Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac Badbollar.


Balder78

Rekommendera Poster

Hej.

Jag köpte ny iMac i mars 2018.

Den senaste tiden har den börjat "Badbolla" där sidor fryser utan att jag egentligen  gjort någonting annat är kollat några av mina  sidor jag ofta går in på. Jag har fortfarande 125GB  kvar på hårddisken och jag har testat med Säker Omstart. Ibland tar det lång tid innan sidor öppnas där kugghjulet snurrar  onormalt länge innan sidorna öppnas. Är 10 månader gammal iMac för 25000:- redo för soptippen, eller finns räddning.

Tacksam för tips.

 

 

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 11.15.34.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan öppna Aktivitetskontroll och kolla om någon process har hängt sig och drar massor av kraft och segar ner datorn.

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 11.37.41.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Du kan öppna Aktivitetskontroll och kolla om någon process har hängt sig och drar massor av kraft och segar ner datorn.

När du ändå är inne där så kolla fliken "Minne" hur stor växelfilen är. Är den större än 1 GB så behöver du mer RAM eller köra färre program samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

När du ändå är inne där så kolla fliken "Minne" hur stor växelfilen är. Är den större än 1 GB så behöver du mer RAM eller köra färre program samtidigt.

Det var steg 2 efter gensvar. Men du han före. :ThumbsUp: Sen tänkte jag föreslå att ominstallera OS X så rensar man upp och får en fräsch installation för bästa förutsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du har inga problem med din uppkoppling?

Det finns ju ingen anledning till att den där datorn ska börja badbolla vid normal användning – eller ens onormal.

Har själv märkt att svajjig uppkoppling kan ge problem som inte bara handlar om att uppkopplingen bryts, utan får datorn att bete sig skumt. Bland annat har jag råkat ut för att iTunes slutar svara när strömning från Apple Music avbryts på grund av förlust av ”internet”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Du kan öppna Aktivitetskontroll och kolla om någon process har hängt sig och drar massor av kraft och segar ner datorn.

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 11.37.41.png

Tack Axelman.

 

Det var en lång lista när jag scrollade genom den. Det som förvånar mig är att så mycket som ligger i listan. Jag väckte datorn vid 09.30 idag som varit i vila sedan 23.30 igår kväll. Under tiden borde ingenting arbeta i datorn. Eller.

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 11.52.11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Balder78 säger:

Tack Axelman.

 

Det var en lång lista när jag scrollade genom den. Det som förvånar mig är att så mycket som ligger i listan. Jag väckte datorn vid 09.30 idag som varit i vila sedan 23.30 igår kväll. Under tiden borde ingenting arbeta i datorn. Eller.

Skärmavbild 2019-01-31 kl. 11.52.11.png

Din lista är i alfabetisk ordning. Du ska klicka på listen %processor så listas processerna i den ordning som drar mest. Annars ser man inte vad som drar. Men du har låg processorbelastning så det är inte viktigt.

...

Du kan betrakta alla processer som verktyg som är framplockade och många ligger redo på arbetsbänken men är inaktiva tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soptippen? Du har garanti kvar eftersom den köptes i mars 2018, fast gratis support tog ju slut efter 90 dagar. Men prova en ominstallation först. I värsta fall är det ett hårdvarufel. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, Telly82 säger:

När du ändå är inne där så kolla fliken "Minne" hur stor växelfilen är. Är den större än 1 GB så behöver du mer RAM eller köra färre program samtidigt.

Tack Telly82.

Där står det noll.

 

 

 

Jag har visserligen bara 16GB Ram trots att jag renderar i Blender men jag har inte fått några badbollar där annat än att det tar tid. Jag borde köpt 32GB Ram men tänkte inte på det vid köpet. (Korkat) och det går ju inte i efterhand köpa mer Ram på denna iMac.

Jag har få program och kör bara ett, men det händer att fler ligger öppna ibland.

Skärmavbild_2019-01-31_kl__12_05_44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Axelman säger:

Det var steg 2 efter gensvar. Men du han före. :ThumbsUp: Sen tänkte jag föreslå att ominstallera OS X så rensar man upp och får en fräsch installation för bästa förutsättning.

