Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avstängd medlem som återkommer


Alix
 Share

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, iMarc säger:

Är det ens möjligt om användaren använder VPN? Det går ju att få en ny ip-adress hur många gånger som helst, och även byta land. Vem är användaren?

Ointressant givet ämnet som är policy.

 

Man kan bara få ny IP (v4) - adress ca 4,3 miljarder gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ointressant givet ämnet som är policy. ...

Tja, jag vet inte just om vi får något svar vad gäller policy, så ordet är fritt vad gäller eventuella lösningar på ett hypotetiskt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

ordet är fritt vad gäller eventuella lösningar på ett hypotetiskt problem.

Logga in med Bank-ID eller annan säker identifiering borde kunna vara ett sätt.

(Har för mig att en dagstidning funderade på det för att komma tillrätta med hatkommentarerna på deras hemsida. Har nog inte hört hur det gick.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, Telly82 säger:

Logga in med Bank-ID eller annan säker identifiering borde kunna vara ett sätt.

(Har för mig att en dagstidning funderade på det för att komma tillrätta med hatkommentarerna på deras hemsida. Har nog inte hört hur det gick.)

Jo, det finns en tjänst som heter Ifrågasätt. Borås Tidning har den.

 

https://signup.ifragasatt.se/#load

 

303646699_dump2.png.e80ad7945dce0be60cf646ed801fae77.png

 

1656342486_dump3.png.135dc6f89d144825aa9e446748c49afe.png

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har med intresse läst igenom tråden och funderar rent allmänt om vad som gör att man skall stänga av den aktuelle personen? Finns det policy för detta? Tycker det är rätt "högt i tak" här i vanliga fall och skall man bli avstängd måste personen gjort några riktiga grodor. Typ hotat folk eller vad det kan vara. 

 

Hade varit intressant att höra vad det som gör att ngn riskerar avstängning.

 

Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Peter 99 säger:

Hej,

Har med intresse läst igenom tråden och funderar rent allmänt om vad som gör att man skall stänga av den aktuelle personen? Finns det policy för detta? Tycker det är rätt "högt i tak" här i vanliga fall och skall man bli avstängd måste personen gjort några riktiga grodor. Typ hotat folk eller vad det kan vara. 

 

Hade varit intressant att höra vad det som gör att ngn riskerar avstängning.

 

Peter

Blir man avstängd sen tidigare pga otrevligt beteende ska man väl inte bara kunna skapa ett nytt konto som inget har hänt?

Personen i fråga har haft minst 5 olika konton,enligt sig själv 15-20,som alla blivit avstängda. Ett beteende som återfinns på andra forum. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Peter 99 säger:

funderar rent allmänt om vad som gör att man skall stänga av den aktuelle personen? Finns det policy för detta?

Personen i fråga blir otidig och utför grova personangrepp. I så måtto är det inget konstigt att personen blir avstängd. Då är det mer oklart hur man ska hantera att personen ifråga återkommer som medlem i annan skepnad. Det har skett ett flertal gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Blir man avstängd sen tidigare pga otrevligt beteende ska man väl inte bara kunna skapa ett nytt konto som inget har hänt?

Personen i fråga har haft minst 5 olika konton,enligt sig själv 15-20,som alla blivit avstängda. Ett beteende som återfinns på andra forum. 

Självklart håller jag med dig Lappen71. Det kan inte tolereras att man är otrevlig så det är rätt att stänga av personen. Är han med i andra forum också? Och är det samma beteende där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Alix säger:

Personen i fråga blir otidig och utför grova personangrepp. I så måtto är det inget konstigt att personen blir avstängd. Då är det mer oklart hur man ska hantera att personen ifråga återkommer som medlem i annan skepnad. Det har skett ett flertal gånger.

Då förstår jag. Personangrepp hör inte hemma på ngt forum öht. Det svåra är väl att verkligen stänga ute personen. För som du skriver så tar han ett nytt namn och blir medlem igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag tolkar reglerna så hjälper det inte att byta användarnamn om du blir avstängd.

 

  • Du blir medlem i egenskap av privatperson. Om du önskar gå med som företagsanvändare, kontakta MacWorlds redaktion.
  • Brott mot forumreglerna kommer att medföra konsekvenser i form av varning, tillfällig avstängning och vid upprepad förseelse permanent avstängning.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Hummel säger:

Som jag tolkar reglerna så hjälper det inte att byta användarnamn om du blir avstängd.

Nej, men det gör det svårare att bli ertappad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Peter 99 säger:

Självklart håller jag med dig Lappen71. Det kan inte tolereras att man är otrevlig så det är rätt att stänga av personen. Är han med i andra forum också? Och är det samma beteende där?

