone???

 

 

Vad menas med "inget händer" ?

Är det exakt vad du skriver? Att datorn inte reagerar över huvud taget när du klickar på skivverktyg eller Ominstallera MacOS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, garretblake säger:

Tack igen Alix. Going through the procedures as we speak.....

Hej igen Alix!

Detta kommer upp på skärmen; hur skall jag fortsätta?

Skärmavbild 2020-08-05 kl. 20.08.25.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...