Det kan jag absolut göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, KMN säger:

Och du har inga problem med din uppkoppling?

Det finns ju ingen anledning till att den där datorn ska börja badbolla vid normal användning – eller ens onormal.

Har själv märkt att svajjig uppkoppling kan ge problem som inte bara handlar om att uppkopplingen bryts, utan får datorn att bete sig skumt. Bland annat har jag råkat ut för att iTunes slutar svara när strömning från Apple Music avbryts på grund av förlust av ”internet”.

Nej, jag har inga problem med uppkopplingen. Comhem var här och böt Router och kablade om fastigheten sedan dess funkar uppkopplingen perfekt. 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Balder78 säger:

Nej, jag har inga problem med uppkopplingen. Comhem var här och böt Router och kablade om fastigheten sedan dess funkar uppkopplingen perfekt. 

Tack.

Vad bra!

All idé att utesluta sådana saker innan man ger sig på ominstallation, som – kan jag tycka – alltid innebär en del efterjusteringar.

Ett nej är ju också ett svar…

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Raphael säger:

Soptippen? Du har garanti kvar eftersom den köptes i mars 2018, fast gratis support tog ju slut efter 90 dagar. Men prova en ominstallation först. I värsta fall är det ett hårdvarufel. 
 

Jag skojade. Ominstallation är kanske det som behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Balder78 säger:

 

Jag har visserligen bara 16GB Ram trots att jag renderar i Blender men jag har inte fått några badbollar där annat än att det tar tid. Jag borde köpt 32GB Ram men tänkte inte på det vid köpet. (Korkat) och det går ju inte i efterhand köpa mer Ram på denna iMac.

 

Jo denna iMac har inte RAM-minnena fastlödda. Det går att slänga i 32 GB RAM. Frågan är bara om du törs....... du måste riva ner hela datorn för platserna sitter på baksidan av moderkortet.

 

https://www.ifixit.com/Teardown/iMac+Intel+21.5-Inch+Retina+4K+Display+2017+Teardown/92170

 

https://appleinsider.com/articles/17/06/09/2017-215-inch-4k-imac-memory-upgrade-kit-includes-32gb-of-ram-tools-to-take-it-apart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag vad du har för hårddisk i din dator. Tyvärr levererades dessa med en mycket slö mekanisk hårddisk som standard. Den kan vara orsaken till varför det känns segt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skärmdumpar du har från Aktivitetskontrollen, är dessa gjorda när du har (många) badbollar? För annars är de av noll och intet värde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Telly82 säger:

De skärmdumpar du har från Aktivitetskontrollen, är dessa gjorda när du har (många) badbollar? För annars är de av noll och intet värde.

Bra fråga. I mitt första inlägg berättar jag att jag väckte min iMac från vila vid 09.30 tiden efter att den vilat sedan 23 tiden kvällen före. Därför borde aktivitetsfönstret vara tomt, tänkte jag, men det var fullt på sidan jag scrollade ner på?

Självklart fanns inga badbollar då. Jag kan kolla ikväll om den börjar badbolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Axelman säger:

Sen undrar jag vad du har för hårddisk i din dator. Tyvärr levererades dessa med en mycket slö mekanisk hårddisk som standard. Den kan vara orsaken till varför det känns segt.

Intressant. Därför valde jag en SSD disk vid köpet men glömde att välja större Ramminne. Det får jag lida för nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Balder78 säger:

Intressant. Därför valde jag en SSD disk vid köpet men glömde att välja större Ramminne. Det får jag lida för nu.

Nja. Om RAM-minnet tar slut skriver OS X tillfälliga filer till hårddisken. Eftersom du valde SSD så har du en vrålsnabb PCIe-baserad sådan som hanterar tillfälliga filer vrålsnabbt vilket gör att datorn fungerar som om det fanns mer RAM-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att svara på Axelmans inlägg så jag lägger den här i stället.

