Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac Badbollar.


Balder78

Rekommendera Poster

@Poca:

 

1488199768_Skarmavbild2019-01-31kl_18_02_34.thumb.png.965fb8a587943e021df37ad52144121c.png

 

 

27" Har lucka - 21" måste du plocka ut logic-kortet.

 

TS har en 21".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poca måste mena gamla iMac från 2011 eller 27 tums versionen för på min  nya iMac finns ingen lucka längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en iMac 21.5” från 2017 är det inget för hemmafixaren om man inte är van. 

Tror det hjälper att installera om systemet, 16GB RAM är inte lite och i synnerhet med en snabb SSD så borde inte datorn badbolla. Jag skulle isllafall göra en ominstallation i första hand. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Men ta nu och gör en backup och ominstallera Mac OS. Jag har en mini med mekanisk disk, i5, 8GB och den badbollar aldrig. Tror det löser problemet. 

OK.

Nu har jag läst instruktionerna från Apple hur man ominstallerar OS X 10.14.4 på samma dator men jag gör detta så sällan så jag är osäker vad som skall göra.

 

Om jag kommer ihåg rätt skall jag stänga av och sätta på datorn med knappen på baksidan samtidigt som jag håller nere  Cmd+R 

 

Jag är inte säker på om jag skall radera hårddisken innan jag ominstallerar OSX igen, men eftersom jag inte har tillräckligt med ledigt utrymme på hårddisken (Se skärmdump) så måste jag tydligen radera den och sedan  ominstallera OS X igen. Här fastnar jag för jag har för mig att jag måste döpa nya uppladdningen till Journalförd någonting och då hittar jag ingen disk att ladda upp till, så jag törs inte försöka. Jag trodde att hårddisken tömde sig själv innan nya uppgraderingen laddas ner.

Skärmavbild_2019-01-31_kl__18_13_56.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hårddisken raderar inte sig själv när man laddar ner OS:et igen, för då kan man ju inte ominstallera OS:et utan att radera hårddisken - och det är bra att kunna göra det. :) Då skriver den ju över det gamla, du får nya systemfiler, och behåller de andra filerna intakta. Om det har blivit fel i systemfilerna så är det bra att göra det, utan att man behöver installera hela systemet. 

Du har 107Gb ledigt vad jag kan se, det borde räcka för att installera om OS:et. Då räcker det med att trycka på Installera om Mac OS. Fungerar inte det? 

Om du vill radera hårddisken så gör du det i Skivverktyg.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Raphael säger:

Nej, hårddisken raderar inte sig själv när man laddar ner OS:et igen, för då kan man ju inte ominstallera OS:et utan att radera hårddisken - och det är bra att kunna göra det. :) Då skriver den ju över det gamla, du får nya systemfiler, och behåller de andra filerna intakta. Om det har blivit fel i systemfilerna så är det bra att göra det, utan att man behöver installera hela systemet. 

Du har 107Gb ledigt vad jag kan se, det borde räcka för att installera om OS:et. Då räcker det med att trycka på Installera om Mac OS. Fungerar inte det? 

Om du vill radera hårddisken så gör du det i Skivverktyg.
 

Vad bra då vet jag. Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick ju lätt. Hela installationen tog 35 minuter. Jag undrade hur mycket ledigt utrymme  på hårddisken som skulle finnas kvar när nya installationen skulle trängas med gamla installationen. Till min förvåning finns mer ledigt utrymme 108 GB efter uppgraderingen än det var innan då det fanns 107GB. Badbollandet borde försvunnit för en tid framöver.

 

Tack för hjälpen.

 

 

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 19.52.36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Balder78 säger:

Aha. Det är förmodligen orsaken till varför mina renderade filer inte tar längre tid än tidigare. Så mer Ram är bara löst prat. om man som jag har en SSD disk

Nej. Det är varken svart eller vitt... Du ska ha så mycket RAM som du behöver. Men om du har RAM-brist så hjälper det att ha en snabb SSD om det skrivs tillfälliga filer sk chachefiler. SSD ersätter inte RAM-minne. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Axelman säger:

Nej. Det är varken svart eller vitt... Du ska ha så mycket RAM som du behöver. Men om du har RAM-brist så hjälper det att ha en snabb SSD om det skrivs tillfälliga filer sk chachefiler. SSD ersätter inte RAM-minne. 

 

Axelman, du beskrev det bra en gång, skillnaden mellan RAM och hårddisk ?

något i stil med :

RAM är din arbetsbänk, och hårddisken är din lagerlokal..eller hur du beskrev det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Nej. Det är varken svart eller vitt... Du ska ha så mycket RAM som du behöver. Men om du har RAM-brist så hjälper det att ha en snabb SSD om det skrivs tillfälliga filer sk chachefiler. SSD ersätter inte RAM-minne. 

 

Tack igen för bra hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, RonnieL säger:

Jo, i en 21,5 tummare.

hade missat det...gick på min förra, nu köpte jag en nyare med Max RAM och behövde inte tänka på det..

Alltid bra att ha stor arbetsbänk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...