Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macworlds test av ordbehandlare


Raphael

Rekommendera Poster

Jag har läst Macworlds test om "ordbehandlare" som de har publicerat på sidan nu, och jag protesterar mot det. Pages och Word är absolut ordbehandlare, med grafiska layoutmöjligheter och där Pages har fler grafiska möjligheter och är enklare på ordbehandling. Det har MacWorld fångat bra, men de har däremot inte förstått Ulysses. 
För det första - Ulysses är ingen ordbehandlare. Ulysses är ett skrivprogram och en projekthanterare för text. Producenterna bakom Ulysses säger själva "a writing app". Ett skrivprogram, inte "word processor" - ordbehandlare. Ulysses saknar funktioner för grammatikkontroll och avancerade texthjälpmedel. Den är helt enkelt till för att skriva, att hantera skrivandet. 

MacWorld kritiserar att formateringsmöjligheterna för Ulysses är begränsade, men en viktig poäng med Ulysses är att man markerar textbitar. Man markerar vad som är rubrik, underrubrik, brödtext, citat och så vidare. Fokus ligger inte på hur dessa ska formateras, formateringen fixar man sen i t ex Word. Fokus ligger på texten, på innehållet, inte formateringen. Det förekommer att skribenter fastnar i formateringen istället för att fokusera på texten, Ulysses är en hjälp för det genom att flytta formateringen ur vägen. Fokus ligger på *innehåll* inte på textens utseende grafiskt. Det är en genomgående och bärande, mycket medveten idé i Ulysses. 

Här menar jag att MacWorld inte har förstått den grundläggande finessen med Ulysses - att man skriver olika textbitar som enkelt kan flyttas omkring i förhållande till varandra. Textbitarna hamnar på egna "blad" eller "lappar" i textprojektet. Till varje blad/lapp så kan man lägga ytterligare info, finns kommentarsrutor osv. Ulysses har ingen traditionell filhanterare, utan i Ulysses ligger alla Ulysses dokument och bitar inuti Ulysses. Ulysses är alltså samtidigt ett biblioteksprogram för text, förutom själva skrivdelen. Se Ulysses som skrivandets Lightroom. Och MS Word är skrivandets Photoshop. 

Ulysses är inget program som man har *istället för* Pages eller Word, det är ett komplement till dem. Det ersätter varken Pages eller Word, men Pages och Word ersätter varandra. En populär konkurrent till Ulysses är Scrivener, som är byggt på ett liknande koncept men som är "flashigare" och innehåller fler formateringsmöjligheter. En annan konkurrent är StoryIst, som påminner mycket om Scrivener men är mer fokuserad på manus och romaner. Scrivener (och Ulysses) fungerar även för akademiska projekt. 

Idén är att man gör sitt utkast i Ulysses eller Scrivener, och sedan tar man in texten i t ex Word och gör korrektur, språkgranskning och fixar layouten innan man skickar till tryckeriet. Jag uppfattar det som enklare att skriva i Ulysses (eller Scrivener) för man kan enkelt flytta runt olika delar av texten, och man kan också ha mappar för research och annat tilläggsmaterial som karaktärsutveckling, miljöer etc. I Word eller Pages arbetar man på ett textdokument, inte ett projekt som består av flera olika bitar som man enkelt har tillgång till samtidigt. Det är den stora skillnaden. 

Det hade varit intressant om MacWorld skrev om Ulysses, Scrivener och Storyist, i en artikel. Och istället för att blanda ihop Ulysses med Word och Pages så kunde man där lagt in t ex Nisus Writer Pro eller Mellel, för dessa är verkligen ordbehandlare och därmed direkta konkurrenter. 




 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns mer om Mellel, den finns även till iPad: 
https://www.mellel.com

Här finns mer om Nisus Writer Pro. 
https://www.nisus.com/pro/

Här finns mer om Scrivener... (finns även till iOS)
https://www.literatureandlatte.com/scrivener/overview

Här finns mer om StoryIst (finns också till iOS)
http://storyist.com

Och så Ulysses då: (finns till iOS med)
https://ulyssesapp.com

Jag har provat alla dessa, och de jag använder till vardags är Nisus Writer Pro, Ulysses, MS Word 2016 och Pages (beror på vad jag ska skriva). MS Word framförallt för texter som delas med andra, Pages för brev. De andra för mer seriöst skrivande. Det förekommer även att jag använder Scrivener, men det var mer för mitt akademiska skrivande, när jag studerade - och då exporterade jag till Nisus Writer Pro när det var klart i Scrivener. 

