Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej formatera SD-kort i terminal (APFS) "permission denied"


Esonman
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har stött på problem när jag försöker formatera mitt SD-kort (kallat: Mini HD) som i skrivande stund är formaterat i APFS (formaterat av mig från en annan dator vid tidigare tillfälle).

 

Lyckas varken radera den nuvarande volymen i APFS eller konvertera tillbaks till HFS+. Då jag inte blev helt överraskad över att skivverktyget inte klarade åtgärden vände jag mig till terminalen där jag kunnat lösa liknande problem tidigare. Nu stöter jag dock på felmeddelandet "permission denied" som förbryllar mig och som jag inte lyckas komma runt ?

 

Något jag noterar (som jag inte vet om det är av betydelse) är att jag inte kan ändra behörigheter på "Mini HD" trots att jag har "läsa och skriva".

 

Bifogar några skärmdumpar som jag hoppas kan bidra med insikt. Tacksam för idéer  

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 12.16.37.png

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 12.37.01.png

Skärmavbild 2019-05-24 kl. 12.34.11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad händer om du kryssar i ”bortse från ägarskap på den här volymen”? 

(Om det går?)

går det inte att ändra till ”läsa och skriva” för everyone?

 

ps. Jag kör sierra och vet inte hur disablade knappar ser ut i mojave. 

Redigerad av boevil
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar boevil! Problemet kvarstår om jag kryssar i ”bortse från ägarskap på den här volymen”.

 

När jag försöker ändra till ”läsa och skriva” för everyone får jag meddelande att jag inte har rättighet att göra den ändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanligt att köra ett SD-kort som APFS. Vad är anledning till att du gör så?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova på en PC, Systemverktyg/Diskhantering, där kan du formatera kortet, sedan flytta det till Macen och formatera det filsystem du vill ha i Skivverktyg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-05-25 på 14:32, Hummel säger:

Ovanligt att köra ett SD-kort som APFS. Vad är anledning till att du gör så?

 

Var nog bara att jag inte tänkte mig för vid tiden för första formateringen. Inget praktiskt skäl.

 

 

 

2019-05-25 på 14:41, iMarc säger:

Prova på en PC, Systemverktyg/Diskhantering, där kan du formatera kortet, sedan flytta det till Macen och formatera det filsystem du vill ha i Skivverktyg. 

Tack för tipset. Ska bara lyckas jaga rätt på en PC! ?

 

 

2019-05-24 på 17:56, Alix säger:

Ställ dig på APPLE SD Card Reader @Esonman och radera där i stället till vad du nu vill ha.

Problemet kvarstår tyvärr

 

Tacksam om någon har en idé på att göra det från macen. Känns som detta borde gå att lösa genom terminalen  @Pocahontas du brukar ju vara en stjärna på lite knepigare grejer ☺️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, MacHedda säger:

Tack för tipset! Det fungerade inte.. MEN jag lyckades tillslut fatta vad problemet var!

SD-kortet har ju ett fysiskt lås på sidan som givetvis var i låst läge. Så enkelt var det.. nu är det inga problem att formatera.

 

Så jag tackar ödmjukt för alla tips, tar på mig dumstruten ? och förklarar härmed denna tråd för avslutad

 

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Esonman säger:

Tack för tipset! Det fungerade inte.. MEN jag lyckades tillslut fatta vad problemet var!

SD-kortet har ju ett fysiskt lås på sidan som givetvis var i låst läge. Så enkelt var det.. nu är det inga problem att formatera.

 

Så jag tackar ödmjukt för alla tips, tar på mig dumstruten ? och förklarar härmed denna tråd för avslutad

 

:dumstrut:;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...