Han har varit och exakt samma beteende. Börjar som vilken normal individ som helst men efter att inte få gehör för sina ”problem” börjar personangreppen och påhoppen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Hummel säger:

Som jag tolkar reglerna så hjälper det inte att byta användarnamn om du blir avstängd.

 

  • Du blir medlem i egenskap av privatperson. Om du önskar gå med som företagsanvändare, kontakta MacWorlds redaktion.
  • Brott mot forumreglerna kommer att medföra konsekvenser i form av varning, tillfällig avstängning och vid upprepad förseelse permanent avstängning.

Givetvis är man fortfarande avstängd om man byter användarnamn. Så det intressanta torde vara hur säker sajten anser sig behöva vara för att kunna stänga av någon. Är det en helt ny användare så bör det kunna genomföras ganska lätt, se mitt första inlägg i tråden. Bank-ID eller liknande är en lösning, men en lösning som jag anser lite extrem, dessutom skulle det nog kräva en del ombyggnad av sajten. Bank-ID hindrar inte heller att en kompis lånar din dator när du är inloggad. Sedan kan man fundera på hur säkert man anser Bank-ID vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2020-01-08 på 10:09, Alix säger:

Jag undrar över policy kring medlemmar (en person i synnerhet) som ständigt återkommer i ny skepnad trots avstängning.

Man får väl ändå anta att en avstängd medlem stängs av i egenskap av sin person (och de brister som hör dit) och inte att ett enskilt nick stängs av? Det senare är ju lätt rundat genom att ständigt skapa nya konton. Då blir en avstängning ett (potentiellt) präktigt slag i luften.

Att skapa ett konto är hur enkelt som helst. Det är irriterande att se det upprepas om och om igen. Åtminstone kan väl personens nya konto stängas av utan vidare (så snart identiteten är uppenbar)? Eller ska man få en ny chans för varje nytt konto man skapar? För mig vore det absurt.

Jag vet inte vem du menar Alix. Måste vara någon riktigt extrem om du tycker att det är så viktigt. Min åsikt är att det bara är så att man måste ha lite skinn på näsan, tåla lite hårda ord, om man ska hålla till på nätet där det ju som bekant kryllar av MÄNNISKOR.

Jag hade inte lagt någon större möda på detta även om jag håller med om att IP-nummer kan hjälpa en bit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte vem du menar Alix. Måste vara någon riktigt extrem om du tycker att det är så viktigt. Min åsikt är att det bara är så att man måste ha lite skinn på näsan, tåla lite hårda ord, om man ska hålla till på nätet där det ju som bekant kryllar av MÄNNISKOR.

Jag hade inte lagt någon större möda på detta även om jag håller med om att IP-nummer kan hjälpa en bit.

Nyss vaknat under din sten? Hur kan man vara så inrutad i sin värld att det undgått dig ?

Det gäller en person som skapat multipla konton här efter att ha blivit avstängd gång på gång efter grova personliga påhopp. Inte bara här utan på flera andra forum har denna individ härjat.

Redigerad av lappen71
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nyss vaknat under din sten? Hur kan man vara så inrutad i sin värld att det undgått dig ?

Det gäller en person skapat multipla konton här efter att ha blivit avstängd gång på gång efter grova personliga påhopp. Inte bara här utan på flera andra forum har denna individ härjat.

Det är tur att man begåvats med skinn på näsan. :hihihi:
Du hör till dem som kan bli jobbig.
Jag kan slå vad om att du är en riktigt trevlig kille privat. :) 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen är vår bulldog. Vi släpper loss honom så skrämmer han fram de som gömmer sig bakom nya nick.

Redigerad av Axelman
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Jag vet inte vem du menar Alix. ...

Men det gör jag. :kramis: Däremot har jag insett att på grund av dynamisk IP finns det inget att göra. :( 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-01-08 på 19:20, Peter 99 säger:

Hej,

Har med intresse läst igenom tråden och funderar rent allmänt om vad som gör att man skall stänga av den aktuelle personen? Finns det policy för detta? Tycker det är rätt "högt i tak" här i vanliga fall och skall man bli avstängd måste personen gjort några riktiga grodor. Typ hotat folk eller vad det kan vara. 

 

Hade varit intressant att höra vad det som gör att ngn riskerar avstängning.

 

Peter

Trots vetskapen om vem en person är försöker vi svara hövligt och sakligt på vettiga frågor. Flera här på forumet ska ha en stor eloge för att de försöker. Det händer i alla fall att det slutar med avstängning en gång till. Vi vill gärna ge folk chanser men i slutändan straffar vissa ut sig själva.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Alix säger:

Men det gör jag. :kramis: Däremot har jag insett att på grund av dynamisk IP finns det inget att göra. :( 

Gissar att språkanalys kan vara minst lika effektivt som IP. Om det handlar om den jag tror så är analysbehovet sådant att en halt pärlhöna kan agera både domare och bödel utan att det anses rättsosäkert.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...