Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En gammal iMac 12,1 från 2011 - Startar EJ!


garretblake
 Share

Rekommendera Poster

4 minuter sedan, garretblake säger:

Hej igen Alix!

Detta kommer upp på skärmen; hur skall jag fortsätta?

Skärmavbild 2020-08-05 kl. 20.08.25.png

Du klickar på knappen ”Hämta”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Du klickar på knappen ”Hämta”.

Den hämtar nu! Var lägger det sig? vet du det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, SirKnasen säger:

Vad menas med "inget händer" ?

Är det exakt vad du skriver? Att datorn inte reagerar över huvud taget när du klickar på skivverktyg eller Ominstallera MacOS X?

Om man väljer Ominstallera MAC OS X så måste jag ha en CD Skiva skulle jag tro. Den har jag inte.

När jag går in på skivverktyg är allt gråmarkerat och jag kan inte välja något aktivt så att jag kan gå vidare med att göra nånting.

Time Machine alterntivet kammar jag hem noll där med på grund av att datorn står och tuggar och kan inte hitta något.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Stereotypen säger:

Lägger sig i Program-mappen.

Tack Stereotypen. Det uppskattas. Därefter är det väl bara att lägga den på en USB Sticka, väll????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, garretblake säger:

Om man väljer Ominstallera MAC OS X så måste jag ha en CD Skiva skulle jag tro. Den har jag inte.

När jag går in på skivverktyg är allt gråmarkerat och jag kan inte välja något aktivt så att jag kan gå vidare med att göra nånting.

Time Machine alterntivet kammar jag hem noll där med på grund av att datorn står och tuggar och kan inte hitta något.....

Nej det behövs ingen CD.

Datorn återställs via återställningspartionen du precis startat eller via Internet.

Återställning av 10.9.5 kan dock kräva ett Apple ID som en gång i tiden har köp Mac OS X 10.9 Maverick.

 

Du har förvisso fått instruktioner att ladda hem och skapa en installations USB för macOS 10.13 High Sierra som inte kräver ett Apple ID. Använd detta istället.

 

I skivverktyget bör du se datorns interna hårddisk och dess partioner. Systempartionen heter Macintosh HD om ingen döp om den. Markera denna partion och välj att du vill kontrollera/reparera skivan

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, garretblake säger:

Länken du angav fungerade inte, tyvärr! "Missing link" stode det bara!

Vad är SMC för något?

Apple har bytt sida. Rätt länk:

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

...

"Om SMC

Systemhanteraren hanterar beteenden relaterade till dessa funktioner:

Ström, inklusive strömbrytaren och ström till usb-portarna

Batteri och laddning

Fläktar och andra värmehanterande funktioner

Indikatorer eller sensorer, bland annat indikatorlampor (för vilolägesstatus, batteristatus, med mera), rörelsedetektor, sensor för omgivningsljus och tangentbordets bakgrundsbelysning

Beteende när du öppnar och stänger locket på en bärbar dator"

...

Så är Macen stendöd KAN en återställning av SMC lösa detta.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, garretblake säger:

 

Skulle verkligen vilja få igång den, men vet inte riktigt hur jag kan få tag i dess befintliga operativ system!

Vilket var  operativ på var OS X 10.9.5.

Finns det sådana skivor där ute i etern någonstans.

På den tiden installerade man ju operativsystemet från en CD skiva, till skillnad från idag då man är uppkopplad och får så gott som allt serverat via Applestore.

 

Any suggestions, gott folk?!?!?! 

Från och med 10.7 körs all in och ominstallation via nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...