Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini, otroligt seg..


mickefrisk

Rekommendera Poster

Fick min mac mini idag. 1,42GHz och 256mb i minne.

 

Den är fruktansvärt seg, nästan allt hackar. Garageband tar en minut att starta, inget känns flyta på särskilt bra..

 

Ska köpa 1gb i minne imorgon, men kan det verkligen lösa problemen? Blir den så hiskeligt seg när man bara har 256?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sannerligen inte expert men många säger att 512 som jag har är för lite, så 256 låter nog i minsta laget. Menar du att de säljs med så lite i?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garageband klarar inte av att spela upp de medföljande demolåtarna på en dubbel G5:a med bara 256 MB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att Garageband följer med köp av minimac, det är väl katastrofdåligt att leverera en dator som inte funkar med medlevererade programvaror?!? Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Absolut. 256 MB suger! :P

 

Nämen, knôka i så mycket det går. 1 GB är inte alls för mycket. :whistling:

 

Sunkigt, som sagt, att snåla in på minne på en maskin som levereras med sån programvara. Tänk de som inte ens har en uppfattning om vad som finns innanför datorlådan; de måste ju tro att en Mac verkligen ÄR så seg. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tog jag bara Garageband som exempel.. Allt går segt och hackigt! Men det löser sig imorgon med 1gb minne tror ni? Eller ÄR mac mini seg även bra utrustad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

minin är en bra dator men du måste byta ram och hårddisk.

 

standard ram på 256 är oacceptabelt, 1gb så går det mycket bättre.

 

hårddisken är en tragisk historia på 4000 varv, vilket likaså det är oacceptabelt, kolla in hitachi travelstar E7K60 (inte samma som 7K60). om du vill vänta lite så efter sommaren så ska de nog släppa E7K100. anyways, men en hdd som gör 7200 varv så blir datorn mycket mycket snabbare. (men ramet är prioritet no. 1)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är hårddiskens hastighet så betydelsefull när det gäller "känslan" el uppfattningen av en dators snabbhet? Att man emellanåt ibland får vänta en en sekund istf två på att nåt från disken läses in är väl underordnat den där snabbheten hela tiden som en snabb processor gör?

 

Alltså rekorddålig reklam Apple gör, säkert en hel massa människor som köper minimacen och nöjer sig med 256MB, man tror ju att det man köper skall funka ju, och de kommer alla tro att det ska vara så segt! Rekorddåligt! Det hade ju varit bättre i så fall ifall de sålt datorerna utan minne. Det är som att köpa en bil med moppemotor isatt från fabriken, räcker just precis att köra på första växeln. Bättre isåfall att sälja bilen med valfri motorval, för vad skall man med en moppemotor till utan moppe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Absolut Jochum, precis vad jag menar.

 

Apple! Sätt i 512 MB som minimum i alla maskiner! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut Jochum, precis vad jag menar.

 

Apple! Sätt i 512 MB som minimum i alla maskiner!  :w00t:

155552[/snapback]

 

Varför nöja sig med 512 :angry: sätt in 768 på engång :D

så slipper vi springa in till affären så ofta :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I helgen kommer mina 2 fräscha GB minne till min iMac. Då kommer det kanske både ett jämförande test i upplevelse mellan en 1.6Ghz och en dubbel 1,8Ghz med 2 GB vardera, samt med dubbel 1,8Gz med 4GB ram... Ska bli intressant! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför nöja sig med 512  :angry: sätt in 768 på engång  :D

så slipper vi springa in till affären så ofta  :lol:

155558[/snapback]

 

Hur skulle det gå till när det bara finns en minnesplats? 0,5 eller 1Gb är det som gäller om man inte nöjer sig med 256Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Okej Ronny, vi säger en hel GB med en gång. Men då går det ju inte att uppgradera datorn längre!! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
ne och de e ju synd.. :(

155675[/snapback]

 

Precis. :whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
spamm spamm spamm :w00t:

155680[/snapback]

 

spam spam spam

spam spam spam

spam spam spam

 

:whistling::whistling::whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast är hårddiskens hastighet så betydelsefull när det gäller "känslan" el uppfattningen av en dators snabbhet? Att man emellanåt ibland får vänta en en sekund istf två på att nåt från disken läses in är väl underordnat den där snabbheten hela tiden som en snabb processor gör?

155548[/snapback]

Ja det är faktiskt precis så viktigt, kolla i din syskoll å kommer du att se att ett helt vanligt system kan ha en swap på 5-10 GB, det du inte har i RAM måste ligga på disk. På minin så är disken verkligen en riktig flaskhals, med en riktig hdd skulle minin bli "dubbelt" så snabb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som lyxproblem när man sitter med 500MHZ och säkert fem år äldre och långsammare diskar och är ganska nöjd med farten att diskutera hur snabba upp en redan sjufalt snabbare dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns lite som lyxproblem när man sitter med 500MHZ och säkert fem år äldre och långsammare diskar och är ganska nöjd med farten att diskutera hur snabba upp en redan sjufalt snabbare dator!

155781[/snapback]

:) *Puss*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förmodligen någon från min fanclub :)

 

...nej det tror jag inte, vi är ganska få som kallar oss för det. För mig så blir det danraider om man spelar lite på namnet och för en många herrans år sedan så hade soff-i-propp sommarmorgon och då var det med en flane klädd som darth vader som kallades dan raider, sedan dess har det namnet på mig blivit inpräntat i sten...

 

Edit: Vad var det för program förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning! Bara skymtade förbi och jag såg det var välbekant. Kan det ha varit du?!?

Oj, så OT, men det är bara midsommarafton 1 ggr om året…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det gå till när det bara finns en minnesplats? 0,5 eller 1Gb är det som gäller om man inte nöjer sig med 256Mb.

155592[/snapback]

 

Jag läste på för dåligt i början...

jag trodde att det gällde alla macar

men nu såg jag att det enbart var en macmini-diskussion ,Sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...