Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kontofel i Mail


MrHansson
 Share

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Jag har problem med att skicka/ta emot mejl i Mail.

 

Strax under Sök-rutan står det KONTOFEL och intill Inkorgen och antal nya brev finns ett frågetecken. Jag förstår inte varför. Problemet är ihållande, men ibland när jag öppnar programmet rasslar det till och nya mejl trillar in...

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger inte vilken mejlleverantör du använder, men ofta så handlar det felet om att Mail inte kommer i kontakt med mejlservern. Det kan bero på överbelastad mejlserver eller skakig internetkoppling. Mail får inte den respons som den önskar av mejlservern inom den tid som önskas och då tolkas det som kontofel.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem sedan några veckor, innan dess har det fungerat klanderfritt. Använder en Macbook Air och jag har fyra konton; iCloud, Gmail, Hotmail och One. Plötsligt kan alla konton tappa kontakten och får ett utropstecken efter kontonamnet i inkorgen samtidigt som det står "Kontofel" pss som MrHansson skriver. Ibland bara något enstaka konto, men oftast alla på en gång. Då brukar jag köra bredbandskollen för att kontrollera uppkopplingen och den fungerar som den ska. En omstart av datorn har hjälpt, men bara en kort period (en/ett par dag/ar).

Jag har oxå loggat in på mina mailprogram via webläsaren och då kommer jag åt kontona utan problem samtidigt som mailprogrammet säger "Kontofel". Hade det haft att göra med serverproblem så hade väl inte det funkat heller? Eller?

Några ideer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "serverfel" åsyftar jag pop eller imap-servern, när det tar lång tid för programmet att nå servern så blir det "kontofel" eller lösenordsfel, det blir ett time out error. Webmejl kan fungera ändå, för det är ju inte webbservern (där webb-gränsnittet ligger) som kör mot mejlprogrammet i datorn. Alltså inte relaterade till varandra. Men detta ska inte inträffa på alla konton samtidigt eftersom de kör olika servrar.

Det kan möjligen vara något program i datorn som stör Mail-programmets uppkoppling och gör så att det inte når servrarna. Använder du något anti-virus-program i datorn? De kan sega ner vissa funktioner rejält ibland, även mejl om det är ett som avsöker mejl.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har fått exakt det problem som @bone333 beskriver. Hur gick det för dig, Bone? 

 

Jag kör mest Apples egna applikationer, och MS Office 365, Spotify och lite sådant. Inget extra virusprogram. @Raphael - har du någon idé om vilka andra program som kan ligga och störa?

 

Jag har märkt en intressant detalj: felet uppstår bara hemma, inte på jobbet. Om jag kopplar datorns WiFi till iPhones internetdelning, så försvinner felet även när jag sitter hemma. Trots att telefonen är kopplad till samma WiFi som datorn kör när jag inte kör internetdelning. Får mig att tänka att problemet ligger någonstans mellan macbooken och routern eller bredbandet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen har jag hittat en lösning: det verkar som att bredbandsleverantörerna ofta kräver att smtp går via dem för att hindra spam. Dvs trots att jag inte har något mailkonto hos Telia, så verkar det ändå funka om jag lägger in deras smtprelay-server på utgående e-post. Vi får se om det håller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...