Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ta bort animerade effekter för imessage, iPhone 6, iOS 12.4.4?


Magnus Wiklund
 Share

Rekommendera Poster

Magnus Wiklund

 

Hej

 

Kan man ta bort/inaktivera funktionen på imessage i iPhone 6, iOS 12.4.4, som innebär att - utan att man har begärt det - det kommer upp olika typer av animerade effekter som man tvingas välja innan man t.ex. svarar på ett meddelande? 

 

Se bifogad bild och denna länk:

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3d4cb79c9/12.0/ios/12.0

 

Finns det ingen funktion under meddelanden där man tar bort inaktiverar alla dessa effekter om man t.ex. av olika skäl endast vill använda sig av vanlig text. Det är ju hela grundfilosofin med iPhone normalt sett att den är enkel, logisk och mycket användarvänlig och att man enkelt kan välja vad man föredrar för funktioner som är aktiverade. 

 

Tack på förhand för info och råd. 

 

Med vänlig hälsning,

Magnus

Skärmavbild 2020-01-18 kl. 21.22.43.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte är möjligt, Apple vet som vanligt vad som är bäst för oss. Du får be folk som skickar sådant att avstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Alix säger:

Det tror jag inte är möjligt, Apple vet som vanligt vad som är bäst för oss. Du får be folk som skickar sådant att avstå.

Nej avsändaren av iMessage vet vad som är bäst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av imessage och ta emot bara sms istället så löser det sig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, polken säger:

Stäng av imessage och ta emot bara sms istället så löser det sig. 

Fast jag har funktionen i SMS också.

 

826BA4F1-D5BD-45FB-87D6-3BDA9A43AF26.thumb.png.fbeb57ccd6af140c578904c39df05d84.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Fast jag har funktionen i SMS också.

 

826BA4F1-D5BD-45FB-87D6-3BDA9A43AF26.thumb.png.fbeb57ccd6af140c578904c39df05d84.png

Omöjligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Omöjligt

Varför får jag upp alternativet då? Jag ska erkänna att jag inte har testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Varför får jag upp alternativet då? Jag ska erkänna att jag inte har testat.

Bra fråga. Testa att skicka till någon. På Apple supportsida är kravet imessage

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, lappen71 säger:

Bra fråga. Testa att skicka till någon. På Apple supportsida är kravet imessage

Det fungerar! På sätt och vis iallafall... Om jag väljer ”smäll” så står det ”(skickat med smäll)” efter texten i smset. ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Magnus Wiklund säger:

… det kommer upp olika typer av animerade effekter som man tvingas välja innan man t.ex. svarar på ett meddelande? 

Du vill alltså slippa detta steg när du själv skickar meddelanden, inte när andra skickar meddelanden till dig?

 

I så fall ska du trycka kort på pilen för att skicka meddelandet. Om du trycker länge får du upp alternativ för animering. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattis.se säger:

Du vill alltså slippa detta steg när du själv skickar meddelanden, inte när andra skickar meddelanden till dig?

 

I så fall ska du trycka kort på pilen för att skicka meddelandet. Om du trycker länge får du upp alternativ för animering. 

Nej tvärsom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är avsändaren som bestämmer. Och om avsändaren skickar ett MMS (ett SMS med multimediainnehåll, föregångaren till iMessage) så tas det emot som ett MMS. Samma med mejl, om en avsändare skickar ett HTML-mejl till mig istället för ren text så tas mejlet emot. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Wiklund
7 timmar sedan, lappen71 säger:

Nej tvärsom

 

7 timmar sedan, Mattis.se säger:

Du vill alltså slippa detta steg när du själv skickar meddelanden, inte när andra skickar meddelanden till dig?

 

I så fall ska du trycka kort på pilen för att skicka meddelandet. Om du trycker länge får du upp alternativ för animering. 

Mattis, tack! 

 

Detta löste problemet. Precis som du skriver måste man "dutta"/klicka endast ett kort ögonblick på "skicka pilen", annars kommer de animerade alternativen upp. I detta fall gäller det en iPhone 6, som inte har 3D Touch. 

 

Apple skriver i sin supporttext: "(håll på skickaknappen  modeller utan 3D Touch)"

 

https://support.apple.com/sv-se/guide/iphone/iph3d4cb79c9/12.0/ios/12.0

 

Tack alla för snabba svar. 

 

Ärendet och frågan avslutas härmed. 

 

Med vänlig hälsning,

Magnus

 

IMG_2661.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Haha, jag fattade inte problemet. Bra gjort där, @Mattis.se!

Tack! Känns rätt bra, haha. ? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Magnus Wiklund säger:

Detta löste problemet. Precis som du skriver måste man "dutta"/klicka endast ett kort ögonblick på "skicka pilen", annars kommer de animerade alternativen upp. I detta fall gäller det en iPhone 6, som inte har 3D Touch. 

Skönt att det löste sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...