Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 6+, vilka är symptomen på dåligt batteri?


boevil

Rekommendera Poster

Min frus iPhone 6+ har uppfört sig lite konstigt. Batteri-procenten visar fel?.. tror vi. 

Vi körde helt slut på batteriet och startade  om den o laddade den fullt. Efter denna operation fungerar det bättre, men inte bra.

Om hon t.ex laddar till 100% o går ut nå’n timme så är mätaren nere på ca 20% när hon kommer hem. Märkligt nog så stannar mätaren på 20% resten av dagen.

Om hon laddar o stannar inne verkar procenten sjunka ”normalt”

det verkar alltså som om mätaren visar fel? Eller att batteriet försämras i kylan o sedan piggnar till inne, utan att mätaren visar förbättringen?

Jobbigt att aldrig veta hur mycket laddning som är kvar.

ps. hon har använt sin fån betydligt mer än jag använt min, som fungerar klanderfritt. 

Pps vad innebär ”Prefix” i dropdown- menyn som visas när man skriver inlägget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att batteriet är dåligt.

Men ha inte för vana att dra ur batteriet helt för det är inte bra för det.

Det är inget batteri med minnes funktion utan ett Lith-ion tar skada om man gör så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, boevil säger:

Min frus iPhone 6+ har uppfört sig lite konstigt. Batteri-procenten visar fel?.. tror vi. 

Vi körde helt slut på batteriet och startade  om den o laddade den fullt. Efter denna operation fungerar det bättre, men inte bra.

Om hon t.ex laddar till 100% o går ut nå’n timme så är mätaren nere på ca 20% när hon kommer hem. Märkligt nog så stannar mätaren på 20% resten av dagen.

Om hon laddar o stannar inne verkar procenten sjunka ”normalt”

det verkar alltså som om mätaren visar fel? Eller att batteriet försämras i kylan o sedan piggnar till inne, utan att mätaren visar förbättringen?

Jobbigt att aldrig veta hur mycket laddning som är kvar.

ps. hon har använt sin fån betydligt mer än jag använt min, som fungerar klanderfritt. 

Pps vad innebär ”Prefix” i dropdown- menyn som visas när man skriver inlägget?

 

 

För futtiga 295 kr får din fru ett helt nytt batteri till sin iPhone 6+:

 

https://getsupport.apple.com/?caller=sfaq&SG=SG003&category_id=SC0999&symptom_id=99911

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, boevil säger:

Pps vad innebär ”Prefix” i dropdown- menyn som visas när man skriver inlägget?

Prefix- funktionen är att sätta en av taggarna som prefix - t ex om man gör en guide, och har en tag med DIY, så blir titeln: “[DIY] Titel på guiden”.

Fixade till dina taggar... Du hade “iphone dåligt batteri”, som 1 tag. Anv gärna kommatecken mellan orden så blir de separata taggar(tag1, tag2, osv). La in iphone och batteri nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Prefix- funktionen är att sätta en av taggarna som prefix - t ex om man gör en guide, och har en tag med DIY, så blir titeln: “[DIY] Titel på guiden”.

Fixade till dina taggar... Du hade “iphone dåligt batteri”, som 1 tag. Anv gärna kommatecken mellan orden så blir de separata taggar(tag1, tag2, osv). La in iphone och batteri nu.

Tack för ditt svar.

jag skrev först alla orden utan komma. När jag sedan försökte sätta ett komma mellan orden gick det inte. 

1 timme sedan, Reefer säger:

 

För futtiga 295 kr får din fru ett helt nytt batteri till sin iPhone 6+:

 

https://getsupport.apple.com/?caller=sfaq&SG=SG003&category_id=SC0999&symptom_id=99911

 

 

Jag vet. Jag försöker övertyga henne. ”Men då blir ju utan flera dagar”... är hennes svar.*

1 timme sedan, lappen71 säger:

Det låter som att batteriet är dåligt.

Men ha inte för vana att dra ur batteriet helt för det är inte bra för det.

Det är inget batteri med minnes funktion utan ett Lith-ion tar skada om man gör så.

Problemet började med att batteri% visade fel. Det var då vi drog ur batteriet helt o startade om.

 

*) kanske ska jag följa lappen71:s råd o ladda ur batteriet upprepade gånger- sedan finns ju ingen annan lösning än att byta till nytt:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, boevil säger:

Tack för ditt svar.

jag skrev först alla orden utan komma. När jag sedan försökte sätta ett komma mellan orden gick det inte. 

Nej exakt... Man får ta bort den (taggen som blev fel) och skriva om taggarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen blev att vi båda skaffar nytt batteri.

Jag bytermitt också trots att jag eg inte har några problem med det, höjer väl andrahandsvärdet något?

 

Byter dom batteriet direkt så man kan ta med den hem direkt, nå’n som vet ?

 

verkar så eftersom jag har fått tid kl. 11.00 o min fru 11.40. Vi beställde i princip samtidigt i samma butik. Kungsgatan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, boevil säger:

Jag försöker övertyga henne. ”Men då blir ju utan flera dagar”... är hennes svar.*

 

Det finns folk som väntar på att få ett nytt organ i flera år och frun kan inte vara utan telefonen en dag eller två på sin höjd? Jisses, vart är världen på väg? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, boevil säger:

Lösningen blev att vi båda skaffar nytt batteri.

