Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Ny" iPhone - hur gammal modell vågar man köpa?


Elmamafo

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, KMN säger:

Det har du naturligtvis rätt i!

Jag utgick nog ifrån något slags allmängiltighet. Men visst, om man helt saknar behov av en telefon så fungerar ju ett vedträ precis lika bra. 

Det blir bara lite konstigt att föra dessa erfareheter till torgs, då de antagligen saknar bäring för de allra flesta.

Det var väl bland det dummaste inlägg jag läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Det var väl bland det dummaste inlägg jag läst.

Ja hen verkar se allt antingen i svart eller vitt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, boevil säger:

Det var väl bland det dummaste inlägg jag läst.

Tycker du det? Det är alltid tråkigt att höra…

 

Annars var det där inlägget en så kallad extrapolering. Det betyder att man tar ett resonemang och följer det hela vägen ut i syfte att visa på orimlighet.

 

Jag hade här i tråden påpekat att en iPhone 4S, en modell som kom 2011, i dag är gammal. Inte bara på så sätt att den är åtta år (vilket i sig är mycket för en telefon), utan att den jämfört med dagens telefoner inte riktigt levererar.

Detta byggde jag på modellens prestanda (som jag redovisade), föråldrad standard hos komponenter, begränsningen i iOS (att den kör ett tre generationer gammalt operativsystem med allt vad det innebär för säkerhet, uteblivna förbättringar och funktioner och möjlighet att använda appar) samt egen erfarenhet då jag har tillgång till en 4S.

 

Men då fick jag förklarat för mig att det där bara handlar om vilka krav och behov användaren har. Har man inget behov av att använda Mobilt BankID så innebär det inga hinder eller begränsningar om telefonen eventuellt inte klarar av att hantera en sådan app – eller någon annan specifik programvara.

Långsamhet är inte heller ett hinder, bara man inte har behov av en snabb telefon…

Allt är relativt!

 

För mig ter sig resonemanget smått obegripligt – trots att jag sympatiserar med att man inte ska hålla på att byta telefon (eller annan elektronik) lika ofta som man byter kalsonger. Om inte annat så för miljöns skull…

Det skulle innebära att det var näst intill omöjligt att göra till exempel konsumenttester eller att uttala sig allmängiltigt om någon produkt som ”bra” eller ”undermålig” – då det hela bara handlar om att matcha de individuella, subjektiva behoven/kraven. Är dessa tillräckligt små/låga så får varje pryl med beröm godkänt. 

 

För att påvisa det orimliga i detta sätt att tänka, postade jag det av dig citerade inlägget.

 

På din, och andras, reaktion förstår jag att jag helt missat målet.

Eftersom kommunikation dessutom ligger mig varmt om hjärtat är detta än mer beklagligt.

 

I fortsättningen ska jag försöka att bättra mig, anpassa mig till diskussionsnivån här och lägga mig vinn om att bli tydlig, saklig och korrekt – ja, som de andra här på forumet, helt enkelt.

 

Tack för din konstruktiva feedback, förresten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, KMN säger:

Annars var det där inlägget en så kallad extrapolering. Det betyder att man tar ett resonemang och följer det hela vägen ut i syfte att visa på orimlighet.

Jo, men tyvärr så kan man på det sättet visa att nästan alla resonemang i någon mening är orimliga. Det enda undantaget jag kan komma på är matematiska bevis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, KMN säger:

 

I fortsättningen ska jag försöka att bättra mig, anpassa mig till diskussionsnivån här och lägga mig vinn om att bli tydlig, saklig och korrekt – ja, som de andra här på forumet, helt enkelt.

:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Jo, men tyvärr så kan man på det sättet visa att nästan alla resonemang i någon mening är orimliga. Det enda undantaget jag kan komma på är matematiska bevis.

 

Där håller jag inte med dig. Tycker nog att många resonemang håller för en renodling eller etremexemplifiering.

Sedan kan naturligtvis den hanteringen vara mer eller mindre illustrativ.

 

Men jag får i alla fall intrycket av att du läst det jag skrivit och att jag inte blivit helt missförstådd. Så även om vi inte är överens i sak, känns det ändå som om det är just sakfrågan som diskuteras. Gott så!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, KMN säger:

Där håller jag inte med dig. Tycker nog att många resonemang håller för en renodling eller etremexemplifiering.

