Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini, otroligt seg..


mickefrisk

Rekommendera Poster

Köp ingen mini den blir svindyr, innan du stoppat i allt du behöver har du betalt minst en iMac G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På minin så är disken verkligen en riktig flaskhals, med en riktig hdd skulle minin bli "dubbelt" så snabb

 

 

 

Har du eller nån annan provat att kasta in en 7200 varvare?... Blir det verkligen så pass stor märkbar skillnad?

 

/T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag är ingen expert alls, men om jag får kasta in en brasklapp så skulle jag gissa på att mera minne än 256MB skulle göra en ca 200% prestandaökning och att en snabbare hårddisk skulle göra en 150% ökning, upplevelse av prestandaökning alltså? Alltså minne dubbelt så snabbt och HD hälften så snabbt, vet inte hur jag skall skriva det enklast… Nåt att starta ifrån, fler gissningar? Danraider? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev det ngn prestandaökning när du satte in 1 bg minne istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du eller nån annan provat att kasta in en 7200 varvare?... Blir det verkligen så pass stor märkbar skillnad?

 

/T.

156200[/snapback]

 

Ämnet diskuteras ingående här orkar inte leta nu men på tomshardwareguide finns även jämförelser rent mellan olika diskar osv.

 

kommer inte ihåg var det var jag läste men med ett externt firewire kabinett till minin med en "riktig" hdd i så skall diskprestandan öka med 72%, har du då som jag alltid en massa program igång och en swap på 6-7GB så gör det väldigt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag är ingen expert alls, men om jag får kasta in en brasklapp så skulle jag gissa på att mera minne än 256MB skulle göra en ca 200% prestandaökning och att en snabbare hårddisk skulle göra en 150% ökning, upplevelse av prestandaökning alltså? Alltså minne dubbelt så snabbt och HD hälften så snabbt, vet inte hur jag skall skriva det enklast… Nåt att starta ifrån, fler gissningar? Danraider? :)

156290[/snapback]

Till en viss punkt så betyder RAM allt, 256 är inte hållbart, 512 är däremot fullt acceptabelt för många men datorn kommer ändå att använda flera GB "minne" bara det att det läggs på hårddisken. Att gå från 256 till 512 gör en mycket stor skillnad, från 512 till 1 GB gör en mindre skillnad, om du inte använder en massa program samtidigt eller väldigt minneskrävande program såsom photoshop så kommer du faktiskt inte att märka den skillnaden. Alla moderna OS (då tom. win98 inräknat) lägger väldigt mycket data på hårddisken i stället för i minnet, det är data som inte används lika mycket, men pga. de otroliga skillnaderna i hastighet mellan RAM/HDD så kan det för HDD bli mycket skrivningar och läsningar.

 

Datorn är aldrig snabbare än den svagaste länken i systemet och för en normal användare så behövs 512 mb minne och en snabbare HDD som hinner skyffla datan. Så när du satt in 512 mb i minne så är inte minnet längre din svagaste länk utan din HDD är.

 

RAM och HDD används på olika sätt varför man egentligen inte kan göra direkta jämförelser men för att introducera lite siffror så har minins HDD en åtkomst tid på 12millisekunder medan minnet på 8 nanosekunder, HDDn kan skyffla data med en 25 mb per sekund, RAM med bussens hastighet.

 

Hoppas det ger lite klarhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en till en 1024 modul o en extern firewire disk då, ja nu börjar det dra iväg :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det trista med Minimacen är ju att det inte finns en extra minneskortplats vilkete gör att det minne man får med är bortkastat om man köper ett större.... HELT PUCKO!?!? Hur mycket större har lådan blivit om man hade haft 256 fast monterat och en ledig minnesplats?

 

För att se hur mycket som kastas mellan datorn och HD-n kollar du på Program/Verktygsprogram/Aktivitetskontroll. Där ser du också minnesanvändningen så du kan bedöma hur minnet används och om du behöver mer minne.

 

När min PowerMac G4 1,25 var ny körde jag med 256 MB minne och det flöt på bra om jag hade Safari, Texteditorn och tex iTunes i gång. Började jag köra med fler program så segade det. 256 MB RAM borde duga att köra Safari ensamt på utan problem......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag bättre Danraider, bra beskrivet!

Angående det där med extern firewire, om man jmf två lika snabba diskar men en intern och en extern 800 firewire, hur mycket långsammare är den externa? Knappt inget alls kanske? På ett ungefär bara…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag bättre Danraider, bra beskrivet!

Angående det där med extern firewire, om man jmf två lika snabba diskar men en intern och en extern 800 firewire, hur mycket långsammare är den externa? Knappt inget alls kanske? På ett ungefär bara…

156574[/snapback]

 

Det finns en test i en MW i år som visar att en extern FW 800 är nästan lika snabb som en intern SATA-disk. Tror det skiljer 10% om jag minns rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en viss punkt så betyder RAM allt, 256 är inte hållbart, 512 är däremot fullt acceptabelt för många men datorn kommer ändå att använda flera GB "minne" bara det att det läggs på hårddisken. Att gå från 256 till 512 gör en mycket stor skillnad, från 512 till 1 GB gör en mindre skillnad, om du inte använder en massa program samtidigt eller väldigt minneskrävande program såsom photoshop så kommer du faktiskt inte att märka den skillnaden. Alla moderna OS (då tom. win98 inräknat) lägger väldigt mycket data på hårddisken i stället för i minnet, det är data som inte används lika mycket, men pga. de otroliga skillnaderna i hastighet mellan RAM/HDD så kan det för HDD bli mycket skrivningar och läsningar.

 

Datorn är aldrig snabbare än den svagaste länken i systemet och för en normal användare så behövs 512 mb minne och en snabbare HDD som hinner skyffla datan. Så när du satt in 512 mb i minne så är inte minnet längre din svagaste länk utan din HDD är.

 

RAM och HDD används på olika sätt varför man egentligen inte kan göra direkta jämförelser men för att introducera lite siffror så har minins HDD en åtkomst tid på 12millisekunder medan minnet på 8 nanosekunder, HDDn kan skyffla data med en 25 mb per sekund, RAM med bussens hastighet.

 

Hoppas det ger lite klarhet :)

156361[/snapback]

 

Att ha en stor swap-fil innebär inte att datorn blir segare per automatik. Det är bara om datorn läser från hårddisken som det går segt och det som finns lagrat i swappen är ju sådant som datorn möjligtvis skulle kunna behöva någon gång i framtiden, detta gäller såklart om det finns tillräckligt med RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en FW800 så skiljer det inte mycket mellan en intern disk, problemet är ju då att minin bara har FW400, det är en klar miss.

 

Peth-> helt precis riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...