Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Ny" iPhone - hur gammal modell vågar man köpa?


Elmamafo
 Share

Rekommendera Poster

När jag nu äntligen har kommit till skott och köpt en ny dator  - och gjort ett stort hål i budgeten - så inser jag att jag behöver en ny mobil också. har fn en Samsung s6 med urtagit batteri och en förstörd laddningsurtag. Går att reparera, men går på 1 800 kr och det rådet från reparatören var "gör det inte. Köp en bättre begagnad men nyare modell för 2-3 000 kr istället". Så nu är det dags att lägga ytterligare en fin mobil till min lilla prylkyrkogård. Min iPhone 4s ligger där, funkar jättebra med undantag för att den inte går att uppdatera...

Jag kan inte tänka mig att lägga mer än 5 000 kr på en mobil. Ser att iPhone 6s fortfarande säljs för ca 3 500 kr. Är det att kasta pengarna i sjön? Kommer den att klara uppdateringar de närmast åren eller går den i pension snart? Jag förstår att ingen vet, men... åsikter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går i samma tankar efter att ha ha köpt en iMac och sen tidigare hade en ipad och Apple-TV, lika bra att gå hela vägen så att säga.
Hittade denna historik över hur länge olika modeller fått uppdateringar. Finns ju inget som säger att det gäller framtiden i och för sig, men ger en hint kanske.

https://www.businessinsider.com/apple-ios-10-iphone-software-update-2016-9?r=US&IR=T&IR=T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Elmamafo säger:

När jag nu äntligen har kommit till skott och köpt en ny dator  - och gjort ett stort hål i budgeten - så inser jag att jag behöver en ny mobil också. har fn en Samsung s6 med urtagit batteri och en förstörd laddningsurtag. Går att reparera, men går på 1 800 kr och det rådet från reparatören var "gör det inte. Köp en bättre begagnad men nyare modell för 2-3 000 kr istället". Så nu är det dags att lägga ytterligare en fin mobil till min lilla prylkyrkogård. Min iPhone 4s ligger där, funkar jättebra med undantag för att den inte går att uppdatera...

Jag kan inte tänka mig att lägga mer än 5 000 kr på en mobil. Ser att iPhone 6s fortfarande säljs för ca 3 500 kr. Är det att kasta pengarna i sjön? Kommer den att klara uppdateringar de närmast åren eller går den i pension snart? Jag förstår att ingen vet, men... åsikter?

6S är en mycket bra telefon i mitt tycke och har senaste iOS installerat. Jag köpte min på Tradera, Plus-modellen med 5.5” skärm med 64GB minne i fint skick för 2400kr i år. 

Nu har priserna på 6S sjunkit ytterligare så 

de är mycket prisvärda, se till bara att ha minst 32GB minne och fråga alltid efter batterihälsan, samt om den är operatörslåst och utloggad från iCloud. 

Ett annat alternativ är iPhone SE, den är i princip identisk med 6S fast med 4” skärm. Bra köp det också. 

Nu har även iPhone 7 börjat fallla i pris, har sett sjuor i bra skick från 2500-3500kr. iPhone 8 kan du få för runt 4000kr på Tradera. 

Sen finns ett företag som heter Swappie som säljer beg iPhone. Kan vara värt med en titt där också. 

Lycka till!

Redigerad av iMarc
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa en iPhone idag då väljer jag IPhone 8.

Anledningen till det är att den har sjunkit i pris och det finns vettiga på begagnat marknaden.

8;an har även bättre hårdvara än iPhone 6 , 7 och se vilket gör den lite mer framtids säkrad

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis får iPhone nya systemupdateringar i ca 5 år. Det äldsta jag skulle våga köpa är alltså i7 om du vill hålla dig uppdaterad i åtminstone 2-3 år till.

De senare finns beggade på blocket för 3-4000, en del av dem är tom obrutna i förpackning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vari består oron? Måste man ha alla uppdateringar?

Jag har en iPhone 4s med iOS 9.3.5 vilket är det nyaste operativ som går att installera.

Har ännu inte stött på några hinder så jag behåller den ett tag till

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mons säger:

Vari består oron? Måste man ha alla uppdateringar?

Jag har en iPhone 4s med iOS 9.3.5 vilket är det nyaste operativ som går att installera.

Har ännu inte stött på några hinder så jag behåller den ett tag till

Fungerar BankID på din 4s?

(jag är bara nyfiken)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, boevil säger:

Fungerar BankID på din 4s?

(jag är bara nyfiken)

 

Det funkar på iOS 9 och Android 6 samt däröver. Så sent som förra året höjde man kraven för mobilt bankid så det kan bli lite kymmigt om de skulle göra det igen typ nästa år och man sitter med ett för gammalt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Mons säger:

Vari består oron? Måste man ha alla uppdateringar?

Jag har en iPhone 4s med iOS 9.3.5 vilket är det nyaste operativ som går att installera.

