Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avstängd medlem som återkommer


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Jag undrar över policy kring medlemmar (en person i synnerhet) som ständigt återkommer i ny skepnad trots avstängning.

Man får väl ändå anta att en avstängd medlem stängs av i egenskap av sin person (och de brister som hör dit) och inte att ett enskilt nick stängs av? Det senare är ju lätt rundat genom att ständigt skapa nya konton. Då blir en avstängning ett (potentiellt) präktigt slag i luften.

Att skapa ett konto är hur enkelt som helst. Det är irriterande att se det upprepas om och om igen. Åtminstone kan väl personens nya konto stängas av utan vidare (så snart identiteten är uppenbar)? Eller ska man få en ny chans för varje nytt konto man skapar? För mig vore det absurt.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje medlem har ju ett IP-nr   borde väl kunna spärras via det, eller?

Vi som modererar ser ju det, vet inte om ni andra ser det uppe i högra hörnet.

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Att skapa ett konto är hur enkelt som helst.

Är det? Måste man inte ha en ny e-postadress? (Men det är ju enkelt att skaffa i och för sig.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det? Måste man inte ha en ny e-postadress? (Men det är ju enkelt att skaffa i och för sig.)

IP-nr också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varje medlem har ju ett IP-nr   borde väl kunna spärras via det, eller?

Vi som modererar ser ju det, vet inte om ni andra ser det uppe i högra hörnet.

Nej, jag ser inte det. Om man har dynamisk adress (vanligast) lär det väl ändå variera?

 

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det? Måste man inte ha en ny e-postadress? (Men det är ju enkelt att skaffa i och för sig.)

Eeh... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, adad säger:

Om hen kör via VPN så borde det fungera ändå trots att hen är utspärrad. Eller har jag fel ?

Ja, det blir många frågor av teknisk natur, förstås, men frågan är primärt vilken policy som gäller (om någon sådan finns). Därefter kan man anta att det finns verktyg av olika slag (hoppas jag) så att policyn kan genomdrivas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Är det? Måste man inte ha en ny e-postadress? (Men det är ju enkelt att skaffa i och för sig.)

 

7 minuter sedan, Alix säger:

 

Eeh... :fundersam:

Har för jag måste ha det när jag skaffade ett nytt konto för några år sedan, när jag hade problem med mitt ordinarie konto. Men det var ju för ett antal forumprogramvaruversioner sedan. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

Har för jag måste ha det när jag skaffade ett nytt konto för några år sedan, när jag hade problem med mitt ordinarie konto. Men det var ju för ett antal forumprogramvaruversioner sedan. :) 

Jag kollade nu och man måste ange en annan epostadress än som redan används. Dock vet jag inte om den räknas som använd om ens konto har blivit avstängt, men även om så vore är det enkelt att ordna en ny epostadress, som du skrev.

 

I vart fall undrar jag primärt vilken policy som gäller, om någon sådan finns...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge användaren inte har VPN, så är vad jag nu förstår IP:nr vi får gå efter..om det bara är en dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi väl inte diskutera personen i fråga men något måste göras. För denne har som han själv säger 15 olika konton på sitt samvete på detta forum. Han var lika envis på 99mac och 99.se.

Att hindra någon från att skapa ett konto utifrån IP-adress kan inte vara svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, lappen71 säger:

Att hindra någon från att skapa ett konto utifrån IP-adress kan inte vara svårt.

Fast då ber väl personen sin ISP om ett nytt IP-nummer och så är det någon annan stackare som får det spärrade IP-numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Fast då ber väl personen sin ISP om ett nytt IP-nummer och så är det någon annan stackare som får det spärrade IP-numret.

Vilka operatörer har den tjänsten och vad är chansen att någon medlem här får den spärrade IP-adressen?

Finns inget 100% bra sätt men något måste göras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Vilka operatörer har den tjänsten

"Alla" kör väl DHCP och då kan man man ju tvinga fram ett byte av IP-adress på olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

"Alla" kör väl DHCP och då kan man man ju tvinga fram ett byte av IP-adress på olika sätt.

