Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Raphael

Moderator
  • Antal inlägg

    12 448
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    47

Raphael vann dagen: 12 november 2019

Raphael hade det mest gillade innehållet!

Anseende på webbplatsen

872 Fantastiskt!

Om Raphael

  • Medlemstitel
    Lysande
  • Födelsedag 1969-06-16

Kontakt

  • Webbsida
    www.raphaelmabo.se

Profil

  • Kön
    Man
  • Plats
    Askersund
  • Intressen
    Mac, kommunikation, människor.

Macanvändare

  • Macanvändare sedan
    2006
  • Appleprylar
    MacBook Pro Retina 2.7Ghz (2015), iPhone 5 SE 32Gb
  • Bytt från pc
    Ja

Senaste profilbesöken

3 042 profilvisningar
  1. Min första Macbook 13” hade 16Gb. Jag köpte den svarta värstingmodellen. Nu har jag en MBP med 8, jag klarar mig och tror det beror mycket på att det är en SSD. 16Gb var framförallt ett måste med vanlig hårddisk för med för lite minne så lades mycket ut på hårddisken. Nu med SSD så gör det inte så mycket. Jag redigerar foton i Affinity Photo och Pixelmator, redigerar filmer i iMovie. (Sitter och klipper bl a material från föreläsningar som ska utgöra grunden för digitala utbildningar). Jag klarar mig faktiskt med 8Gb och trot du kommer att göra det med. Om du klippte långfilmer eller sysslade professionellt med musik med många mjukvarusynthar, då skulle jag absolut rekommendera 16Gb. Men det du listar är ju mest typ vanlig hemma eller hobbyanvändning. Det går en massa rykten nu om en ny MBP till sommaren, men med tanke på covid-19 och störningar pga det så kan det ju bli senare.
  2. I Kontakter på Mac så kan du lägga kontakter ”På min Mac” och på ”iCloud”. Det är bara det som ligger på iCloud som synkas. Börja med att se till så att alla grupper visas, genom Innehåll - Visa grupper. Och sen lägger du in kontakter under iCloud - Alla kontakter.
  3. Axelman, jag förstår absolut att det är skillnad mellan olika modeller, jag bara tänker att det är något som inte riktigt stämmer här för trådskaparen har en mer kraftfull processor än vad jag har - 2,9 GHz i7 vs min 2,6 GHz i5 - så hans dator borde inte behöva kämpa så mycket. I7 har inte bara högre GHz utan även större minnesbuffert om jag förstått det rätt. Så min är ju egentligen klenare.
  4. Jag har en MBP early 2015 med 2,7 GHz i5 och märker inte av några fläktar alls under onlinemöten. Har du mycket igång då samtidigt förutom konferensapp:en? Jag kör Microsoft Teams, det har ersatt Skype for Business i den organisation som jag jobbar för. Har även kört Zoom och märker inget speciellt där heller med fläktar.
  5. Blanda text och bild? Den biten tycker jag fungerar utmärkt med Pages faktiskt. Pages har även tabeller som man kan använda om man vill ställa upp fakta. Och så gäller det att ha koll på formaten, göra tabuleringar etc. Den biten tycker jag Pages är bättre på än Word. En grej som jag upplever att Word gör mycket, det är att den har ju en autokorrigering och autoformat som inte är 100, när man har olika format i en text - som rubriker, underrubriker, brödtext osv, och så gör man mellanrader och tar bort mellanrader, då kan den haka på ett format, t ex när jag tar bort en mellanrad under en rubrik då kan plötsligt brödtexten under rubriken få rubrikformatet. Och det är ju för att formateringskoden för brödtexten har försvunnit. Sådant fuffens har jag inte upplevt att Pages gör alls, det är mycket mindre joxande med Pages. Ett program värt att nämna är Mellel, jag har tittat på det men i slutänden valt andra program. Det tillhör också samma kategori som Nisus Writer Pro. Som ett mellansteg mellan Pages och Word. Jag tycker att det har känts lite mycket som Word när det gäller styckeformatering etc, jag föredrar Pages och Nisus när det gäller hur man ställer in detta. Mellel och Word har känts lite för mycket i menyer, även om det blivit bättre i senaste Word. Jag har inte provat senaste Mellel, så kanske Mellel har blivit bättre där. Men Mellel är iaf ett program väl värt att kolla upp. Men om man utbyter mycket dokument med andra, då är helt klart Word bäst på Word-dokument. Andra program blir kompromisser.
  6. Jag tycker Pages är ett alldeles utmärkt program, vad är det du inte gillar med det? Om du är tydligare med vad du inte gillar så blir det lättare att hitta vad du kanske gillar bättre. Jag använder Pages för mina privata grejjer och egenjobb. I ett av mina jobb så använder jag Microsoft Word (har hela Office inklusive Teams & Sharepoint) för det är vad de har valt att jobba med. Word är fortfarande bäst på Word-dokument och på att jobba ihop med andra Office-program. När jag läste på universitetet så skrev jag mina uppsatser och papers i Nisus Writer Pro, som jag fortfarande tycker är ett bra mellansteg mellan Pages och Word. Passar akademiskt skrivande bättre än Pages, enkelt få in referenssystem etc., men är inte nerlastat med funktioner lika mycket som Word. Scrivener är ett program jag använder för olika textprojekt där jag gör mycket research. Det är en projekthanterare för text mer än en vanlig ordbehandlare. Ulysses använder jag när jag live-transkriberar/gör referat och olika utkast. Även ett program jag bloggar med. Det är en projekthanterare som Scrivener men med MarkDown-format, kan man MarkDown så är det smidigt. Den har inte lika många funktioner som Scrivener. Väldigt ren så.
