Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man byta ut superseg HDD till SSD på iMac 21,5" 4K?


Johan Håkanson
 Share

Rekommendera Poster

Johan Håkanson

Köpte den då helt nya iMac 21,5" med Retina-skärm 2016. Vi blev i butiken avskräckta av priserna för en Fusion drive och valde HDD 5400rpm istället - ett stort misstag har det visat sig. Redan från början var datorn mer än lovligt seg och med stigande fyllnadsgrad på hårddisken har den i princip blivit oanvändbar! T.ex. tar det mer än en minut att bara starta Excel! Vi gillar att fotografera och har massor av bilder på hårddisken, men det går så långsamt att hantera (redigera, ta bort etc.) att vi helt tappat intresset för detta. Att överhuvudtaget sälja en modern dator med snabb processor och väldigt fin skärm med ett så undermåligt lagringsmedia borde vara straffbart!

Något måste göras och nu funderar vi på vad. Ett alternativ är att slänga ut hårddisken och ersätta med en 1TB Fusin drive eller ännu hellre 1TB SSD. Apples egna SSD:er som Apple-certifierade verkstäder bara får använda är svindyra (13.000:-) så det är inget alternativ. Vad kan vi göra? Kan någon hjälpa oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det går men det är inget för en novis utan det kräver sina kunskaper. Sen blir jag lite fundersam över modellen du säger att du har. Det finns ingen 4K model så jag antar att du menar 5K.

 

Om jag vore du skulle jag kontakta en lokal datorfirma som du vet gör sådant här. Köper din egen SSD som dom sätter i åt dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21,5" från 2015 och framåt är 4K, 27" är 5K.

 

Ang. hårddisken håller jag med lappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Håkanson

Tack lappen71 och Stereotypen för bra svar. Ska undersöka lokala firmor och lämpliga SSD:er. Vill helst ha en 2TB SSD men är säkert apdyr. Kan tänka mig en 1TB också, någon speciell ni rekommenderar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att köra systemet på en extern SSD (Samsung T5) och använda den interna HDD:n som backup. Enklare och bra mycket snabbare än det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Ett alternativ är att köra systemet på en extern SSD (Samsung T5) och använda den interna HDD:n som backup. Enklare och bra mycket snabbare än det är nu.

Jag minns att @Pocahontas hade problem med samsung t5, men minns inte om det bara var tillsammans med superduper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Håkanson

Har varit inne på en extern SSD men är osäker på hur det skulle funka. Har 2st Firewire som jag inte använder idag. Kan en extern SSD anslutas till någon av dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Johan Håkanson säger:

Har varit inne på en extern SSD men är osäker på hur det skulle funka. Har 2st Firewire som jag inte använder idag. Kan en extern SSD anslutas till någon av dem?

Firewire är inte snabbt nog. Du ska ansluta till USB 3.0* på din Imac. Priset för en Samsung T5 ligger på runt två papp:

 

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4434329

 

*Thunderbolt är ännu snabbare, men där är valen få, om ens några, och i vart fall mycket dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...