Har ännu inte stött på några hinder så jag behåller den ett tag till

Den erfarenheten är du nog ganska ensam om. iPhone 4S är i dag en gammal telefon och om du ska använda den till mer än telefon och SMS, då märks det väldigt tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

Vari består oron? Måste man ha alla uppdateringar?

Jag har en iPhone 4s med iOS 9.3.5 vilket är det nyaste operativ som går att installera.

Har ännu inte stött på några hinder så jag behåller den ett tag till

Man vill ju som inte behöva byta telefon så ofta. Som nämnts så är det stödet till Bankid, Swish, banken, kreditkortsappar, nätverkshögtalare, för att inte tala om stödet till själva MacOS i iMac och ipad (men det sistnämnda kanske aldrig är nåt problem?) integrationen i Mac-världen är viktig för min del. Det som oroar ifall man skulle köpa en så i sammanhanget gammal telefon är att man efter ett eller två år har en telefon som man bara kan messa och ringa med typ.

Fast nu när jag skriver det så inser jag att det är nog lika bra att lägga på ett par tre tusenlappar och köpa en i7 eller i8 åtminstone. De borde ju ur den synpunkten hålla åtminstone 3-4 år tänker jag mig.

Redigerad av Pehe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Fungerar BankID på din 4s?

(jag är bara nyfiken)

Utan problem. Du är inte den första som ställer frågan. Den andra frågan jag brukar få är om jag kan  swisha och visst kan jag det ☺️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KMN säger:

Den erfarenheten är du nog ganska ensam om. iPhone 4S är i dag en gammal telefon och om du ska använda den till mer än telefon och SMS, då märks det väldigt tydligt.

Hur tydligt då? Är jag ett hot som håller mig till min gamla iPhone? Att ringa och skicka sms gör jag inte så ofta som jag tex använder Bank-ID, lyssnar på musik och poddar, mailar, swishar, mm

Redigerad av Mons
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mons säger:

Det allmänna tugget. Det funkar till allt jag använder den till

 

Vilket innebär att du knappast använder den till mycket mer än att telefonera och sms:a med, ja förutom att kunna köra bankid och swish på den. Det finns numera ganska många appar som inte funkar på iOS 9.

Det där "funkar det så funkar det"-argumentet är verkligen att beteckna som "det allmänna tugget". Skulle alla resonera på det viset så skulle vi fortfarande åka med häst och vagn och använda telegraf för att kommunicera över avstånd, om vi ens skulle ha nått så långt. 

Redigerad av Erik1900
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Erik1900 säger:

 

Vilket innebär att du knappast använder den till mycket mer än att telefonera och sms:a med, ja förutom att kunna köra bankid och swish på den. Det finns numera ganska många appar som inte funkar på iOS 9.

Det där "funkar det så funkar det"-argumentet är verkligen att beteckna som "det allmänna tugget". Skulle alla resonera på det viset så skulle vi fortfarande åka med häst och vagn och använda telegraf för att kommunicera över avstånd, om vi ens skulle ha nått så långt. 

Häst och vagn... seriöst inlägg. Svara på hennes fråga i stället. Jag har inte sagt hon ska köpa en 4s

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom batteriet på min iPhone 5 började svajja för andra gången och den började kännas seg tog jag det stora steget att köpa en iPhone SE när Apple deklarerade att den skulle utgå. SE med 4" är perfekt och telefonen är pigg och fungerar perfekt med bank-id och allt annat som man måste ha.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mons säger:

Hur tydligt då? Är jag ett hot som håller mig till min gamla iPhone? Att ringa och skicka sms gör jag inte så ofta som jag tex använder Bank-ID, lyssnar på musik och poddar, mailar, swishar, mm

Det är tydligt vid användande! Mest är det naturligtvis en upplevelse och som sådan subjektiv. Men om man hellre vill se till siffror så finns det ”hårda fakta” också. Om man jämför en 4S med en 6S (som jag tycker är en fortfarande fullt fungerande iPhone) då är det en faktor 8 som skiljer dem åt.

Jämför man i stället med senaste iPhonen, iPhone XS, är det en faktor 23…

(Se bifogad illustration från Mactracker.)

Att hävda att en iPhone 4S i dag fungerar utan några hinder, det är bara ignorant.

 

Sedan tycker jag – precis som du? – att man inte ska elda på konsumtionshetsen i onödan. Men man ska ju veta vad det är man har på gaffeln. 

 

1478567945_Skrmavbild2019-03-25kl_16_55_39.png.4878b40ba25ce661f946a45339ea1ae7.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Pehe säger:

Man vill ju som inte behöva byta telefon så ofta. Som nämnts så är det stödet till Bankid, Swish, banken, kreditkortsappar, nätverkshögtalare, för att inte tala om stödet till själva MacOS i iMac och ipad (men det sistnämnda kanske aldrig är nåt problem?) integrationen i Mac-världen är viktig för min del. Det som oroar ifall man skulle köpa en så i sammanhanget gammal telefon är att man efter ett eller två år har en telefon som man bara kan messa och ringa med typ.