 

 

Intressant. När man vänder sig till kunnigt folk kommer sanningarna fram. Tack Axelman.Jag har hela tiden efter att jag köpte ny iMac vid årsskiftet 2017/2018 känt att jag köpt rena skräpet.(Två gånger) Den första iMac  gjorde man ett återköp på för den skrek rakt ut, men det satt långt inne innan jag fick igenom återköpet. Trots att jag hade bekräftelsemejl daterat 3 dagar efter datorn anlänt till hemmet från utsedd senior advicer med hans förnamn och ärendenummer som bad att få återkomma efter att  chefen godkänt ärendet. (Hette det) Det är bara det att ingen återkom.

 

Jag började misstänka att man medvetet för att förhala ärendet så tidfristen på två veckor inte kunde åberopas längre så jag mejlar honom på det direktmejl jag fått från honom. Dagen efter får jag svar  från en av hans kollegor. Varför dagen efter?

När jag dragit ärendet och undrar varför han inte hört av sig tidigare nu när snart tidsfristen är till ända. Svarar han. Min advicer är långtidssjukskriven så om du vill kan han ta över  ärendet i stället. Ahaa, ännu en misstanke om att dom håller på att lura mig på ett återköp.

Han fortsätter. Tyvärr har tiden för återköp gått ut så du får lämna in datorn till verkstad. 

Tänk att denna misstanke om mygel hade jag misstänkt från första stund. 

 

Jag letade reda på bekräftelsemejlet med ärendenummer, namn på advicern och det bästa av allt mejl är daterade som jag tog en skärmdump på. Sedan ringde jag Supporten och bad att få prata med chefen som godkände återköpet. Varför bad han inte att jag skulle mejla honom skärmdumpen med datumet som visade att ärendet startat 3 dagar efter att daton kom hem till mig. Jo enligt reglerna måste Supportern spara all mejlkonversation från kunderna, framför allt de där tidsfristrisk finns. Det borde min advicer vetat om som tog en rövare att jag inte skulle vara så pass vaken. Nu var jag det.

 

Måndagsexemplar kan alla råka ut för så jag köpte en likadan men jag valde SSD disk men i stressen från återköpet glömde att välja större Ramminne som jag kom på när datorn var på plats. Det får jag lida för nu.

 

Att byta ram själv undviker jag för jag har inte de verktyg och vana att göra detta. Man måste ha ett visst handlag. Tänker man logiskt borde man kunna öppna baksidan med en konservöppnare  och där komma åt ramminnet, men jag låter bli.

Efter att i 7 år varit bortskämd med min arbetshäst iMac från mid 2011 som aldrig strulade  är jag mer än  less på det skräp jag nu har till iMac, så jag skulle vilja gräva ner skräpet inne i skogen. Jag lovar att Gråsparvarna flyger uppochner för att slippa se skräpet. Dom också. Sedan om jag törs, köpa en iMac för 30000:- som allt fungerar i tio år med prylar som är gjorda idag och inte från stenåldern med luckor för både ramminne och grafikkort, ifall man behöver byta. Tror ni jag törs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Axelman säger:

Nja. Om RAM-minnet tar slut skriver OS X tillfälliga filer till hårddisken. Eftersom du valde SSD så har du en vrålsnabb PCIe-baserad sådan som hanterar tillfälliga filer vrålsnabbt vilket gör att datorn fungerar som om det fanns mer RAM-minne.

Trevliga nyheter. Tack Axelman, men då borde den väl inte badbolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Balder78 säger:

Trevliga nyheter. Tack Axelman, men då borde den väl inte badbolla.

Nej. Den borde inte badbolla. Prova att ominstallera OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ta nu och gör en backup och ominstallera Mac OS. Jag har en mini med mekanisk disk, i5, 8GB och den badbollar aldrig. Tror det löser problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Axelman säger:

Nja. Om RAM-minnet tar slut skriver OS X tillfälliga filer till hårddisken. Eftersom du valde SSD så har du en vrålsnabb PCIe-baserad sådan som hanterar tillfälliga filer vrålsnabbt vilket gör att datorn fungerar som om det fanns mer RAM-minne.

Aha. Det är förmodligen orsaken till varför mina renderade filer inte tar längre tid än tidigare. Så mer Ram är bara löst prat. om man som jag har en SSD disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...