Mellel har jag provat flera gånger, jag föredrar Nisus Writer Pro för användarmiljön men helt klart är Mellel en mycket kraftig ordbehandlare som framförallt fungerar för längre skrivprojekt, akademiskt skrivande, referenser, indexlistor och så vidare. StoryIst har jag också provat flera gånger, men eftersom jag redan har och använder Scrivener och Ulysses så känns det inte intressant för mig... :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta en länk till redaktionen. Detta kommer de aldrig att se annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade också på jämförelsen. Det hade kunnat funka bättre om man gjorde en artikel om vilken typ av textprogram man kan tänkas behöva. Många är fast i ett tänk att "nu ska jag skriva ett par sidor text, då måste jag ha en ordbehandlare". Word är overkill för många. De flesta klarar sig typ med Wordpad (Windows) eller Textredigeraren (OSX) känns det som. Tusan, folk flest har väl inte ens skrivare längre. (fast har man så begränsade krav att man klarar sig med Textredigeraren kanske man inte läser artiklar om ordbehandlare, jaja)

Men, om man nu ska undersöka ordbehandlare så bör man nog ta med Libre Office också. Det är ju mer avancerat än Pages, men samtidigt gratis - vilket gör det till en stark konkurrent till MS Word om man inte arbetar i en organisation/företag där just MS Word faktiskt krävs. Libre Office är även bra på att öppna äldre dokument skrivna i program som kanske inte längre går att köra på Mac pga dumpat PPC-stöd exempelvis. (AppleWorks etc, jag har inte så bra koll)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neo Office är ju mer Mac-igt än Libre Office, kodbasen är samma men användarmiljön har mer Mac-stil. Men tydligt är att de har en stil från MS Office 1997 och det känns rätt antikt och ålderdomligt i dag. Funktionsmässigt är MS Word helt överlägset ordbehandlingen i Neo/Libre Office. Framförallt tycker jag att MS Words grammatik-hjälp kan vara smidigt och den har bättre funktioner för ändringsspårning och gruppsamarbete, även Pages är bättre än Neo/Libre Office på detta - det underlättar för dem som jobbar på samma text, t ex studenter som skriver en uppsats ihop. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Ulysses och Scrivener synkas mellan enheter också. Och Pages. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Både Ulysses och Scrivener synkas mellan enheter också. Och Pages. 

Det låter bra, men jag använder Anteckningar mest som inköpslista och dylikt, och då är väl de programmen lite overkill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alix, ja om du inte har mer behov av skrivande än inköpslistor så är de programmen overkill absolut. :)
Fast vad vet jag, jag vet de som gör sina listor i InDesign.... :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Raphael säger:

Funktionsmässigt är MS Word helt överlägset ordbehandlingen i Neo/Libre Office.

Nog skiljer det väl en del, men “överlägset” var nog att ta i. Och det är ganska många som håller OO/LO/NO Writer som bättre än MS Word »»».
Här är en lista/jämförelser med LO. Tror den är ganska up2date (6.0 vs MS * 2016).

Däremot så är väl Excel* den som är bättre än Calc »»». Fast båda har ju saker den andre saknar.

 

* Finns tydligen några funktioner där som man aldrig använder, men tydligen måste ha. ^_^

 

3 timmar sedan, Raphael säger:

Neo Office är ju mer Mac-igt än Libre Office, kodbasen är samma men användarmiljön har mer Mac-stil.

Ja, både Neo Office och Libre Office är “forks”Open Office. :yeahbaby: Sedan dess har väl alla 3 utvecklats lite åt varsitt håll. LO r väl den som har den senaste uppdateringen av de 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med överlägsen menar jag framförallt ordbehandlingsfunktioner - t ex de inbyggda språkverktygen (bl a grammatikkontroll), indexering, referens, kopplingen till externa referenssystem som EndNote, Papers och liknande (jag vet Libre/Neo har ett enklare inbyggt system, men som student får man ofta tillgång till Endnote eller liknande, finns ofta specialavtal genom institutionen) och funktioner för korrektur och gruppsamarbete, som kommentarer, ändringsspårning och då kompatibilitet med MS Word dokument med detta. Neo/Libre brister definitivt i funktioner för gruppsamarbete eller när man utväxlar dokument mellan sig. 

Som student när man utväxlar sina dokument med andra studenter, t ex skriver en uppsats ihop, eller om man som jag jobbar med korrektur och språkgranskning av klienters texter, så behövs bra funktioner för att jobba med samma dokument på flera personer, och även kompatibilitet med MS Words funktioner för detta. 

Går helt enkelt inte för mig att använda Neo/Libre, funkar inte för det jag gör. T o m Pages är bättre på dessa saker... Men MS Word är överlägset bäst. Nisus Writer Pro funkar, den ligger mellan. Men sen har vi ju Mellel som är gjort särskilt för längre projekt och akademiskt skrivande så den är ett tuff konkurrent här och mycket billigare än MS Word, men min erfarenhet är att den brister i MS Word kompatiblitet... 

Det jag ser att Neo/Libre är bra på, det är ju framförallt att det finns stöd för import och export av fler dokumenttyper än andra program, och de kan även importera Pages dokument m m som MS Word inte kan. MS Word är främst en värld för sig själv. 

Sen tycker jag MS Word har ett bra användargränsnitt numer, jag tycker 2016 på Mac är klart bättre än Windows-versionen, det är stor skillnad. Jag klarar inte av att använda MS Word på Windows 12, jag tål det inte :), men Mac versionen är så mycket trevligare. Neo/Libre känns fortfarande som MS Word -97. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var faktiskt tveksam att uppgradera min gamla Office 2011 till 2016 just på grund av att jag har använt det på Windows och det var hemskt... men sen upptäckte jag Mac-versionen inte alls hade knöligheterna som Windows-versionen hade i användarmiljön. :) Word på Windows är ju anpassat för att Windows kan växla mellan vara dator och vara surfplatta, det har påverkat användarmiljön negativt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...