Fast nu när jag skriver det så inser jag att det är nog lika bra att lägga på ett par tre tusenlappar och köpa en i7 eller i8 åtminstone. De borde ju ur den synpunkten hålla åtminstone 3-4 år tänker jag mig.

Kommer den absolut att göra. 6s kom 2015 och får fortfarande uppdateringar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, KMN säger:

Det är tydligt vid användande! Mest är det naturligtvis en upplevelse och som sådan subjektiv. Men om man hellre vill se till siffror så finns det ”hårda fakta” också. Om man jämför en 4S med en 6S (som jag tycker är en fortfarande fullt fungerande iPhone) då är det en faktor 8 som skiljer dem åt.

Jämför man i stället med senaste iPhonen, iPhone XS, är det en faktor 23…

(Se bifogad illustration från Mactracker.)

Att hävda att en iPhone 4S i dag fungerar utan några hinder, det är bara ignorant.

 

Sedan tycker jag – precis som du? – att man inte ska elda på konsumtionshetsen i onödan. Men man ska ju veta vad det är man har på gaffeln. 

 

1478567945_Skrmavbild2019-03-25kl_16_55_39.png.4878b40ba25ce661f946a45339ea1ae7.png

 

Vilket intetsägande och korkat inlägg. 

iOS är optimerat för iPhone, så för enklare användande av en 4S ser jag inga problem alls. Jag har tex en iPhone 5C, den fungerar ypperligt vad gäller normalt användande som att smsa, ringa, surfa, bankID, och klarar tom att köra en del spel, och fungerar dessutom ypperligt som navigator med appen Here we go, streama musik, filmer från Netflix mm, och telefonen är inte seg, den är rapp och jag skulle inte klara mig utan den som extra-telefon. 

Redigerad av iMarc
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mons säger:

Utan problem. Du är inte den första som ställer frågan. Den andra frågan jag brukar få är om jag kan  swisha och visst kan jag det ☺️

Inte ihop med Swedbank kan jag upplysa dig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, KMN säger:

Att hävda att en iPhone 4S i dag fungerar utan några hinder, det är bara ignorant.

Hur då? Om den fyller personens behov så ser ju personen inga hinder.

Att sedan den personen kanske har lägre ställda behov än andra är en helt annan diskussion. :) 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur då? Om den fyller personens behov så ser ju personen inga hinder.

Att sedan den personen kanske har lägre ställda behov än andra är en helt annan diskussion. 

Det har du naturligtvis rätt i!

Jag utgick nog ifrån något slags allmängiltighet. Men visst, om man helt saknar behov av en telefon så fungerar ju ett vedträ precis lika bra. 

Det blir bara lite konstigt att föra dessa erfareheter till torgs, då de antagligen saknar bäring för de allra flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, KMN säger:

Men visst, om man helt saknar behov av en telefon så fungerar ju ett vedträ precis lika bra. 

Tala om att föra diskussionen till stenåldersnivå. Själv lever jag i nuet och lämnar denna diskussion.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som borde väga tungt när man lämnar en rekommendation till någon som undrar så borde den kommande livslängden på telefonen spela roll inte vad som fungerar nu !!!!

 

Om den som frågar har tänkt att ha den i 3-4 år så ska man väl inte rekommendera något som fungerar nu men förlorar funktioner i och med uppdateringar om 2 år !!!

 

Om vi räknar 5 års support

iphone 6  2019

iphone 6s 2020

iphone se 2021 ?  delar hård m 6s

Ipone 7  2021

iphone 8  2022

 

Så om man har tänkt att ha sin iPhone ett par år så är iPhone 7 eller iPhone 8 bra val.

Jag personligen hade valt 8 om jag hade bytt idag ( har IPhone se idag ) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Aayden säger:

Något som borde väga tungt när man lämnar en rekommendation till någon som undrar så borde den kommande livslängden på telefonen spela roll inte vad som fungerar nu !!!!

 

Om den som frågar har tänkt att ha den i 3-4 år så ska man väl inte rekommendera något som fungerar nu men förlorar funktioner i och med uppdateringar om 2 år !!!

 

Om vi räknar 5 års support

iphone 6  2019

iphone 6s 2020

iphone se 2021 ?  delar hård m 6s

Ipone 7  2021

iphone 8  2022

 

Så om man har tänkt att ha sin iPhone ett par år så är iPhone 7 eller iPhone 8 bra val.

Jag personligen hade valt 8 om jag hade bytt idag ( har IPhone se idag ) 

Men med tanke på de rövarpriserna nyare iPhone har, så har användarna mer och mer börjat behålla sina gamla telefoner och reparerar dem efter hand. Vad gäller brist på funktioner pga uteblivna uppdateringar så är de minimala. Jag har då inte saknat någon funktion ännu på min 5C från 2013, och heller inga problem med appar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...