Sedan kan naturligtvis den hanteringen vara mer eller mindre illustrativ.

 

Men jag får i alla fall intrycket av att du läst det jag skrivit och att jag inte blivit helt missförstådd. Så även om vi inte är överens i sak, känns det ändå som om det är just sakfrågan som diskuteras. Gott så!

Kan du inte korta av dina noveller/artiklar lite mer så man inte somnar?  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, iMarc säger:

Kan du inte korta av dina noveller/artiklar lite mer så man inte somnar?

Du tycks ju ha kunnat hålla dig vaken!

För det är väl inte så att du skriver och postar dina svar i sovande tillstånd?

Det skulle i och för sig förklara ett och annat…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KMN säger:

Du tycks ju ha kunnat hålla dig vaken!

För det är väl inte så att du skriver och postar dina svar i sovande tillstånd?

Det skulle i och för sig förklara ett och annat…

Nej jag har somnat emellanåt och sedan vaknat till igen och försökt fortsätta läsa, men somnade återigen........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åter igen till huvudfrågan. Köpa en telefon som klarar sig i några år till. I min mening går allt under iPhone 6 bort om man ser framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Axelman säger:

Åter igen till huvudfrågan. Köpa en telefon som klarar sig i några år till. I min mening går allt under iPhone 6 bort om man ser framåt.

Beror helt och hållet vilka behov man har anser jag. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en telefon "fungerar" idag är inget gediget argument. Jag har en iPhone 5 jag kan sätta fart på om någon av min eller fruns SE skulle dö en oväntad död. Den "fungerar" men är passe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-24 på 23:35, Elmamafo säger:

När jag nu äntligen har kommit till skott och köpt en ny dator  - och gjort ett stort hål i budgeten - så inser jag att jag behöver en ny mobil också. har fn en Samsung s6 med urtagit batteri och en förstörd laddningsurtag. Går att reparera, men går på 1 800 kr och det rådet från reparatören var "gör det inte. Köp en bättre begagnad men nyare modell för 2-3 000 kr istället". Så nu är det dags att lägga ytterligare en fin mobil till min lilla prylkyrkogård. Min iPhone 4s ligger där, funkar jättebra med undantag för att den inte går att uppdatera...

Jag kan inte tänka mig att lägga mer än 5 000 kr på en mobil. Ser att iPhone 6s fortfarande säljs för ca 3 500 kr. Är det att kasta pengarna i sjön? Kommer den att klara uppdateringar de närmast åren eller går den i pension snart? Jag förstår att ingen vet, men... åsikter?

En Iphone 7 säljs nu för en bra bit under 5000 kronor. Den kommer att hålla länge till, tror jag. Den ska du välja framför Iphone 6s. Iphone 5s kom 2013 och får fortfarande ny IOS, mest eftersom det var den första Iphone med 64-bitars hårdvara. Men om din Iphone 4s fungerar fint och den klarar av det du vill att den ska göra, varför inte fortsätta med den? Även om den inte går att uppdatera. Det är inte hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Axelman säger:

Att en telefon "fungerar" idag är inget gediget argument. Jag har en iPhone 5 jag kan sätta fart på om någon av min eller fruns SE skulle dö en oväntad död. Den "fungerar" men är passe.

Som sagt så tycker jag det är upp till individens behov, om denne är nöjd och tycker om sin telefon finns ingen anledning att byta upp sig till nyare modell. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-25 på 18:36, Pocahontas säger:

Inte ihop med Swedbank kan jag upplysa dig om.

Mycket möjligt. Jag kan bara relatera till min verklighet.

Sen måste jag erkänna att jag härom dan fick uppgifter om nya Dropbox kräver iOS 10 så jag har hamnat lite i bakvattnet ?

 

 

Out of topic: Swedbank har en av de sämre banksidor jag stött på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

Mycket möjligt. Jag kan bara relatera till min verklighet.

Sen måste jag erkänna att jag härom dan fick uppgifter om nya Dropbox kräver iOS 10 så jag har hamnat lite i bakvattnet ?

 

 

Out of topic: Swedbank har en av de sämre banksidor jag stött på

 

Men appen är riktigt bra 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...