Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya RAM-minnen


jacques55

Rekommendera Poster

Hej

Har en MacBook Pro (17-inch, Early 2011) https://support.apple.com/kb/SP621?viewlocale=en_US&locale=en_US 

och som är i mint kondition.... nästan. ?

 

För två år sedan kraschade grafikkortet och jag fick hela moderkortet utbytt gratis av Apple eftersom de visste om ett problem med 

just grafikkortet.

Passade på att speeda upp med en ny hårddisk.

Nu har tyvärr något av ramminnerna eller båda lagt av (Har gjort en kontroll på Macen och fått fram en felkod 4MEM/65/40000000:0X84e3cc98) Datorn går inte igång. De startar , applesymbolen kommer upp och ladd indikatorn syns och arbetar sig upp en kort stund...sen stängs Macen  ner av sig själv och startar upp igen med samma resultat.

Enligt rykten så ska det gå att peta in 2st  8gb minnen istället för 2 st 4gb som Apple säger är max.

Behöver råd och tips på nya snabba minnen mm.  Vill gärna behålla denna MacBook Pro då den är i sånt toppskick för övrigt.

STORT TACK För all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • sevensleeper changed the title to Nya RAM-minnen

Snyggar till "ämnet" och adderar taggar. // sevensleeper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt är det fantastiskt med gamla datorer som bara rullar på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du High Sierra på hårddisken kan du utan problem peta in 12800-minnen (1600mz).

 

Låter mer som hårddisken eller grafik-kortet (igen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. ?

Stereotypen: Grafik kortet ..igen...Då får den tillbaka till Applebutiken som bytte ut moderkortet. ?

Alix: Jag får inga tre signaler utan Apple signalen som sig bör och sen startar den upp...visserligen med blå skärm.

 

Tog dessa bilder igår efter testet.

image1.jpeg.b020e9ce582e94512846794a2922587d.jpegimage2.jpeg.9b73bc2b51360e37df72159362f6306f.jpegimage3.jpeg.1c6a4c61e1c27a07ccf6e5f2810ed571.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, sevensleeper säger:

För övrigt är det fantastiskt med gamla datorer som bara rullar på. :)

 

Visst är det!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De (Apple) kommer inte ta i din fina MacBook Pro - den är vintage-klassad.

Apple har inga delar längre.

 

Jag skickar dig ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan testa att ta ut ett minne i taget och starta upp och se om det blir bättre.

Detta bekräftar/utesluter minnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@jacques55 Det sista svaret i din Appletråd ligger antagligen närmast sanningen, att det är fel på RAM-fästet. Eller så pass enkelt att det är korrosion som gör att kontakterna i RAM-fästet och/eller RAM inte riktigt är 100. Det kan då räcka med att ta ur och sätta i minnena igen. Det är knappast något fysiskt fel på RAM i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix Har tagit ut ett minne i taget och provstartat.. ingen förändring. Sterotypen säger att Apple haft problem med lödningar. "glappande/trasiga lödningar i ena eller båda grafik-kärnorna."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, jacques55 säger:

@Alix Har tagit ut ett minne i taget och provstartat.. ingen förändring. Sterotypen säger att Apple haft problem med lödningar. "glappande/trasiga lödningar i ena eller båda grafik-kärnorna."

Du kan pröva med andra RAM-minnen, förstås. Men jag tror mer på minnesbankarna i så fall (fästena). Har du några problem med grafiken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alix Vet inte... har haft datorn inne för reparation för två år sedan då Apple bytte ut (Säger dom) hela moderkortet med grafikkort för att de haft strul med dem.

Så ca ett år senare sker detta som jag har nu... Kan inte se att jag har problem med grafiken eftersom datorn inte startar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är i farten med gamla Macar så kan jag nämna att min första MacBook Pro från 2006 funkar felfritt än. 

Lycklig som en  räka. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, jacques55 säger:

När jag ändå är i farten med gamla Macar så kan jag nämna att min första MacBook Pro från 2006 funkar felfritt än. 

Lycklig som en  räka. :D

Då kan du installera en modern Linux på den tills du vet vad du kan eller ska göra.

Jag tror att din andra MBP har tackat för sig. Men du kan alltid testa andra minnen, som sagt.

Eller varför inte baka logikkortet i ugnen, om det inte hjälper med andra minnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Stereotypen säger:

 

Visst är det!!

 

Verkligen! Jag önskar ibland att jag haft kvar min första. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, jacques55 säger:

Lycklig som en  räka. :D

En räka som ligger i en superhet stekpanna tillsammans med olja, hackad vitlök och chili? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...