Jag bytermitt också trots att jag eg inte har några problem med det, höjer väl andrahandsvärdet något?

 

Byter dom batteriet direkt så man kan ta med den hem direkt, nå’n som vet ?

 

verkar så eftersom jag har fått tid kl. 11.00 o min fru 11.40. Vi beställde i princip samtidigt i samma butik. Kungsgatan.

 

 

Jag kan ju bara tala för hur vi gör det hos oss (Apple Auktoriserad Service Provider)

Normalt fixar vi batteribytena inom någon timme eller två men ibland har vi tokmycket att göra och behöver hela dagen på oss. Kommer man sent på eftermiddagen är det inte säkert vi hinner med innan stängningsdags.

Ibland går batterierna inte att avlägsna och då ersätts telefonen med en utbytesenhet som vanligtvis tar en dag eller två att få hem. Till samma peng som batteribytet.

Apple har informerat oss att batterier till iPhone 6 plus kan dröja till mars innan de åter finns i lager.

 

Som vanligt innan service gäller att man själv gjort backup av sin telefon då den mycket troligt kan behöva nollställas för att köra fullständiga diagnostester på den.

Hitta min iPhone måste även vara avaktiverat ifall telefonen måste bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för ditt svar.

När jag, vi, beställde tid angavs det att de hade batterier inne. 
Eftersom vi fick tiderna 11.00 resp 11.40 tolkar jag det som att de fixar min på 40 minuter och fruns på efterföljande 40..

 

Jo, jag ska säkerhetskopiera våra fånar i morgon, bytet sker på torsdag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu va det klart?

 

men en liten varning till er som tänker byta.

lite inte på informationen om vilka butiker som har batteriet, som du får när du bokar byte på nätet. Ring istället butiken och fråga om de har. 

 

Vi bokade på ett ställe som skulle ha batterier till våra fånar, men det visade sig att de inte hade. Som tur var fanns batterier hos ett annat Apple-center som tom. hade drop-n.. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
marcushedenstrom

Symtomen på min 6:a är bland annat att batteriet laddar i ojämn takt. Ibland tar det timmar att gå från 0 till 30-40 procent, men sen susar den upp till 100 rätt snabbt. Det kan nog iofs bero mer på batteriindikatorn än på själva batteriet.

 

Men jag märker också att batteriet inte räcker en bråkdel så länge som det borde, och framför allt startar telefonen om när jag pressar den men nån CPU-intensiv uppgift.

 

Jag står i kö hos Macforum för att byta sedan en månad tillbaka, men nu säger de att kötiden är närmare tre månader. Funderar på att gå till nån av de här små reparationsfirmorna istället. Det verkar som att AASPer är trötta på att reparera telefoner, vilket de inte tjänar någonting på att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
8 timmar sedan, marcushedenstrom säger:

Funderar på att gå till nån av de här små reparationsfirmorna istället.

Gick till en sån där reparationslåda idag. Nytt batteri på en halvtimme och nu är telefonen rappare. 

 

Tyvärr verkar en del av skärmen inte reagera på touch längre (vertikal kolumn bred som en tangent på tgb). Ska gå tillbaka i morgon så får de fixa.

 

Men batteriet är bra i alla fall. :) 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, ronny säger:

@SirKnasen är de mindre firmorna pålitliga vid reparationer?

Mindre Apple Auktoriserade Service Providers? Ja, men undantag finns säkert

Mindre skojare på hörnet? Nej, men undantag finns säkert. Jag har svårt att tro att de har rätt verktyg och manualer för att kunna utföra korrekt service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bytte batteri på dotterns Iphone 6 innan batteribytesprogrammet (som nu verkar ha självdött för den modellen) kom i gång. Det gjordes hos en ”skojare på hörnet” som troligen ändå är ett undantag. MEN! Batteriet som sattes i kan inte verifieras med IOS 11.3:s nya betafunktion för test av batteri. Det testet lär nog bara originalbatterier klara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det löste sig! Gick tillbaka till dem idag, och det var tydligen så att de hade missat en sladd när de satte ihop telefonen igen.

 

Skönt att ha en snabb (aja, iPhone 6-snabb) telefon igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Får tyvärr fortfarande spontana omstarter lite då och då, men det verkar bara hända när batteriet är nere på 10-20%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Får tyvärr fortfarande spontana omstarter lite då och då, men det verkar bara hända när batteriet är nere på 10-20%.

Några loggar som börjar på panic-   ?

Kolla under Inställningar-Integritetsskydd-Analys-Analysdata

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-04-21 på 21:32, SirKnasen säger:

Mindre Apple Auktoriserade Service Providers? Ja, men undantag finns säkert

Mindre skojare på hörnet? Nej, men undantag finns säkert. Jag har svårt att tro att de har rätt verktyg och manualer för att kunna utföra korrekt service.

det stämmer ju bra med nyheten om skärmbyten

 

Skärmklipp 2018-04-25 11.49.28.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, ronny säger:

det stämmer ju bra med nyheten om skärmbyten

 

Skärmklipp 2018-04-25 11.49.28.png

Tänk om man hade haft en bil som vägrar att starta efter att man har bytt vindruta hos någon annan verkstad än originalverkstan. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...