Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jojje94
 Share

Rekommendera Poster

Hej!


Igår köpte jag en begagnad, men ganska så ny dator, av en enligt min bedömning seriös säljare via Blocket.

Datorn är en MacBook Air från 2017 med i5, 8gb ram och 128 SSD, redan uppdaterad till senaste Catalina.

 

Jag fick testa datorn en hur mycket jag ville innan jag betalade och allt fungerade felfritt. 

När jag kom hem med datorn och hade pillat lite så satt jag igång att skapa min egna användarprofil. under denna process så stod det plötsligt och bara snurrade med den lilla färgglada symbolen innan datorn stängdes ned och jag fick upp en svart skärm med texten "your computer restarted because of a problem" och sedan startade datorn om. Jag lyckades sedan komma in i datorn på nytt i min nya profil och det kändes aningen slött (kanske inbillning). Efter en liten stund så kraschade datorn på samma sätt igen.

Jag såg upp till höger att det fanns en ny tillgänglig uppdatering och tänkte att jag kör denna så kanske det blir bättre. Jag körde igång uppdateringen som han ladda en stund men sedan kraschar datorn på nytt och startas om. Sedan börjar uppdateringen ladda igen för att sedan krascha vid exakt samma tidpunkt ungefär... Sedan håller den på på detta vis.

 

Jag testade att gå in och återställa datorn via cms + r. Detta tog ca 4 - 5 timmar och datorn kraschade aldrig under denna process. När det var klart och jag testade sätta på datorn igen så vill den fortfarande göra uppdateringen och datorn kraschar fortfarande på samma vis som tidigare... Så nu kommer jag alltså inte ens in i datorn. 

 

Som tur var är säljaren som sagt seriös, än så länge. Vi har pratat över telefon och han har försökt hjälpa mig. Om det inte går att lösa så hämtar han tillbaka datorn och jag får pengarna tillbaka. Vi har dessutom ett blocket kvitto.

 

Någon som tror att datorn går att rädda? Finns det några alternativ? 

 

Ha en härlig dag!

 

Mvh,

Johan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Kör Apple Hardware test, den utökade.

https://support.apple.com/sv-se/HT201257

Hej,
 

tack för snabbt svar! 
av någon märklig anledning så händer det inget när jag försöker detta. Håller in D enligt beskrivning men det är bara svart på skärmen (lätt upplyst, den är igång) men jag får inte upp symbolen för testet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Jojje94 säger:

Hej,
 

tack för snabbt svar! 
av någon märklig anledning så händer det inget när jag försöker detta. Håller in D enligt beskrivning men det är bara svart på skärmen (lätt upplyst, den är igång) men jag får inte upp symbolen för testet.

 

 

Förlåt, fel länk.

Din dator är nyare än de som förra länken handlade om. (Men det fanns en länk där till denna)

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Eller så är du inte tillräckligt snabb med att trycka ner D.

 

Du kan också testa att återställa SMC.

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Förlåt, fel länk.

Din dator är nyare än de som förra länken handlade om. (Men det fanns en länk där till denna)

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Eller så är du inte tillräckligt snabb med att trycka ner D.

 

Du kan också testa att återställa SMC.

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Jag trycker och håller in D så fort jag tryckt på on knappen, men det kommer inte upp någon meny av något slag hur länge jag än väntar :( 

 

känns märkligt! 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har läst detta

 

 

Skärmavbild 2019-12-30 kl. 10.29.10.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Och du har läst detta

 

 

Skärmavbild 2019-12-30 kl. 10.29.10.jpg

Jag kan givetvis testa detta på något vis, men som jag nämnde så kommer jag inte in i datorn alls :( så att stänga av lösenordet blir knepigt..

 

datorn vill som sagt uppdatera sig varje gång jag startar och under uppdateringen så kraschar den, startar om, och börjar på samma process på nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte på det..

 

Om du gör en säker start, funkar inte  det heller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tänkte inte på det..

 

Om du gör en säker start, funkar inte  det heller?

Nope, kan inte starta i safe-mode :( händer inget

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Telly82 säger:

Förlåt, fel länk.

Din dator är nyare än de som förra länken handlade om. (Men det fanns en länk där till denna)

https://support.apple.com/sv-se/HT202731

 

Eller så är du inte tillräckligt snabb med att trycka ner D.

 

Du kan också testa att återställa SMC.

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Har lyckats köra diagnostic över internet, datorn säger att den inte hittade några fel... fortfarande samma strul när jag startar om datorn. Den vill uppdateras, sedan kommer den att krascha efter ca 10 minuter under uppdateringaprocessen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Jojje94 säger:

Har lyckats köra diagnostic över internet, datorn säger att den inte hittade några fel... fortfarande samma strul när jag startar om datorn. Den vill uppdateras, sedan kommer den att krascha efter ca 10 minuter under uppdateringaprocessen.

 

Och SMC-återställningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Och SMC-återställningen?

Oklart om jag gjorde på exakt rätt sätt, men har testat. Höll ned knapparna enligt beskrivning inklusive strömbrytaren (on-knappen?) i 10 sekunder och släppte sedan. Det hände inget med datorn under denna process (ska vara så?). 

Nu har jag startat datorn på nytt och den verkar fortfarande stå och ladda. Magkänslan säger att den kommer krascha på nytt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Jojje94 säger:

Det hände inget med datorn under denna process (ska vara så?). 

Ja, jag tror det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, jag tror det.

Jag förstår! Då verkar det tyvärr inte ha hjälpt :( blir att ge tillbaka datorn till säljaren tråkigt nog 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Jojje94 säger:

Jag förstår! Då verkar det tyvärr inte ha hjälpt :( blir att ge tillbaka datorn till säljaren tråkigt nog 

Testa att återställa den, dvs radera disken och börja från början.

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen Applestore butik i närheten? 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Du har ingen Applestore butik i närheten? 

 

 

 

Finns en relativt nära, men känns ju kanske lite dumt att åka dit och betala en summa, om risken finns att det inte går att reparera så lätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som disken är paj.

 

Ja - radera disken - eller ännu hellre:

*Partionera den som EXFat

*Partionera den som Mac OS Extended (Journaled)

 

Installera nu om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Jojje94 säger:

Jag har kört skivkontroll och installerat operativsystemet på nytt. Menar du att jag ska välja radera på disken istället för skivkontroll? 

Ja, radera disken.

För om du bara installerar över det gamla så ersätts bara vissa filer (systemets). Dina inställningsfiler (och dokument) ligger kvar och det kan vara de som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Telly82 säger:

Ja, radera disken.

För om du bara installerar över det gamla så ersätts bara vissa filer (systemets). Dina inställningsfiler (och dokument) ligger kvar och det kan vara de som ställer till det.

Tack för all hjälp! Jag har lämnat tillbaka datorn till säljaren, som hade en MacBook Air tidigt 2014 med specs:

Intel i7. 1,7 GHz dual-core

8GB ram

cykelantal 402

 

Denna fick jag köpa för 3000kr.

 

Är det ett bra köp? Har även samma rätt att lämna tillbaka denna om något skulle strula :)

 

mvh,

Johan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...