  7. https://www.apple.com/se/business/docs/site/Mac_Deployment_Overview.pdf https://www.apple.com/se/business/docs/site/Apple_Business_Manager_Getting_Started_Guide.pdf
  8. Kan det vara så att det är ett NTFS-system (Windows) på den gamla hårddisken och att du i den andra Macen har ett program som gör så att du kan skriva till NTFS-system? Det var rätt vanligt att hårddiskar kom med NTFS och sedan installerades ett program för att kunna skriva till det. Då är det faktiskt bättre att du importerar allt i din nya dator, formaterar om den externa hårddisken till ett Mac-format, och sedan sparar ner allt igen. De olika mjukvaror som finns för att skriva till NTFS, bl a Paragon, brukar ha problem med nyare Mac OS. Jag skulle undvika dem helt. Och om man nu måste ha en hårddisk som fungerar på både Mac och Windows så är exFAT ett bättre format.
  9. Hej! Vi börjar med svar på din sista fråga: Ja, att radera iPhoto library ska inte ha någon som helst påverkan på Photos. När det gäller varför storleken skiljer sig åt - det finns inget självklart och enkelt svar på den frågan, det kan bero på olika saker. Men om du använder iCloud bildbibliotek ihop med optimerad lagring så optimeras utrymmet på Macen, då får du bilder i mindre storlek på Macen och de sparas i full storlek på iCloud. De hämtas ner i större storlek när du behöver det. Det sköts av iCloud bibliotek. Och den funktionen gör ju att utrymmet som Photos-library tar upp på hårddisken blir mindre än iPhoto-library även om de innehåller precis samma bilder.
  10. En kompis till mig har den förra generationen Air och kör Sateechi, och är väldigt nöjd. Typ den här: https://satechi.net/collections/hubs-docks/products/satechi-slim-aluminum-type-c-multi-port-adapter
  11. Om man har pengar att köpa nya Air så är den valet, absolut. Köp det senaste, nyaste när du kan och har råd. Nya Air verkar ju vara - på papperet iaf - en rejäl uppgradering av den "gamla" Air. Den verkar vara ett kap helt enkelt. Om frågan gällde den föregående Air eller Pro:n, ja då skulle jag tveka lite mer - iaf om Pro:n har touch-bar, då skulle jag fundera lite till på den. Är det en Pro utan touch-bar så skulle jag inte bry mig om den alls.
  12. Apples enterprise-lösningar innebär att det inte behövs Apple ID på varje iPhone för där styrs företagsmobilerna av IT-avdelningen som distribuerar ut och styr de program och synktjänster och delning av data som behövs i organisationen. Det går via Apples verktyg för IT-administratörer och är inget som användaren gör. Det gör att IT-avdelningen har full koll på säkerheten i varje telefon och styr över användardatan.
  13. Precis, om man har en iPhone eller Mac i tjänsten så finns det speciella verktyg för IT-avdelningen för att säkerställa säkerheten. Genom verktyget Apple Business Manager så sköter IT-avdelningen enheterna, de ställer in dem, väljer app:ar och så vidare. Så detta blir då en fråga för företagets IT-avdelning och inte för den vanlige användaren. https://support.apple.com/business De vanliga iCloud-tjänsterna är ju främst anpassade efter privatpersoner och mindre företag. För större företag och organisationer med högsta krav på säkerhet och kontroll så erbjuder Apple andra lösningar. Om man har ett säkerhetsklassat jobb så använder man inte företags-iPhone med ens vanliga privata Apple ID. De företagen / organisationerna har sina egna lösningar eller andra lösningar för mejl, molntjänster och informationssynk.
  14. Apple ID är en smart lösning som förenklar för både Apple och kunderna. Apple har flera olika tjänster idag, som iCloud synk, iCloud drive, iCloud mail, Apple Music, podcasts, iTunes Store, filmer, TV-serier, iBooks osv osv. Det är klart att detta skulle bli både rörigt och ohanterligt för både kunden och Apple om alla dessa olika tjänster fordrade separata konton med separata loginuppgifter. Nu har vi ett konto för allt detta. Mycket smidigt. För mig som kund är det mycket enklare att komma ihåg ett login istället för 10 olika för olika tjänster. Det är klart att Apple behöver info om användare, flera tjänster kostar pengar och Apple behöver faktureringsuppgifter. Det är inget konstigt med att företagare behöver uppgifter om kunderna. Om du har ett betalkort så har betalkortet uppgifter om dig. Om du har ett ICA-kort så har ICA uppgifter om dig. Osv osv. Man måste inte ha ett Apple ID om man inte vill, men då kan man heller inte använda Apples tjänster. Och då blir ens Apple-produkt väldigt begränsad.
  15. Du kan ju alltid köra Apple Diagnosis också, den kollar hårdvaran i datorn.
×
×
  • Skapa nytt...