Nu pratar jag om din publika adress och inte interna. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Nu pratar jag om din publika adress och inte interna. 

Jag också.

 

Man kan ofta gå in i routerns inställningar och be om en ny publik adress.

Eller så stänger man av routern över natten, så får man ofta en ny publik adress.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

Jag också.

DHCP är från router till dator och inte utåt. Att du från datorn begär ny tilldelning betyder inte att din publika adress förnyas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, lappen71 säger:

DHCP är från router till dator och inte utåt. Att du från datorn begär ny tilldelning betyder inte att din publika adress förnyas.

Man kan ofta gå in i routerns inställningar och be om en ny publik adress.

Eller så stänger man av routern över natten, så får man ofta en ny publik adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Man kan ofta gå in i routerns inställningar och be om en ny publik adress.

Eller så stänger man av routern över natten, så får man ofta en ny publik adress.

På det påståendet säger jag att det låter bra när du säger men i verkligheten stämmer det inte.

Jag har haft samma IP-adress från Telia i snart 6år och routern har varit avstängd många många gånger.

 

Ett annat problem är när operatörerna börjar använda cgnat då kommer ingen vara spårbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar min IP-adress så bor jag i Umeå , som jag ser ligger c.a 100 mil i från min ort :) 

Servern ligger där skulle jag förmoda..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

När jag kollar min IP-adress så bor jag i Umeå , som jag ser ligger c.a 100 mil i från min ort :) 

Servern ligger där skulle jag förmoda..

 

 

 

Jag bor fortfarande i Falun ?

 

 

Skärmavbild 2020-01-08 kl. 12.04.35.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går in i vårt IP-verktyg

Ser att den aktuelle personen använt samma iP-nr 79 ggr, alltså lika många som hans inlägg. 

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att allt "mitt" IP berättar om mig är vilken ISP jag använder. Jag är redan väldigt anonym på nätet. 

 

Detta är dock inget frikort till att bära sig illa åt. Ansvaret inför andra finns både on och off-line. 

???‍♀️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jag undrar över policy kring medlemmar (en person i synnerhet) som ständigt återkommer i ny skepnad trots avstängning.

Man får väl ändå anta att en avstängd medlem stängs av i egenskap av sin person (och de brister som hör dit) och inte att ett enskilt nick stängs av? Det senare är ju lätt rundat genom att ständigt skapa nya konton. Då blir en avstängning ett (potentiellt) präktigt slag i luften.

Att skapa ett konto är hur enkelt som helst. Det är irriterande att se det upprepas om och om igen. Åtminstone kan väl personens nya konto stängas av utan vidare (så snart identiteten är uppenbar)? Eller ska man få en ny chans för varje nytt konto man skapar? För mig vore det absurt.

Så länge det handlar om färska konton (som alltså ännu saknar persona) tycker jag att resonemanget "ett beteende påminner om det ej välkomna kontot X, därför kastar vi ut dig. Skulle du inte vara personen bakom konto X så går det bra att starta ett nytt konto som inte beter sig som konto X" duger.

 

2 timmar sedan, Alix säger:

Nej, jag ser inte det. Om man har dynamisk adress (vanligast) lär det väl ändå variera?

 

Eeh... :fundersam:

Jag skulle snarare beskriva det som att det finns möjlighet att en dynamisk adress ändras. Operatören måste ju ändå ha viss beredskap för att ge dig en adress nästa gång du kopplar in routern, så varför inte låta din adress i praktiken vara statisk?

1 timme sedan, Telly82 säger:

"Alla" kör väl DHCP och då kan man man ju tvinga fram ett byte av IP-adress på olika sätt.

Man kan väl bara tvinga fram ny tilldelning, vilket kan innebära samma adress.

 

Att spärra IP är dumt, det kommer i förlängningen innebära att sajten inte alls kan nås. En variant kanske vore att spärra en adress i X månader.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ens möjligt om användaren använder VPN? Det går ju att få en ny ip-adress hur många gånger som helst, och även byta land. Vem är användaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...